לימוד עצמי
הסטודנטים והסטודנטיות נדרשים להשקיע את רוב זמנם בלימוד עצמי ובהכנת המטלות. מפגשי ההנחיה, שעות הקבלה של מרכז ההוראה בקורס, שעות הקבלה הטלפוניות של מנחי הקורס, ואתרי הקורסים – נועדו לשפר ולייעל את הלימוד העצמי. מומלץ להקפיד על לוח הזמנים, רצוי להקדים אותו במידת האפשר.
ללימוד קורס יש להקדיש כ-10 שעות בכל שבוע. זוהי כמובן הערכה בלבד, שכן משך הזמן הנדרש תלוי בגורמים רבים ובהם – מידת מוכנות הסטודנטים והסטודנטיות ללימוד הקורס, כישוריהם האישיים, רמת הקושי של הקורס, כמות החומר ועוד.
מטלות
מטלות (עבודות בית) מסוגים שונים, נשלחות לבדיקה ומוחזרות לסטודנטים מתוקנות ומוערכות. המטלות הן חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה. בכל קורס של האוניברסיטה הפתוחה על הסטודנטים והסטודנטיות להגיש מטלות ולציוניהן יש משקל בחישוב הציון הסופי בקורס. כל המטלות מצויות, כאמור, בחוברת הקורס. בראש כל מטלה מצוין חומר הלימוד אליו היא מתייחסת, והמועד האחרון להגשתה.
אין לאחר בהגשת מטלות. מטלות שיישלחו לאחר המועד שנקבע בלוח הזמנים של הקורס ייבדקו, אך לא יינתן עליהן ציון, והן לא יובאו בחשבון בחישוב הציון הסופי בקורס. במקרים מיוחדים אפשר לפנות ישירות אל מרכז ההוראה בקורס ולבקש מראש אַרְכָּה בהגשת מטלה. |
בחוברת הקורס תמצאו הוראות מפורטות בנוגע לדפוס ההגשה הנדרש, כלומר כמה מטלות עליכם להגיש ואילו מטלות ספציפיות הן מטלות חובה (אם יש כאלה). יש גם הנחיות בקשר לאופן שבו יש להגיש את המטלות לבדיקה.
את המטלות אפשר למיין לשלושה סוגים עיקריים:
מטלת מנחה (ממ"ן) היא מטלה שנבדקת על ידי המנחה של קבוצת הלימוד שאליה שובצתם. השאלות המופיעות בממ"ן הן שאלות פתוחות ומאפשרות לנסח תשובות באופן חופשי, תוך הפעלה מלאה של כושר הביטוי, הניתוח והסינתזה של הנושאים שנלמדו.
את הממ"ן יש לשלוח רק למנחה הקבוצה שבה אתם משובצים. ציון ממ"ן שיישלח למנחה אחר (ללא אישור מראש של מרכז ההוראה), לא ייחשב.
תהליך הבדיקה, הבקרה והתיעוד של ממ"ן מצריך זמן. ממ"ן שהוגש לבדיקה יוחזר מתוקן תוך כשלושה שבועות.
מטלת מחשב (ממ"ח) היא מבחן רב-ברירה ("אמריקאי") שעליו עונים באמצעות מערכת שאילתא, לפי ההוראות שבחוברת הקורס. בהגשת ממ"חים יש להקפיד לא רק שלא לאחר, אלא אף לא להקדים ביותר משבוע את התאריך הנקוב למטלה. מטבע הדברים משוב על ממ"חים הוא מהיר יותר.
את המטלות יש להכין בעבודה עצמית. עבודה משותפת עם סטודנט אחר תיחשב בגדר הונאה ועבירת משמעת (ראו תקנון המשמעת לסטודנטים).
מטלה מקוונת שיתופית (ממ"ש) היא מטלה המתבצעת באופן שיתופי על ידי קבוצת סטודנטים וסטודנטיות בקורס באמצעות האינטרנט בכלי טכנולוגי כלשהו (ויקי, בלוג, פורום וכד').
