תואר ראשון במדעי המחשב: המסלול הישיר להשתלבות בתעשיית ההייטק

פרופ' לאוניד ברנבוים, שהתחיל את דרכו כסטודנט למדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה, מסביר על תכנית הלימודים שתאפשר לכם ולכן להתקדם בקצב אישי

כששואלים את פרופ' לאוניד ברנבוים, ראש התוכנית לתואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה, כמה רחוק אפשר להגיע עם התואר שהוא מרכז, הוא יכול לגולל אינספור סיפורי הצלחה: בוגרים שהשתלבו בתעשיית ההייטק בתחום הנדסת התוכנה, סטארט-אפיסטים שפרצו בארץ ובחו"ל וגם כאלה שהשתלמו במנהל עסקים והשתלבו בשדרות הניהול בשלל חברות בינלאומיות.

אבל האמת היא שפרופ' ברנבוים לא צריך ללכת רחוק מדי כדי להמחיש את אפשרויות הקידום שהתואר הזה נושא בחובו. הוא עצמו, לפני הפוסט-דוקטורט בברקלי ובמכון ויצמן והתארים המתקדמים מאוניברסיטת בן גוריון, התחיל את דרכו בלימודי תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה. 

"כמובן שאם אני משווה את תכנית הלימודים כיום למה שהיה בזמן שאני הייתי סטודנט לתואר ראשון, הרבה דברים השתנו", אומר פרופ' ברנבוים, "אבל מצד שני, בכל הקשור ללימודי הליבה – יש בסיס רחב שנשאר לאורך השנים. בעוד שחלו חידושים משמעותיים בתחומי המחשוב, המתמטיקה נשארה מתמטיקה וזה כמובן, לא צפוי להשתנות. מה שכן השתנה, גם בתחום המתמטי, זה האופן שבו מלמדים את הנושא. אופן ההוראה באוניברסיטה הפתוחה מתעדכן תדיר, בפרט בתחומים הקשורים למדעי המחשב, בהם חשוב לנו לשלב טכנולוגיית לימוד עדכנית שתאפשר לרענן את הגישה לתחומי הידע הללו".

סייבר, בינה מלאכותית ודאטה: השינוי כבר כאן

פרופ' ברנבוים מכהן כחבר סגל אקדמי בכיר באוניברסיטה הפתוחה ובמסגרת התכנית לתואר ראשון במדעי המחשב הוא זה שמרכז את מסלול הסייבר – מסלול שלא היה קיים בזמן שהוא החל את לימודיו האקדמיים.

"זו באמת דוגמה טובה לדינמיות של חומר הלימוד בתחום מדעי המחשב", אומר פרופ' ברנבוים, "נושאים כמו אבטחת סייבר וטכניקות הגנה הפכו בשנים האחרונות למרכזיים במיוחד. לכן הקמנו מסלול שמאפשר לסטודנטים להתמחות בתחום".

מדובר, הוא מדגיש, בתחום אחד מני רבים שנוספו לתכנית הלימודים כדי להתאים אותה לצרכים המשתנים של העולם הדיגיטלי. דוגמאות לכך לא חסרות: "כל תחום מדעי הנתונים התפתח מאוד בשנים האחרונות ובהתאם, גם תכנית הלימודים מציגה התמקדות בנושאים כמו ניתוח דאטה. אנחנו שמים דגש על נושאים כמו למידת מכונה ובינה מלאכותית, כי לשם העולם הולך".

מדובר בנושאים שמשפיעים מן הסתם גם על מי שלא שייך לתחום מדעי המחשב.

"בהחלט. אנחנו רואים את זה משתלב בחיים שלנו בהמון תחומים יומיומיים – ודי אם נזכיר נושא כמו נהיגה אוטונומית, שהופך לאחד התחומים המרכזיים הצפויים להשליך על כל האופן שבו אנו מתנהלים. תפקיד התואר האקדמי הוא להכין את הבוגרים להשתלבות מקצועית בעולם שבו הביקוש לעובדים רק הולך וגובר".

