מוסמך M.A. בממשל ומדיניות ציבורית
אודות התכנית [1714]
מהי מדיניות ציבורית?
מדיניות ציבורית היא תחום לימוד המנתח את אופני ההתמודדות של מוסדות הממשל עם דרישות הציבור לחלוקה של משאבי החברה, דוגמת הקצאה של שירותי חינוך או ביטחון, על פי רוב כדי לפתור בעיות ציבוריות. התחום מנתח אפוא את עיצוב המדיניות, את יישומה ואת תוצאותיה. לכן התחום עוסק גם בדיאלוג המתקיים בין המדינה לבין שחקנים הפועלים מחוץ לממשל, כמו קבוצות אינטרס ותנועות חברתיות וביישום המדיניות באמצעות סוכנויות, שאינן חלק ממוסדות המדינה, כמו רשויות מקומיות, עמותות ותאגידים פרטיים.
מה מייחד את התכנית?
תכנית המוסמך בממשל ומדיניות ציבורית היא בין-תחומית ומשלבת את עולמות הידע של מדע המדינה, סוציולוגיה, משפט וכלכלה. הקו המנחה שלה הוא הממשק שבין פוליטיקה למדיניות ציבורית. הקורסים בתכנית מתמקדים בעולם התוכן של ממשל, תאוריה פוליטית, סוציולוגיה פוליטית, כלכלה ציבורית ומשפט ציבורי.
התכנית תורמת לשיפור האיכות המקצועית של העובדים/ות בשירות הציבורי והמוניציפלי ומכשירה את השואפים להשתלב בגופי הממשל על ידי הקניית מיומנויות העל - אקדמיות ומעשיות כאחד- הנדרשות כיום לצורך התמודדות עם תפקידי הובלה בגופים אלו והצלחה בהם. התכנית משלבת לימודי תאוריה עם קורסים יישומיים ובהם: קורס דירקטורים המשולב בתכנית ומקנה תעודת דירקטור/ית בנוסף לתואר; כתיבת נייר מדיניות; ניתוח מדיניות; ופרויקטי שטח/מחקר. התכנית מאפשר גם קבלת תעודת התמחות בשלטון מקומי בנוסף לתואר. התכנית מאפשרת לימודים במסלול ללא תזה וכן במסלול מחקרי עם תזה אשר נדרשת לצורך המשך הלימודים לתואר שלישי (דוקטורט).
למי התכנית מתאימה?
התכנית מתאימה לכל מי שמתעניין ומתעניינת בתהליכים המתרחשים בזירת המדיניות הציבורית. לצד עובדי/ות מדינה ורשויות מקומיות התכנית מתאימה גם לעובדים/ות בארגוני המגזר השלישי, יועצים/ות של המנהל הציבורי, עורכי/ות דין, רואי/ות חשבון, אדריכלים ועובדים/ות במגזר העסקי שמעוניינים/ות להעמיק את ההבנה של תהליכי עיצוב ויישום של מדיניות ציבורית.
מסלולי לימודים
בתכנית שני מסלולים:
מסלול ללא תזה
מסלול מחקרי עם תזה
דרישות הקבלה
יתקבלו ללימודים בעלי תואר ראשון בכל תחום, שממוצע ציוניהם.ן 80 ומעלה, בעלי ידיעת קרוא וכתוב בעברית ובעלי פטור מלימודי אנגלית (כלומר עמידה בהצלחה בקורס מתקדמים ב' או ציון פטור במבחן אמי"ר/פסיכומטרי).
סטודנטים לקראת סיום התואר הראשון שצברו 96 נ"ז, בהן עבודה סמינריונית אחת לפחות ואשר ממוצע לימודיהם עד כה 85 ומעלה[4342], יתקבלו על תנאי לתקופה קצובה אשר תאפשר להם לסיים את לימודי התואר הראשון ולהתחיל את לימודי התואר השני במקביל.
קורסי השלמה - בוגרות ובוגרי תואר ראשון בכל תחומי מדעי הרוח והחברה, משפטים וניהול לא נדרשים לקורסי השלמה. בוגרות ובוגרי תואר ראשון שאינו באחד מהתחומים הללו, יתקבלו במעמד של "קבלה עם השלמות" ויחויבו (בהתאמה אישית) ב-2-1 קורסי השלמה מהתואר הראשון.