מטלה כזו חשופה בדרך כלל לכל הסטודנטים והסטודנטיות בקורס, ובודק אותה מנחה הקבוצה או מרכז ההוראה של הקורס, ההערכה למטלה מתחלקת בין הערכה אישית לתרומתו של כל סטודנט וסטודנטית בנפרד לבין הערכת תרומתה הכוללת של הקבוצה. ממ"ש היא מטלה חדשנית באוניברסיטה הפתוחה ומוצעת כיום במספר מצומצם של קורסים.
מערכת המטלות המקוונת
מערכת המטלות המקוונת מאפשרת לשלוח קובצי מטלות דרך אתרי הקורסים באינטרנט. |
לאחר שליחת המטלה אפשר לעקוב אחריה: לראות מתי המנחה הוריד אותה לבדיקה, לצפות במטלה הבדוקה עם הערות המנחה וכמובן – להתעדכן בקבלת הציון.
מֶרְכְּזֵי לימוד ומפגשי הנחיה
מֶרְכְּזֵי לימוד
מרכזי הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה פזורים בכל רחבי הארץ. חלק מהם ממוקם במבנים המשמשים גם למטרות אחרות – בתי ספר, מתנ"סים, מכללות ועוד, אך יש גם מרכזי לימוד שזה ייעודם היחיד.
המרכזים משמשים כמקומות התכנסות למפגשי הנחיה ולמפגשי מעבדה וכמקומות מפגש לסטודנטים וסטודנטיות. כמו כן ניתנים בהם שירותי הרשמה וייעוץ, שירותי ספרייה וציוד עזר אחר לקורסים, שירותי מחשבים, ועוד. יש מרכזים גדולים שבהם ניתנים כל השירותים כאחד ובאחרים ניתנים רק חלק מהם. סמוך לתחילת הלימודים יישלחו לסטודנטים ולסטודנטיות הודעות המפרטות את מיקום מרכז הלימוד שבו ייערכו המפגשים בכל קורס שאליו נרשמו ומועדי המפגשים. יש לשים לב: בשל אירועים שונים שאינם בשליטת האוניברסיטה הפתוחה, עלולים לחול שינויים במועדי המפגשים או במיקומם.
.
קבוצות לימוד
בעת ההרשמה על הסטודנטים והסטודנטיות המעוניינים במפגשי הנחיה לציין את מרכז הלימוד ואת קבוצת הלימוד שבהם הם מעוניינים ללמוד. האוניברסיטה משבצת את הנרשמים לקבוצות לימוד, וקובעת מנחה לכל קבוצה. המגמה היא לשבץ את הסטודנטים והסטודנטיות המעוניינים בכך לקבוצת לימוד שתתכנס סמוך ככל האפשר למקום מגוריהם.
פתיחת קבוצת לימוד מותנית במספר הנרשמים לקבוצה עד מועד קבלת ההחלטות בנדון (7-6 שבועות לפני תחילת הסמסטר). קבוצה לא תיפתח אם מספר הנרשמים אינו מצדיק את פתיחתה. אם מיעוט הנרשמים באזור מסוים, או לקורס מסוים, אינו מאפשר פתיחת קבוצות לימוד מתאימות, האוניברסיטה משתדלת למצוא פתרונות חלופיים הולמים. אחת מהחלופות המקובלות לפעילות הקבוצתית היא קבוצת קורס. הסטודנטים המשובצים לקבוצה כזאת מקיימים קשר ישיר עם מרכז ההוראה באוניברסיטה הפתוחה, בכתב, בטלפון, או בדואר אלקטרוני. אין להם מפגשי הנחיה קבוצתיים, אך במידת הצורך (בדרך כלל לפי בקשתם), מרכז ההוראה קובע איתם פגישות אישיות מרוכזות.
סמוך להתחלת הסמסטר תקבלו, יחד עם הפרטים על מרכז הלימוד שאליו שובצתם, גם את פרטי קבוצת הלימוד ואת שם המנחה וכתובתו. ההודעה תכיל גם את לוח המפגשים, המפרט את התאריכים והשעות שבהם יתקיימו מפגשי ההנחיה של קבוצתכם במרכז הלימוד שלכם.