"מספקים לסטודנטים כלים שיאפשרו להם להשתלב בתעשייה"

התכנית לתואר ראשון במדעי המחשב מספקת מעטפת אקדמית, המקנה לסטודנטים את הבסיס התאורטי להשתלבות בעולם הדיגיטלי. לצד זה, היא מכשירה אותם גם בנושאים ספציפיים – בין אם במסלולים המספקים מענה לצרכים המשתנים של שוק העבודה ובין אם בירידה לרזולוציה של שפות תכנות ספציפיות שישמשו את הסטודנטים בחייהם המקצועיים.

"כשמדברים על שינויים אפשר לדבר לדוגמה על שפות התכנות הפופולריות שמתעדכנות ומתחלפות", מדגיש פרופ' ברנבוים. "נניח, כיום אחת השפות הפופולריות ביותר היא פייתון, אז אנחנו נשים עליה דגש - אבל הרעיון המרכזי הוא לספק לבוגרים שלנו כלים שיאפשרו להם להשתלב בעולם הזה גם אם שפה אחרת תחליף את פייתון".

בהקשר זה מדגיש פרופ' ברנבוים, כי מדובר בדוגמה אחת מני רבות לתחומי לימוד פרקטיים הנלמדים באופן ממוקד במהלך לימודי התואר: "אנחנו כוללים מרכיבים פרקטיים בתוכנית הלימודים מתוך הכרה שהתואר אמור לספק מקפצה לכל מי שמחפש דרך להשתלב בתעשייה. לצד לימודים של שפות תכנות אנחנו מעבירים קורסים וסדנאות בנושאים כמו טכנולוגיית רשת, טכנולוגיית ענן, פיתוח באנדרואיד, מדעי הנתונים, אבטחה, מערכות מבוזרות – מגוון נושאים שעוסקים בעשייה היומיומית של מי שהולך לעבוד בתחום".

מאחר שהשתלבות בתעשיית ההייטק היא יעד משותף כמעט לכל הסטודנטים הניגשים ללימודי התואר הראשון במדעי המחשב, מסלול הלימודים מספק ארגז כלים שיסייע להם לעשות זאת כהלכה. כך, בין היתר, מציע מסלול הלימודים סדנאות בשיתוף פעולה עם נציגי תעשייה, בהן מתמודדים הסטודנטים עם אתגרי העולם האמיתי שאותם הם נדרשים לפתור.

"סטודנטים יכולים לקבל כבר במהלך הלימודים התנסות פרקטית שממחישה להם את העבודה", מוסיף פרופ' ברנבוים, "זה חשוב כדי לאפשר להם להכיר את אופי העבודה בתעשיה, לקבל הדרכה מעובדי הייטק מנוסים ולרכוש ניסיון עוד בטרם סיימו את התואר".  

ללמוד - ולעבוד בהייטק תוך כדי

פועל יוצא של אותה גישה משלבת הוא שרבים מהסטודנטים לתואר ראשון במדעי המחשב מתחילים לעבוד בתעשיית ההייטק כבר במהלך לימודי התואר הראשון. בהקשר זה, למבנה הלימודים המיוחד של האוניברסיטה הפתוחה יש תרומה מכרעת, הודות לאפשרות של הסטודנטים לבנות לעצמם מערכת שעות מדורגת וללמוד כמויות משתנות של קורסים בכל סמסטר, בהתאם לזמן הפנוי ולאופן שבו הם מתמודדים עם האתגר האקדמי.

"חלק גדול של הסטודנטים שלנו מתחיל לעבוד בתחום כבר במהלך התואר", מאשר פרופ' ברנבוים, "מנתונים שאני מקבל עולה שיש ביקוש מאוד גדול לסטודנטים ולבוגרים בתחומי מדעי המחשב, ומאחר שהמשכורות בהייטק בדרך כלל מאוד יפות, זה משמעותי למי שיכול להיכנס לתחום כבר בשלב מוקדם". 

סיבה אפשרית לביקוש הגדול שיש לסטודנטים ולבוגרים של האוניברסיטה הפתוחה היא הערכים שמובילים את הלימודים - משמעת עצמית, אמביציה אישית ועצמאות שמתבטאת כבר בבחירת המסלול הקדמי – ערכים שמאפיינים במידה רבה את הדרישות שראשי התעשייה מחפשים בקרב העובדים שלהם.