מקרים חריגים וסטודנטים/יות על תנאי - בעלי תואר ראשון, שממוצע ציוניהם/ן 79-75, יכולים להגיש מועמדות, וועדת הקבלה תדון בבקשתם/ן. החליטה הוועדה לאשר את הבקשה, יתקבלו במעמד "סטודנט על-תנאי" עד להשלמת שלושת הקורסים הראשונים בתכנית בציון ממוצע 80 ומעלה.
הכרה בלימודים במוסד אקדמי אחר
הכרה בקורס המזכה בנקודות זכות תינתן אך ורק בגין קורס שנלמד בתכנית לתואר שני במוסד אקדמי מוכר, בתחומי הממשל והמדיניות הציבורית, ואשר לא נעשה בו שימוש לצורך קבלת התואר השני באותו המוסד. בקשות להכרה תישקלנה בוועדת התכנית.
היקף ההכרה לא יעלה על 12 נ"ז ולא יותר מ-3 קורסים שיפטרו מקורס הבחירה שבסעיף ג וכן משני קורסי בחירה מסעיף ב'. לפרטים נוספים ראו סעיף הכרה בלימודים במוסד אקדמי אחר בתקנון לימודים והרשמה לתואר שני.
תכנית הלימודים
א - קורסי חובה בשני המסלולים: 12 נ"ז
קורס
רמה
נקודות זכות
נ''ז
ב - קורסי בחירה
ג - עבודות סמינריוניות [4131,4252]
קורס
רמה
נקודות זכות
נ''ז
בשני המסלולים יש לכתוב שתי עבודות סמינריוניות:
עבודה בהמשך לאחד מקורסי הבחירה שבסעיף ב כמפורט לעיל, ולאחר סיומו בהצלחה. עבודה סמינריונית זו מזכה ב-2 נ"ז, והציון בה נחשב כציון קורס לכל דבר לצורך חישוב הציון הסופי בתואר.
סמינר מחקר. הסמינרים המחקריים יילמדו על ידי אנשי ונשות סגל בכירים/ות של המחלקה. סמינר המחקר יילקח במתכונת קורס, שבסופו הסטודנטים/יות יתקדמו לכתיבת העבודה הסמינריונית. חבר/ת סגל הבכיר ילווה/תלווה את הסטודנט/ית בכל המפגשים הפרונטליים, בבחירת נושא, באישור הנושא, בבחירת חומרים ראשוניים, בכתיבת העבודה ועד לגמר התהליך - הערכת העבודה. הסמינר מזכה ב- 5 נ"ז.
רשימת הסמינרים (הקורסים כוללים כתיבת עבודה סמינריונית) :
מגמת התמחות בשלטון מקומי
קורס
רמה
נקודות זכות
נ''ז
במסגרת המגמה חובה:
א. ללמוד שני קורסים לפחות מבין הקורסים המפורטים מטה, במקום שני קורסי בחירה.
ב. לכתוב עבודה סמינריונית בנושא השלטון המקומי באחד מבין שלושת הקורסים הראשונים המפורטים מטה.
סטודנטים במסלול עם תזה לא יכולים ללמוד את שני הקורסים 10609 ו- 10607.
מגמת ההתמחות אינה רשומה בתעודת המוסמך. אישור על ההתמחות ניתן במסמך נלווה לתעודת המוסמך.
ד - קורסים מתודולוגיים: 6 נ"ז
קורס
רמה
נקודות זכות
נ''ז
הקורסים המתודולוגיים הם קורסי חובה במסלול עם תזה. במסלול ללא תזה הם קורסי בחירה לסטודנטים/יות העומדים/ת בתנאי הקבלה לקורס.