אופן הלימוד
מפגשי הנחיה מפגשי ההנחיה מציעים הזדמנות ללבן בעיות שונות עם המנחה ועם עמיתים ללימודים. במהלך המפגשים המנחה מסייע להתמקד בעיקרי הדברים שנלמדו ומתרגל פתרון בעיות. הוא מאיר סוגיות קשות ומציע דרכים מגוונות להתמודד עם החומר הלימוד ועם מטלות הקורס.
בדרך כלל אין חובה להשתתף במפגשי ההנחיה אם כי מומלץ מאוד לעשות כן. היוצאים מן הכלל הם מפגשי מעבדה, סיורים לימודיים וכו' בהם יש חובת השתתפות. חובת השתתפות זו מודגשת בתיאור הקורס בקטלוג הקורסים. חשוב להדגיש, המפגשים אינם מהווים תחליף ללימוד העצמי, המנחה אינו המרצה בקורס! אין כוונה, וגם אי אפשר למעשה, שהמנחה ילמד את כל חומר הקורס במהלך המפגשים.
מתכונת ההנחיה
הנחיה רגילה: מתכונת ההנחיה הרגילה, כוללת בדרך כלל 8-5 מפגשים בני 3-2 שעות במהלך הסמסטר.
הנחיה מוגברת: ברוב הקורסים מוצעת לבחירת הסטודנטים והסטודנטיות גם מתכונת הנחיה מוגברת, הכוללת בדרך כלל מפגש של 3-2 שעות כמעט בכל שבוע. הנחיה מוגברת כרוכה בתשלום נוסף. הסכום לתשלום מפורט בפרק הרשמה, בטבלה 3: תשלומים אחרים.
סוגי ההנחיה
מפגשי הנחיה פנים-אל-פנים: ברוב הקורסים מפגשי ההנחיה הם מפגשי פנים-אל-פנים בין מנחה קבוצת הלימוד לבין הסטודנטים והסטודנטיות המשובצים לקבוצה שלו. מפגשי הנחיה פנים-אל-פנים מתקיימים באחד ממרכזי הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה הפזורים בכל רחבי הארץ.
מפגשי הנחיה מקוונים (online): מפגשים אלה מתקיימים בזמן אמת באמצעות מערכת טכנולוגית אינטראקטיבית. הסטודנטים והסטודנטיות יכולים להתחבר למפגש באמצעות מחשב, טאבלט או טלפון חכם. הסטודנטים רואים ושומעים את המנחה, צופים בחומרי העזר (מצגות תמונות, סרטוני וידאו וכד') ומקיימים תקשורת עם המנחה וסטודנטים וסטודנטיות אחרים באמצעות צ'ט (מערכת אופק), או באמצעות וידאו ואודיו (מערכת זום).
בקורסים רבים מוצעים מפגשי הנחיה מקוונים כחלופה או כתוספת למפגשי הנחיה פנים-אל-פנים.
מפגשי ההנחיה המקוונים מתקיימים בזמן אמת, מרביתם מוקלטים ומוצעים לסטודנטים ולסטודנטיות לצפייה חוזרת באתרי הקורסים.
לאוניברסיטה הפתוחה שתי מערכות עיקריות לקיום מפגשים מקוונים:
מערכת אופק – מפגש הנחיה מקוון המשודר בזמן אמת מאולפני הווידאו באוניברסיטה הפתוחה למחשבי הסטודנטים. המערכת מאפשרת לסטודנטים להתחבר למפגש המקוון מכל סוגי המחשבים (כולל טאבלט וטלפון חכם). במהלך המפגש הסטודנטים רואים ושומעים את המנחה ואת התכנים שהוא מציג (מצגת, סרטון וכד'). התקשורת עם המנחה ועם הסטודנטים האחרים מתקיימת באמצעות צ'ט. בנוסף, קיים באולפן מכשיר טלפון, המאפשר לסטודנטים להתקשר ישירות למנחה. המנחה יכול להעלות את הסטודנטים המתקשרים לשידור, כך שכולם שומעים את דבריהם.