"יתרון נוסף בלימודי מדעי המחשב גלום באפשרות לשלב במהלך התואר גם לימודי קורסים מתחומים משיקים כמו כלכלה, ניהול ושיווק, מה שיכול לסייע להשתלב בתעשייה", מוסיף פרופ' ברנבוים. 

אתה מדבר על הביקוש הגבוה שיש לסטודנטים מהאוניברסיטה הפתוחה בעולם ההייטק ועל כך שרבים מהם משתלבים בתעשייה עוד לפני תום לימודי התואר, וזה למרות שמדובר במוסד היחיד בארץ שאין בו תנאי קבלה ללימודי מדעי המחשב.

"היעדר תנאי קבלה מאפיין את כל לימודי התואר הראשון באוניברסיטה הפתוחה. לימודי מדעי המחשב הם עניין מאתגר אבל אנחנו מספקים את האפשרות להשתלב בלימודים גם למי שמגיע ללא רקע בתחום, באמצעות קורסים מתאימים. למי שחסר בסיס מתמטי יש אפשרות ללמוד את הקורס מתמטיקה קדם אקדמית. כמו כן, אפשר ללמוד את הקורס אשנב למתמטיקה, שעוזר לפתח את החשיבה המתמטית. זה מתאים גם למי שמגיעים אלינו זמן רב לאחר סיום התיכון ומעוניינים לרענן מיומנויות מתמטיות, או לבני נוער שמצטרפים לתכנית הלימודים עוד לפני שהשלימו בגרויות. מעבר לזה, מי שחש שהלימודים מאתגרים אותו יכול להתחיל עם קורס אחד בלבד בסמסטר ולהשתלב בלימודים בצורה מדורגת. יותר מזה, קורס כמו מבוא למדעי המחשב, שהוא קורס עמוס למדי, אפשר אפילו לפרוס לשני סמסטרים". 

אם כבר אנו עוסקים בשיטות להקלת עומס הלימודים, בוא נחשוב על הצד השני: סטודנטים שרוצים ללמוד הנדסת תוכנה. זה אתגר משמעותי יותר?

"מדובר בלימודים בהיקף גדול יותר של בערך עוד שליש מהיקף הלימודים של מדעי המחשב. כלומר, למסלול הרגיל של מדעי המחשב מוסיפים עוד התמקצעות בלימודים הקשורים לעיצוב, פיתוח ותחזוקה של תוכנה. כמו כן, יש פרויקט מסכם בהיקף גדול בסוף התואר בהנדסה. למעשה, ניתן להתייחס להיקף התואר הראשון במדעי המחשב כמקביל לתואר תלת שנתי באוניברסיטאות אחרות, ואילו התואר בהנדסת תוכנה מקביל לתואר ארבע שנתי הנדסי – כאשר באוניברסיטה הפתוחה ניתן להשלים את התארים הללו בקצבים שונים, כמובן, בהתאם לקצב האישי וליכולות האקדמיות של הסטודנטים".

 

מוקד מתעניינים

3500* או 09-7782222, שלוחה 2

ימים א-ה בין השעות 20:00-8:30
ימי ו בין השעות 12:30-8:30
למעט בימים שבהם אין קבלת קהל באוניברסיטה כמפורט כאן.

Op-interest@openu.ac.il

 

"הלימודים הם אמצעי ולא מטרה"

אריאל זיבצנר, בוגר תואר ראשון במדעי המחשב

אריאל זיבצנר, בוגר תואר ראשון במדעי המחשב

אולי יעניין אותך גם:

מה זה הנדסת תעשייה וניהול?

מה זה הנדסת תעשייה וניהול?

מה לומדים בתואר הזה ובעיקר, איך מהנדסי תעשייה וניהול משנים את הפרקטיקה מבפנים

לראיון עם ד"ר כהן

אנגלית אקדמית זה הכרחי

ד"ר ליאור כהן מסביר איך מנגישים את לימודי האנגלית באופן שיספק לכם קרש קפיצה באקדמיה, בשוק העבודה ובחיים עצמם

קראו מה מספרים הסטודנטים

תואר במדעי המחשב - בגיל 16

תכנית "אקדמיה בתיכון" מאפשרת לבני נוער מצטיינים להמיר ציוני בגרות בקורסים אקדמיים