מאחר שהשתלבות בתעשיית ההייטק היא יעד משותף כמעט לכל הסטודנטים הניגשים ללימודי התואר הראשון במדעי המחשב, מסלול הלימודים מספק ארגז כלים שיסייע להם לעשות זאת כהלכה. כך, בין היתר, מציע מסלול הלימודים סדנאות בשיתוף פעולה עם נציגי תעשייה, בהן מתמודדים הסטודנטים עם אתגרי העולם האמיתי שאותם הם נדרשים לפתור.
"סטודנטים יכולים לקבל כבר במהלך הלימודים התנסות פרקטית שממחישה להם את העבודה", מוסיף פרופ' ברנבוים, "זה חשוב כדי לאפשר להם להכיר את אופי העבודה בתעשיה, לקבל הדרכה מעובדי הייטק מנוסים ולרכוש ניסיון עוד בטרם סיימו את התואר".
ללמוד - ולעבוד בהייטק תוך כדי
פועל יוצא של אותה גישה משלבת הוא שרבים מהסטודנטים לתואר ראשון במדעי המחשב מתחילים לעבוד בתעשיית ההייטק כבר במהלך לימודי התואר הראשון. בהקשר זה, למבנה הלימודים המיוחד של האוניברסיטה הפתוחה יש תרומה מכרעת, הודות לאפשרות של הסטודנטים לבנות לעצמם מערכת שעות מדורגת וללמוד כמויות משתנות של קורסים בכל סמסטר, בהתאם לזמן הפנוי ולאופן שבו הם מתמודדים עם האתגר האקדמי.
"חלק גדול של הסטודנטים שלנו מתחיל לעבוד בתחום כבר במהלך התואר", מאשר פרופ' ברנבוים, "מנתונים שאני מקבל עולה שיש ביקוש מאוד גדול לסטודנטים ולבוגרים בתחומי מדעי המחשב, ומאחר שהמשכורות בהייטק בדרך כלל מאוד יפות, זה משמעותי למי שיכול להיכנס לתחום כבר בשלב מוקדם".
סיבה אפשרית לביקוש הגדול שיש לסטודנטים ולבוגרים של האוניברסיטה הפתוחה היא הערכים שמובילים את הלימודים - משמעת עצמית, אמביציה אישית ועצמאות שמתבטאת כבר בבחירת המסלול הקדמי – ערכים שמאפיינים במידה רבה את הדרישות שראשי התעשייה מחפשים בקרב העובדים שלהם.
"יתרון נוסף בלימודי מדעי המחשב גלום באפשרות לשלב במהלך התואר גם לימודי קורסים מתחומים משיקים כמו כלכלה, ניהול ושיווק, מה שיכול לסייע להשתלב בתעשייה", מוסיף פרופ' ברנבוים.
אתה מדבר על הביקוש הגבוה שיש לסטודנטים מהאוניברסיטה הפתוחה בעולם ההייטק ועל כך שרבים מהם משתלבים בתעשייה עוד לפני תום לימודי התואר, וזה למרות שמדובר במוסד היחיד בארץ שאין בו תנאי קבלה ללימודי מדעי המחשב.
"היעדר תנאי קבלה מאפיין את כל לימודי התואר הראשון באוניברסיטה הפתוחה. לימודי מדעי המחשב הם עניין מאתגר אבל אנחנו מספקים את האפשרות להשתלב בלימודים גם למי שמגיע ללא רקע בתחום, באמצעות קורסים מתאימים. למי שחסר בסיס מתמטי יש אפשרות ללמוד את הקורס מתמטיקה קדם אקדמית. כמו כן, אפשר ללמוד את הקורס אשנב למתמטיקה, שעוזר לפתח את החשיבה המתמטית. זה מתאים גם למי שמגיעים אלינו זמן רב לאחר סיום התיכון ומעוניינים לרענן מיומנויות מתמטיות, או לבני נוער שמצטרפים לתכנית הלימודים עוד לפני שהשלימו בגרויות. מעבר לזה, מי שחש שהלימודים מאתגרים אותו יכול להתחיל עם קורס אחד בלבד בסמסטר ולהשתלב בלימודים בצורה מדורגת. יותר מזה, קורס כמו מבוא למדעי המחשב, שהוא קורס עמוס למדי, אפשר אפילו לפרוס לשני סמסטרים".
אם כבר אנו עוסקים בשיטות להקלת עומס הלימודים, בוא נחשוב על הצד השני: סטודנטים שרוצים ללמוד הנדסת תוכנה. זה אתגר משמעותי יותר?
"מדובר בלימודים בהיקף גדול יותר של בערך עוד שליש מהיקף הלימודים של מדעי המחשב. כלומר, למסלול הרגיל של מדעי המחשב מוסיפים עוד התמקצעות בלימודים הקשורים לעיצוב, פיתוח ותחזוקה של תוכנה. כמו כן, יש פרויקט מסכם בהיקף גדול בסוף התואר בהנדסה. למעשה, ניתן להתייחס להיקף התואר הראשון במדעי המחשב כמקביל לתואר תלת שנתי באוניברסיטאות אחרות, ואילו התואר בהנדסת תוכנה מקביל לתואר ארבע שנתי הנדסי – כאשר באוניברסיטה הפתוחה ניתן להשלים את התארים הללו בקצבים שונים, כמובן, בהתאם לקצב האישי וליכולות האקדמיות של הסטודנטים".