מערכת זום (zoom) – מפגש הנחיה מקוון המשודר בזמן אמת ממחשבי המנחים או מאולפני הוידאו באוניברסיטה הפתוחה. מערכת זום מאפשרת לסטודנטים ולסטודנטיות להתחבר למפגש המקוון באמצעות מצלמה ומיקרופון ביתיים. באופן זה כל המשתתפים יכולים לראות לשמוע אילו את אילו, כמו בכיתת לימוד. בנוסף הם יכולים לעקוב אחר חומרי העזר כגון, מצגת, סרטון וכד', אשר מוצגים על ידי המנחה או הסטודנטים.
ההבדל היחידי בין שתי המערכות, מערכת אופק ומערכת זום, הוא בסוג האינטראקציה המתקיימת בין המנחה והסטודנטים ובינם לבין עצמם. במערכת אופק היא מתבצעת בעיקר באמצעות צ'ט, ואילו במערכת זום האינטראקציה חופשית יותר ומתקיימת באמצעות וידאו ודיבור חופשי. בחירת סוג הטכנולוגיה נעשית לפי שיקול הדעת של סגל ההוראה בקורס.
אם נבצר מכם להשתתף במפגש הנחיה כלשהו של קבוצתכם, תוכלו, בדרך כלל, להשתתף במפגש מקביל של קבוצה אחרת, שבה מתקיימים מפגשים במתכונת של קבוצתכם. בקבוצות לימוד בהנחיה מוגברת רשאים להשתתף רק סטודנטים שנרשמו מראש להנחיה במתכונת זו. במפגשי הנחיה של קבוצות לימוד במכללות ובמוסדות רשאים להשתתף רק סטודנטים וסטודנטיות הלומדים בהם. הצטרפות למפגש הנחיה אפשרית כל עוד אינה פוגעת במהלך התקין של לימודי הסטודנטים שבקבוצה.1
סטודנטים שלמדו קורס באוניברסיטה הפתוחה ולא סיימו את חובותיהם בו, רשאים להיות נוכחים במפגשי ההנחיה של הקורס גם בסמסטר שבו אינם רשומים לקורס זה, למעט בקורסים שבהם יש עבודה מעשית ומספר המקומות מוגבל (אנגלית, מעבדות, תרגול במסופי מחשב, וכדומה)2,1 בקבוצות לימוד במכללות ובמוסדות רשאים להשתתף רק מי שלומדים בהם או שהסדירו את שיבוצם לקבוצת לימוד באותו מוסד/מכללה. על סטודנטים וסטודנטיות המעוניינים להצטרף למפגשי ההנחיה של קורס בסמסטר שבו אינם רשומים לקורס זה, מוטלת האחריות להתעדכן לגבי מועדי המפגשים והשינויים שחלים בהם באמצעות מוקד הפניות והמידע.
אתר הקורס
לכל הקורסים באוניברסיטה הפתוחה יש אתר קורס באינטרנט.2 האתר מאפשר לקיים תהליכי הוראה ולמידה וירטואליים. באמצעות האתר אפשר "לשוחח" עם מרכז ההוראה, להשתתף ב"דיונים" בין סטודנטים וסטודנטיות, לקבל חומרי העשרה ותרגול, דוגמאות אקטואליות, להגיע למאגרי מידע רלוונטיים, להיעזר באמצעי המחשה, ועוד. הגישה לאתר אפשרית מכל עמדת מחשב בארץ ובעולם, בכל שעות היממה.
באחדים מבין הקורסים, האמצעים העומדים לרשות המשתמשים באתר הקורס, והפעילות התקשובית הנעשית בהדרכת מנחה מספיקים כדי לשמש תחליף למפגשי ההנחיה במרכזי הלימוד.
אפשר להגיע לאתרי הקורסים דרך הכתובת: http://telem.openu.ac.il/
שימו לב: האוניברסיטה הפתוחה מעמידה לרשות הסטודנטים והסטודנטיות אפשרות לתרגול חופשי במחשבים במרכזי לימוד ברחבי הארץ.
