רותם יאנושי

מתכנת בהייטק, בוגר שנת הלימודים תשפ"ד

עם תשוקה עמוקה לקריאה, בעיקר לספרי מדע בדיוני, תמיד שמחתי להעמיק בנושאים חדשים ומעוררי השראה כהזדמנות לשלב גם מחשבות פילוסופיות וסוגיות שעוסקות בהשפעת המדע והטכנולוגיה על החברה והאנושות. 

את העבודה המסכמת כתבתי בנושא: מטמורפוזה של האנושות: ניווט בנתיבים עתידיים של אבולוציה

לימודי התואר השני במחשבה ביולוגית היוו עבורי חוויה אינטלקטואלית מעשירה ורב-גונית. פגשתי אנשים מרקע אקדמי מגוון, ונחשפתי למגוון רחב של מרצים ותכנים שנעו בין דיונים פילוסופיים מעמיקים לבין ניתוחי מאמרים מדעיים עדכניים. התוכנית פתחה בפני אופקים חדשים, שאפשרו לי להתבונן בתחומי הביולוגיה מנקודות מבט חדשניות ויצירתיות. התוכנית לא רק העמיקה את הבנתי בפילוסופיה של הביולוגיה, אלא גם הרחיבה את נקודת המבט שלי על העולם ותרמה להתפתחותי האישית בדרכים שלא יכולתי לצפות מראש. אני ממליץ בחום על תוכנית זו לכל מי שמעוניין לשלב בין מדעי הרוח למדעי החיים באופן מעמיק ומעשיר. 

g

נג'מה (אבוטועמה) קעדאן / באקה אל גרבייה

דוקטורנטית במחלקה למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר אילן ויועצת אקדמית באוניברסיטה הפתוחה (ואמא לארבעה)

הלימודים היוו עבורי צלילה לעולם של קורסים מעניינים, ספרות ענפה מרתקת ומאתגרת ודיונים סוערים ומעוררי השראה. חשתי שקיבלתי משקפי ראיה חדשים שסיפקו לי זוית ראיה אחרת, הגמישו את מחשבתי וחשפו בפניי קשת רחבה של צבעים ועולם מגוון ומורכב. הפכתי מודעת  למורכבות הגדולה של עולם החי- המורכבות שבקשרים בין החי לדומם, בין הגוף לנפש, בין האמונה לחשיבה.

 

עודד דגני / רמת גן

יועץ אסטרטגי בתחום המיזוגים והרכישות

תכנית המחשבה הביולוגית הינה תוכנית מולטי דיסיפלינרית, מגוונת ועשירה. הקורסים בנושא האבולוציה והסוציוביולוגיה יצרו תשתית לכתיבת עבודת תזה בתחום האבולוציה התרבותית. עבודת התזה כללה שימוש בתפיסות אבולוציונייות מודרניות לבחינת תרומתם לניתוח ריטואלים. את העניין בתחום הריטואלים אני מממש גם כיום באמצעות צילום של טקסים דתיים בארץ ובעולם וכן באמצעות לימודי הדתות.
 

ליטל מאירסון / תל אביב

דיאטנית קלינית, עוסקת במחקר קליני בבית חולים

אל הלימודים בתכנית "המחשבה הביולוגית" הגעתי מתוך סקרנות וחיפוש אחר עניין ואתגר. מהר מאוד הסתבר לי שמדובר בהרבה יותר ממשחקי מחשבה פילוסופיים, ונשאבתי אל עומק הנושאים, אל הטקסטים המורכבים והמאתגרים ואל זוויות הראייה החדשות. 

אני מתחילה בימים אלה את צעדיי הראשונים כדיאטנית עצמאית המתמחה בתחום חדש ושנוי במחלוקת (מבחינה מדעית) הנוגע בקשר בין מה שמוגדר כתופעות מנטליות / קוגניטיביות / התנהגותיות ( למשל: אוטיזם, הפרעות קשב וריכוז ותסמונת האלכוהול העוברי) לבין רגישות לרכיבי תזונה ו/או חסרים תזונתיים. במקרה או שלא במקרה, נושא העבודה המסכמת שכתבתי עוסק באופן מסויים בתחום זה.

אופי הלימודים בתכנית  דורש משמעת עצמית ומאמן להתמודדות עם אתגרים . המפגש עם הטקסטים, הצלילה לתוכם, הניסיון להיכנס לראשו של הכותב ולהבין לעומק את רעיונותיו, עזרו לי לתרגל התמודדות עם אתגרים שמסייע לי גם מחוץ לקונטקסט האקדמי.

אחד האתגרים העיקריים עבורי היה להתגבר על הפיתוי לוותר לעצמי ולזנוח את כתיבת העבודה המסכמת. ההישג החשוב ביותר עבורי היתה העובדה הוא שלא ויתרתי בסופו של דבר.


סעדה ראובני / פתח תקווה

כותבת דוקטורט על היבטים אקולוגיים וכלכליים בפתרון בעיות רעב במדינות מתפתחות

התכנית הרחיבה את אופקיי, היא עסקה בתחומים שונים ועיצבה אצלי תפיסה רחבה לגביהם. החשיבה הפילוסופית איפשרה לי לראות את הדברים בפרספקטיבות חדשות וגם העניקה לי כלים שונים.