מפגשי הנחיה
בכל קורס מתקיימים, ככלל, 6 מפגשים בסמסטר בני 3 שעות כל מפגש. בחלק מהקורסים המפגשים כוללים הצגת רפרטים. הנוכחות במפגשי ההנחיה היא חובה (חובת הנוכחות היא 80% מהמפגשים, העדרות ממפגש, גם במסגרת ה-20%, מחייבת אישור המנחה). חריגים מן הקורסים הללו הם: קורס הדירקטורים, אשר נלמד על בסיס שבועי וכל מפגש בו אורך ארבע שעות אקדמיות. בקורס יש חובת נוכחות ב- 70% מן המפגשים; וכן הקורסים מן התואר הראשון (ראו סעיף ג') שבהם יתכנו מספר מפגשים רב יותר.
עבודת גמר
סטודנטים/יות הלומדים/ות במסלול ללא תזה, חייבים/ות בהגשת עבודת גמר. העבודה תתבסס על קורסי החובה והיא מתקיימת פעמיים בשנה- בתחילת סמסטר אביב ובתחילת סמסטר סתיו. כתיבת העבודה תאושר לסטודנטים/יות שסיימו בהצלחה 12 קורסים וקיבלו ציון על עבודה סמינריונית אחת לפחות.
הגשת מועמדות למסלול עם תזה
לחצו כאן לפירוט השלבים למעבר למסלול עם תזה.
מיומנות ביבליוגרפית
במהלך שני הסמסטרים הראשונים של לימוד קורסי התואר וכתנאי ללימוד קורסי הבחירה חייבים כל הסטודנטים/ות לעבור בהצלחה דרך אתר הספרייה שתי מטלות ביבליוגרפיות בנושאים:
שימוש בקטלוג "אלף" של רשת הספריות האוניברסיטאיות בארץ: חיפוש ספר, כתב עת, או פריט אחר לפי כותר, מחבר ונושא בקטלוגים של ספריות אוניברסיטאיות שונות ובקטלוגים המאוחדים המשותפים לכל האוניברסיטאות.
חיפוש מאמר בעברית במאגר המידע "מפתח חיפה", הכלול בקטלוג "אלף" והכולל מאמרים שהתפרסמו בכתבי עת ובעיתונות היומית.
חיפוש מאמרים במאגרי מידע ביבליוגרפיים מסוגים שונים.
אישור ושינויים בתכנית הלימודים
לאחר סיום 6 קורסים (שאינם קורסי השלמה) רשאים הסטודנטים/יות להרכיב תכנית לימודים להמשך לימודיהם/ן שבמסגרתה תוגדר מגמת ההתמחות לתואר. לצורך כך, הם/ן יכולים לפנות בכתב למרכז להישגים לימודיים ולקבל אישור של יועץ/ת לתואר שני לתכנית הלימודים.
שינוי תכנית הלימודים ביוזמת הסטודנט/ית
סטודנטים/יות שירצו לשנות את תכנית לימודיהם לאחר שאושרה, יוכלו להגיש ליועץ/ת לתואר שני בקשה לשינוי התכנית. היועץ/ת ישקול/תשקול את בקשתם/ן ויחליט/תחליט אם לאשרה.
משך זמן הלימודים
יש לסיים את לימודי התואר השני תוך 7 שנים מתאריך הקבלה כתלמיד מן המניין לתואר שני הן במסלול ללא תזה והן במסלול עם תזה.
במקרים חריגים יוכלו סטודנטים/יות לפנות לוועדה לתואר שני בבקשה להארכת משך זמן הלימודים.[1721] במסלול עם תזה יוכלו סטודנטים/יות במקרים חריגים לבקש מוועדת התכנית הארכה של עד שנתיים לכתיבת התזה. בכל מקרה, עליהם/ן לסיים את כל חובותיהם האחרים (קורסים, בחינות, רפרטים, עבודות סמינריוניות) תוך 7 שנים.
זכאות לתואר
לימוד כל ההשלמות (אם נדרשו)
סיום בהצלחה של 12 קורסים במסלול ללא תזה, ו-10 קורסים במסלול עם תזה על פי תכנית הלימודים המאושרת
כתיבת 2 עבודות סמינריוניות
כתיבת תזה במסלול עם תזה
השלמה בהצלחה של עבודת גמר במסלול ללא תזה
ציון התואר
הציון הסופי לתואר במסלול ללא תזה מורכב מ-90% מממוצע הציונים של הסטודנטים/יות בקורסים ובעבודות הסמינריוניות ו-10% ציון עבודת הגמר. במסלול עם תזה יינתן משקל של 30% לציון התזה ו-70% לממוצע הציונים בקורסים ובעבודות סמינריוניות.