הנחיה טלפונית
לכל אחד ממנחי ומנחות הקורס יש שעת קבלה טלפונית בכל שבוע (בדרך כלל בשעות הערב), וזאת – בנוסף על שעות הקבלה של מרכז ההוראה (שהן בדרך כלל בשעות הבוקר). אם נתקלתם בקשיים במהלך הלימוד העצמי תוכלו להתקשר למרכז ההוראה, או למנחה שלכם, וללבן בעיות לימודיות בטלפון. אפשר להיעזר גם במנחה אחר של הקורס. רשימת המנחים והמנחות ושעות ההנחיה הטלפוניות שלהם מופיעה במערכת שאילתא.
.
מפגשי מעבדה
חלק מן הקורסים במדעי הטבע והחיים כוללים מפגשי מעבדה. מפגשים אלה נערכים במעבדות האוניברסיטה הפתוחה, או במעבדות של אוניברסיטאות אחרות בארץ. בדרך כלל ההשתתפות בהן היא חובה. מפגשי מעבדה בדרך כלל יותר ארוכים ממפגשי הנחיה סטנדרטיים, וייתכן שיתקיימו רחוק ממקום מגוריכם. פרטי המפגשים מופיעים בחוברת הקורס. לפעמים מתאפשרת מידה מסוימת של גמישות בקביעת מועדי המפגשים שבהם תשתתפו.
סיורים לימודיים
יש קורסים (למשל בגיאולוגיה) שבהם משולבים סיורים מונחים בשטח. סיורים כאלה עשויים להימשך שעות, רבות, או יום שלם, ולעתים אפילו ימים אחדים. אם חלה חובת השתתפות בסיורים – מצוין הדבר בתיאור הקורס שבקטלוג הקורסים, ובחוברת הקורס נמסר כל המידע הדרוש. ההשתתפות בסיורי חובה אינה כרוכה בתשלום, פרט לדמי ארוחות ולינה. עבור סיורים שאינם בגדר חובה – ההשתתפות כרוכה בתשלום.
ימי עיון
האוניברסיטה הפתוחה מקיימת באופן סדיר ימי עיון בנושאים אקדמיים מגוונים הקשורים לתוכני הלימוד של קורסים שונים. אם יהיו במהלך הסמסטר ימי עיון בנושאים הקשורים ללימודיכם – תוזמנו להשתתף בהם. אחדים מימי העיון מצולמים, וניתן לצפות בהם באתר.
בחינות גמר
בתום כל סמסטר נערכות בחינות גמר. הבחינות מתקיימות במרכזי בחינות הפזורים בכל רחבי הארץ. בחלק מן המועדים פרוסים מרכזי בחינה מהגליל העליון בצפון ועד אילת בדרום. במועדים אחרים הפריסה מצומצמת יותר. השיבוץ למרכז בחינה ייעשה על-פי אזור מגורים, בקשות הסטודנטים ובכפוף למכסת הנבחנים האפשרית בכל מרכז. משך בחינות הגמר ברוב המכריע של הקורסים הוא 3 שעות (בין 16:30 ל-19:30). הכניסה לבחינות מתאפשרת רק למזדהים באמצעות תעודת סטודנט תקפה של האוניברסיטה הפתוחה. סטודנטים וסטודנטיות מקורסים שונים נבחנים ביחד, באותם חדרים.
סטודנטים שעמדו בדרישות המטלות ובשאר פעילויות החובה של הקורס, כמפורט בחוברת הקורס, זכאים להיבחן בו לכל היותר פעמיים. המועדים העומדים לרשותכם הם מועדי א ו-ב של בחינות הקורס שלכם, בסמסטר שבו למדתם אותו, ומועדי א ו-ב של הסמסטר הבא שבו הקורס מוצע. לאחר מכן לא תורשו להיבחן למעט באישור מיוחד. ראו גם הנחיות הרשמה לבחינה וביטול הרשמה: הנחיות ותקנות בנושא בחינות.
