ניהול כיתה
עובדי ועובדות הוראה חדשים לרוב מתייחסים לסוגיית "ניהול הכיתה" כאל התחום המאתגר ביותר הניצב בפניהם. ניהול יעיל של הכיתה הוא תנאי בסיסי לעמידה ביעדי ההוראה – החל מתחומים טכניים כגון טיפול בבעיות משמעת וארגון השולחנות ועד לליבת העשייה הפדגוגית כמו בניית תוכנית הלימודים, שיטות ההוראה, רמת המוטיבציה ופיתוח הכיתה כקהילה לומדת.
סטאז' בהוראה
מקצוע ההוראה דורש תרגול וניסיון, הן בעמידה מול כיתה, הן בהכנת מערכי שיעור והן מול גורמי ההנהלה במוסדות החינוכיים. לכן, לפי החלטת משרד החינוך, על בוגרי ובוגרות תעודת הוראה ותואר ראשון באוניברסיטאות ובמכללות, חלה חובה להתמחות בהוראה (סטאז') בשנת עבודתם הראשונה.
הסטאז' הוא תנאי הכרחי לקבלת רישיון הוראה קבוע ומאפשר התמחות בשכבת הגיל הקדם-יסודי, היסודי, חטיבות הביניים והעל-יסודי, בכל מקצועות ההוראה. השיבוץ בכיתות ובתחומי הדעת יהיה בהתאם להכשרה.
מתמחי ההוראה מועסקים ישירות על ידי משרד החינוך ומחויבים לעבוד בבתי ספר המוכרים על ידי משרד החינוך בהיקף של לפחות שליש משרה, בתמורה לשכר כמובן.
סימולציות בחינוך והוראה
מגמה התופסת תאוצה בשורה של תחומים ונכנסה בשנים האחרונות גם לעולם החינוך וההוראה היא שימוש במתודולוגיית הסימולציה. השימוש בסימולציות המדמות מצבים בחיי היומיום התגלה כמקדם יעיל ומשמעותי ללימוד ההוראה, באופן המאפשר לחזק את הממד הבסיסי לקשרי המורה והתלמיד - הממד הבין-אישי. סדנאות סימולציה בהשתתפות שחקנים מקצועיים שעברו תדרך מיוחד מציבות את המשתלמים והמשתלמות בהוראה במצבי קונפליקט, על פי סיפורי מקרה אמיתיים. משרד החינוך מתקצב את הפעלת מרכזי הסימולציה לטובת סטודנטיות וסטודנטים בשלב ההכשרה, מתמחות ומתמחים בשלב ההתמחות, מורות ומורים חדשים בשלב הכניסה להוראה, מורות ומורים ותיקים, צוותי ההערכה ובעלי תפקידים בשלב הביסוס המקצועי.
עוז לתמורה
רפורמת "עוז לתמורה", שנחתמה לפני כעשור, יצרה שינוי משמעותי בחטיבות העליונות מבחינה פדגוגית וניהולית והביאה לשינוי מהותי בתנאי העסקת המורות והמורים. הרפורמה הביאה לכך שעובדי ועובדות ההוראה עברו לשבוע עבודה של 40 שעות ונהנו מעלייה ממוצעת של 42% בשכרם. הרפורמה הסדירה את מתווה הפיתוח והקידום המקצועי של עובדות ועובדי ההוראה ומיסדה תחומים כמו מבנה מערכת השעות של המורה בכך שחילקה את שבוע העבודה לשעות פרונטליות מול הכיתה (24 שעות שבועיות), שש שעות הוראה פרטנית (ע"ע) ועשר שעות תומכות הוראה (המוקדשות בין היתר לישיבות צוות, השתלמויות, בדיקות מבחנים וכיו"ב).
פדגוגיה חדשנית
אחת הדרישות הבסיסיות שמעמיד משרד החינוך בפני בתי הספר בעשור האחרון הוא הטמעת "פדגוגיה חדשנית" שתתאים את מערך הלימודים למציאות הדינמית של המאה ה-21. המושג "פדגוגיה חדשנית" מתאר מבנה לימודים גמיש, מותאם לתהליכי שינוי חברתיים-תרבותיים, כלכליים וטכנולוגיים. התכנים מזמנים עיסוק בסוגיות אקטואליות ובדילמות המפתחות מודעות חברתית-סביבתית, והעיסוק בהם נעשה בסביבה לימודית שבה יש שילוב של טכנולוגיה בתהליכי ההוראה, הלמידה והערכה תוך טיפול בנושאים שבליבת ניהול מוסדות החינוך כגון ארגון זמן, ארגון לומדים וארגון צוות.
שילוב טכנולוגיות בהוראה
אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפני עובדות ועובדי הוראה במאה ה-21 הוא התאמת תוכנית הלימודים לעידן הדיגיטלי, והמעבר הגורף ללימוד מקוון בתקופת הקורונה המחיש את הנושא. במסגרת לימודי ההוראה באוניברסיטה הפתוחה, נחשפים הסטודנטים והסטודנטים להיכרות עם המורכבות הטכנולוגית שממתינה להם בעידן ההוראה הנוכחי ויזכו להתעמק בנושאים כמו טכנולוגיות דיגיטליות בתהליכי למידה, הוראה ותכנון לימודים.