תואר שני בהצטיינות מוענק לסטודנטים/יות שציונם/ן הסופי בתואר הוא בין 94-90.
תואר שני בהצטיינות יתרה מוענק לסטודנטים/יות שציונם/ן הסופי בתואר הוא מ-95 ומעלה.
מלגות
מלגות פיס - במסגרת שיתוף הפעולה עם מרכז השלטון המקומי, תלמידים/ות שהם/ן עובדי/ות רשויות מקומיות ייהנו ממלגה של מפעל הפיס ומרכז השלטון המקומי. מלגה זו בגובה 6,000 ש"ח לשנה תינתן כנגד שעות התנדבות בקהילה לשנתיים ובסך הכל 12,000 ש"ח לכל התואר. (בכפוף לאישור מפעל הפיס בכל שנה).
חברי/ות קרן ידע לאקדמאים במח"ר יהיו זכאים למלגה לתואר שני בגובה של עד 8,000 ש"ח על פי הנוהל המפורט על ידי הקרן. ניתן להתעדכן בפרטי המלגה באתר קרן ידע לאקדמאים.
מלגות לכתיבת תזה תינתנה בהתאם להישגים הלימודיים.
הערות
4342
סטודנטים עם ממוצע ציונים נמוך יותר יוכלו להגיש בקשת קבלה חריגה לוועדת חריגים, וזו תישקל בהתאם למצב לימודיהם.
3009
החל מאוקטובר 2023 העבודה המסכמת מקנה 6 נ"ז. אין שינוי בדרישות העבודה המסכמת או במשקלה בציון הסופי לתואר. כמו כן, אין שינוי בשאר הדרישות לתואר, ויש להשלים קורסים ועבודות בהתאם למפורט בתכנית.
3008
החל מאוקטובר 2023 עבודת תזה מקנה 12 נ"ז. אין שינוי בדרישות עבודת התזה או במשקלה בציון הסופי לתואר. כמו כן, אין שינוי בשאר הדרישות לתואר, ויש להשלים קורסים ועבודות בהתאם למפורט בתכנית.
1715
מי שלמדו את הקורס מבוא לגישות ושיטות במדע המדינה (10165) בתואר ראשון יקחו קורס בחירה כתחליף.
1716
מי שלמדו את הקורס מדיניות ציבורית (10723) בתואר ראשון יקחו קורס בחירה כתחליף.
1722
שם הקורס השתנה. השם הקודם מופיע בהערת רגל בתאור הקורס.
1718
בקורס זה לא ניתן לכתוב עבודה סמינריונית.
1719
הרישום לקורס זה מותנה באישור פרטני.
1713
שם הקורס השתנה. השם הקודם מופיע בהערת רגל בתיאור הקורס.
3309
שם הקורס השתנה. השם הקודם מופיע בהערת רגל בתאור הקורס.
4131
סטודנטים שלמדו את הסמינר תקשורת ושיח ציבורי בחברות פתוחות - גישות ביקורתיות (12047) (שאינו מוצע עוד), עד סמסטר 2025ג (כולל), הקורס יחשב להם במסגרת סעיף זה.
4252
סטודנטים שלמדו את סמינר מחקר: רגולציה בעידן של משילות (12192) (שאינו מוצע עוד), הקורס ייחשב להם במסגרת סעיף זה.
4352
חובה לכתוב עבודה סמינריונית בקורס זה, העבודה תקנה 2 נ"ז נוספות - ובסך הכל 5 נ"ז.
4343
הבחירה בין שני הקורסים (14210 או 14310) תעשה לפי שיקול דעתו את המנחה.
1720
למתעתדים/ות לכתוב תזה המחייבת ידע סטטיסטי, בכפוף לאישור פרטני.
1721
הוועדה עשויה לדרוש מהסטודנטים/יות ללמוד קורסים נוספים שייכללו בתכנית הלימודים לתואר שני במקום קורסים שנלמדו על ידם/ן, או בנוסף להם.