בחינות מועד א מתחילות כשבוע לאחר סיום הסמסטר, בחינות מועד ב – כחודשיים לאחר סיום הסמסטר (בעיצומו של הסמסטר העוקב). תקופות הבחינות נמשכות כשבועיים עד חודש.
על מועדי הבחינות שבתום הסמסטר בו אתם לומדים תקבלו הודעה לפני מועד א.
בפרק בחינות הגמר תמצאו את לוח מועדי בחינות הגמר. תקנון מפורט לבחינות תמצאו בתקנות ונהלים בנושאי בחינות.
בחינות לדוגמה מופיעות בדרך כלל באתר הקורס באינטרנט ובאתר הספרייה.3
סטודנטים וסטודנטיות בעלי זכאות להיבחן שאינם רשומים לקורס בסמסטר הנוכחי, יכולים, בדרך כלל להצטרף למפגשי ההנחיה של הסמסטר הנוכחי, ו/או לבקר באתר הקורס באינטרנט. את ההשתתפות במפגשי ההנחיה יש לתאם עם מרכז ההוראה. כמו כן, כדאי לברר עם מרכז ההוראה באילו מן האמצעים הלימודיים של הסמסטר הנוכחי אפשר ומומלץ להיעזר כחלק מתהליך ההתכוננות לבחינה.
עבודה סמינריונית
במדעי הרוח והחברה, ובחלק מן הדיסציפלינות של המדעים, כתיבת עבודה סמינריונית היא גולת הכותרת בהכשרתו האקדמית סטודנטים וסטודנטיות הלומדים לתואר בוגר. תהליך הגדרת הנושא, איסוף החומר, הצגת שאלת המחקר וניסוח מנומק של המסקנות – כל אלה מהווים תרגול בעבודה מחקרית של ממש.
כתיבת עבודה סמינריונית מחייבת לפחות שתי פגישות פנים-אל-פנים עם מדריך או מדריכים. יש להגיש כל עבודה סמינריונית בשתי צורות: תדפיס (עותק קשיח) שיועבר למדריך וכקובץ דיגיטלי.1 הקובץ הדיגיטלי יוגש באמצעות מערכת שאילתא בקישור "עבודות סמינריוניות". יש להגיש את הקובץ הדיגיטלי של הגרסה הסופית של העבודה. הציון על העבודה יפורסם רק לאחר הגשת הקובץ. הקובץ יועבר למאגר העבודות הסמינריוניות שינוהל באוניברסיטה הפתוחה. הגישה למאגר זה תהיה פתוחה רק לחברי הסגל האקדמי ולחברי סגל ההוראה האקדמי שיש להם נגיעה ישירה לעבודות סמינריוניות ולהוראת קורסים סמינריוניים באוניברסיטה הפתוחה. לא ייעשה בעבודות אלה שימוש אקדמי כלשהו ללא הרשאה מראש של כותבי העבודות.
סטודנטים אינם רשאים לכתוב שתי עבודות סמינריוניות אצל אותו מדריך.
סדנה לעבודה סמינריונית: בחלק מהקורסים המתקדמים יש אפשרות לכתוב עבודה סמינריונית במסגרת סדנה ייעודית של הקורס. הסדנה מסייעת להגיש את העבודה הסמינריונית בפרק הזמן קצוב מראש. במסגרת הסדנה מתקיימים 6-4 מפגשים קבוצתיים ואישיים עם המדריך או המדריכה. ההשתתפות במפגשים היא חובה.
צבירת נקודות זכות וציון סופי בקורס
אם עמדתם בדרישות הקורס ועברתם את בחינת הגמר (בציון 60 ומעלה) הנכם זכאים לקבל נקודות זכות עבור הקורס. הציון הסופי בקורס יחושב כממוצע משוקלל של ציוני המטלות והבחינה. אם ציונכם הסופי בקורס יהיה 60 ומעלה – סיימתם את הקורס בהצלחה וצברתם את נקודות הזכות שהוא מקנה. פרטים מלאים על שיטת חישוב הציון הסופי: ציונים לתואר ראשון.