הייחודיות של תכנית המחשבה הביולוגית בכך שהיא מאפשרת חיבור בין מדע לבין פילוסופיה.

 

איתי וייסמן / מודיעין

מנהל צוות טכנולוגי באגף המכירות בחברת טכנולוגיה ישראלית מובילה – אינפינידט

הלימודים העשירו את עולמי וחשפו אותי למגוון רחב של רעיונות ועולם תוכן  מרתק, וכן שיפרו במידה ניכרת את יכולת הביטוי שלי ויכולת הבנת טקסטים מורכבים.

 

האלה פואד שיתי / חיפה

סמנכ"ל חברת 3H.F.S. LTD המתמחה בייבוא ושיווק ציוד רפואי

תכנית המחשבה הביולוגית נתנה לי נקודת מבט אחרת על המדע ועל החיים. מאז הלימודים אני מעבדת דברים שאני קוראת ושומעת באופן שונה מאחרים ובאופן שונה מזה שעיבדתי אותם בעבר. קיבלתי ארגז כלים, מילון מונחים ודרכי חשיבה חדשות ומגוונות בנוסף לאלו המדעיות שהוטמעו בי בלימודי באוניברסיטה העברית.

התוכנית מזמנת המון חוויות. החל מההלם הראשוני של המסה הספרותית שיש לקרוא כשאת עדיין מתלבטת: מה זה פילוסופיה ? איך ניגשים למאמר פילוסופי? דרך החוויה המתקנת, החזקה מקודמתה, של שיתוף הפעולה של צוות ההוראה בתוכנית, ושל רצון הצוות לעזור לתלמידים לעמוד במטלות וגם להציע אפיק מחשבה חדש: "לחשוב על המדע ולא רק לחשוב מדע"!

צליחת התואר העניקה לי חדוות הצלחה וביטחון במשמעת העצמית, בכלכלת הזמן וביכולת לייזום תכנון וביצוע פרויקטים... השיר שליווה את הענקת התעודות "I Did it my way" קלע למטרה.

בתוכנית המחשבה הביולוגית יש מקום לכל החפץ לחשוב על ביולוגיה -מדעי החיים-  במסלול רציני ומרתק.

 

דורית כץ / גבעתיים

גמלאית, לשעבר יועצת בהטמעת תהליכי פיתוח תוכנה בחברות הזנק, כיום מדריכה אנשים מבוגרים בשימושי מחשב וטלפון חכם ומנגנת פסנתר

שנות לימודי היו רצף של הנאה מתמשכת. עיסוק בנושאים מרתקים שאף פעם לא היו במוקד עיסוקי. ההנאה החלה עוד בקורסי ההשלמה כאשר למדתי, לראשונה בחיי, לימודי פילוסופיה. כמפתחת תוכנה ומנהלת צוותי פיתוח של טכנולוגיה, פלספנות הייתה בעיני כמעט בגדר מילת גנאי, אך גיליתי תחום מעורר מחשבה ומרחיב אופקים. גם נושאי הלימוד של החוג – מוצא החיים, אתיקה, מוסר והשילוב שלהם עם הביולוגיה, היו מרתקים והעסיקו אותי רבות. נושא התיזה שכתבתי היה אף הוא בתחומי האתיקה – האתיקה של ההפריה שלאחר המוות.

ממליצה לכל גמלאי לא לחשוש ולהמשיך ללמוד, גם בשל העניין והגירוי המחשבתי הבלתי פוסק וגם בשל האינטראקציה עם אנשים צעירים.

ובנימה אישית נשית – מרצות ומנחות המסלול כולן על טהרת המין הנשי, החל במפתחות הראשונות של המסלול – שמעונה גינזבורג, חווה יבלונקה, והמשך בחברות הסגל אצלן למדתי– שרה, בתיה וסוזי . בהחלט כוח נשי מעולה!

 

יועז נשר / רעננה

מנהל מדעי ופיתוח עסקי בדין דיאגנוסטיקה, חברה לפיתוח טכנולוגיות אבחון רפואי ומכשור רפואי, דיאגנוסטיקה מולקולרית ופתרונות בתחום הרפואה האישית

התכנית חשפה בפני גופי ידע חדשים ונתנה לי כלים להתמודדות עמוקה ומאתגרת עם מסגרות חשיבה פילוסופיות שונות ומרתקות של המדע. היא הביאה אותי לחשוב מחדש על המובן מאליו, פירקה והרכיבה מחדש תפיסות ישנות וגיבשה אותן לכדי דעות נהירות ובנות הגנה אינטלקטואלית.

תכנים מעניינים מאד וצוות נהדר שלא עושה הנחות אקדמיות לימדו אותי לראות את הדברים דרך עדשות שונות שעם חלקן הסכמתי ועם אחרות קצת פחות. בנוסף התוכנית נתנה לי כלים מעשיים להתמודדות אפקטיבית עם אתגרים מחשבתיים במסגרת תפקידי בעבודה.