לימודים ברוח התקופה: מדעי הרוח הדיגיטליים – כי הגיע הזמן להתקדם

בעולם שמונע על ידי דיגיטציה, גם תחומי ההשכלה האקדמית המסורתיים נדרשים לעבור התאמות • ד"ר זף סגל על מסלול הלימודים החדש באוניברסיטה הפתוחה – מדעי הרוח הדיגיטליים

כמו העולם כולו, גם תחום מדעי הרוח עבר שינוי דרמטי במהלך 20 השנה האחרונות. השירה, הספרות, האמנות, המוסיקה, ההיסטוריה, הפילוסופיה, מחקרי התרבות – כולם עדיין כאן, אבל משהו בגישה אליהם השתנה, בהתאם לרוח התקופה. בהנחה שאתם קוראים את הטקסט הזה ממסך המחשב או הסלולר שלכם, אתם מן הסתם מבינים כבר מה מקור השינוי הזה: העולם הפך לממוחשב והמהפכה הדיגיטלית הזו הגיעה גם לתחומי החקר של עולם הרוח.  

המטמורפוזה הזו באה לידי ביטוי במסלול הלימודים החדש באוניברסיטה הפתוחה שנקרא, איך לא, מדעי הרוח הדיגיטליים. בבסיס הרעיון עומד שימוש בכלים דיגיטליים, שמהווים חלק אינטגרלי מחיינו, לטובת חקר תחומי הדעת של מדעי הרוח. כפועל יוצא, המחקר במדעי הרוח הדיגיטליים נהנה מאופי שונה במידה רבה מהמחקר המסורתי של התחום, ובוחן פרמטרים הנובעים מהשימוש בדיגיטציה, כמו ערכים חישוביים או כמותיים.

א.נשים הומאניים בעולם דיגיטלי

"המסלול ללימוד מדעי הרוח הדיגיטליים עוסק בשילוב של התחומים השונים של מדעי הרוח בעולם שנהיה דיגיטלי", אומר ד"ר זף סגל, המשמש כיועץ אקדמי למסלול הלימודים החדש - וממחיש בצורה מושלמת את השילוב המדובר בין מדעי הרוח לעולם הדיגיטלי: ד"ר סגל הוא היסטוריון שבנוסף לדוקטורט שלו בנושא התפתחות המדינות הגרמניות השלים גם לימודי תואר שני במתמטיקה.

"הגעתי למדעי הרוח הדיגיטליים במהלך עבודת הדוקטורט שלי", אומר ד"ר סגל. "מה שהוביל אותי לתחום היה העניין הגאוגרפי שלי בסוגיות של מפות, מרחב, תנועה ותקשורת במאה ה-19. השימוש בכלים דיגיטליים אפשר לי לגשת לסוגיות אלו מכיוונים שונים ומקוריים. בהדרגה, התרחב ארגז הכלים הדיגיטלי שאיתו עבדתי, ממפות לרשתות מרחביות, ומרשתות לקשרים בין טקסטים עיתונאיים".

בשנים האחרונות עבדו ד"ר סגל ופרופ' אורן סופר ז"ל על מחקר שבוצע במעבדת המדיה והמידע של האוניברסיטה הפתוחה, בתחום העיתונות העברית ההיסטורית. המחקר התבסס על מאגר העיתונות העברית ההיסטורית שהושק ב-2008, תוך שימוש באלגוריתמים של כריית מידע. כך התאפשר לחוקרים לבחון את כתבי העת וגיליונותיהם לא כטקסטים נפרדים אלא כמושא מחקר אחד, ולזהות מגמות המצביעות על תהליכים היסטוריים וחברתיים. למשל, במחקר שהתמקד בעיתון ה"הצפירה" בשנים 1874-1883, ניכר שינוי משמעותי בשיח לאחר הפוגרומים של 1881 בדרום רוסיה, כאשר העיתון עבר מהתמקדות במעצמות האירופיות להתמקדות ביעדי הגירה אפשריים: ארה"ב וארץ ישראל. העיסוק במדע ובפוליטיקה עולמית הוחלף בעיסוק באנטישמיות ובפוליטיקה יהודית. מחקר נוסף, שהתמקד באותו עיתון בתקופה מאוחרת יותר שבה הפך משבועון לעיתון יומי, מראה כיצד מעצבת העיתונות את תודעת ההווה בקרב בני התקופה: המעבר לעיתונות יומית דווקא הפחית את העיסוק באקטואליה יהודית משתנה, והגדיל את כמות התוכן שעסק בנושאים כלכליים שגרתיים. מחקר נוסף, שעדיין מתנהל, חוקר נקודות דמיון סגנוניות בטקסטים העיתונאיים במטרה למפות כותבים בולטים וזרמים אידאולוגיים בתפוצה היהודית בכללותה.

חשוב לציין, שמחקרים דיגיטליים כאלו לא מחליפים את עבודתו של ההיסטוריון, ואף להפך. כדי לערוך כראוי את מחקר נושאי השיח שתואר כאן באמצעות כלים דיגיטליים, נדרשת היכרות מעמיקה של החוקר עם החומריים הגולמיים ועם הנסיבות ההיסטוריות. כדברי ד"ר סגל, "שימוש לא מושכל בכלים דיגיטליים או חישוביים עלול להביא לתוצאות לא רצויות. המטרה אינה להחליף את הפרשנות האנושית אלא לספק מושאים חדשים לפרשנות זו".

כמובן, המחקר הדיגיטלי מאפשר לנתח באופן דומה גם טקסטים ספרותיים: למשל מיפוי מקומות בספרו של אמיל חביבי אח'טיה, המזכיר ענן תגיות: גודל התגית מושפע מכמות האזכורים, כאשר מקומות שמוזכרים בסמיכות מחוברים בקווים. כך נוצרת מעין "מפה מנטלית" של הספר וגיבורו, המשתרעת על פני אזורים שונים בעיר חיפה אך מגיעה גם לנצרת, לכנרת, ואף לקפריסין ולים הכספי.

מה הסיכוי של מי שמגיע בלי רקע במתמטיקה או במחשבים להשתלב במסלול?

"אין שום בעיה, המסלול מיועד גם למי שמגיע בלי ידע אנליטי ובלי רקע בתחום. אני כן מצפה ממי שיגיע ללמוד את התחום לפתיחות, לגישה מקבלת לעולם הדיגיטלי. אבל בהנחה שמעטים כיום עדיין כותבים עם נוצה ודיו על קלף וכמעט כולם משתמשים על בסיס יומיומי במחשבים, בסלולר ובאינספור גאדג'טים דיגיטליים אחרים, אני מניח שהדרישה הזו היא כמעט מובנת מאליה".

עד כמה הלימודים יסייעו לבוגרים לפתח קריירה בעולמות שנשענים על תחומים דיגיטליים?

"הלימודים הללו הם לא תחליף ללימודי מדעי המחשב אבל הם בפירוש יאפשרו לאלו שבאו ללמוד תואר במדעי הרוח או הרוח והחברה לצאת לעולם עם הבנה מעמיקה של מה זה שפת קוד, כיצד מנתחים מאגרי מידע, איך מתקשרים עם אנשי מחשבים, מה מניע את העולם הדיגיטלי ואיך רותמים את הכלים הדיגיטליים לטובת העשייה שלהם. זה נכון למחקר האקדמי ובזה אנחנו עוסקים בלימודי התואר, אבל זה נכון כמובן גם כשמדברים על עיסוק מקצועי, בכל תחום כמעט – גם בעולמות מקצועיים בעלי אוריינטציה הומניסטית. הכלים הדיגיטליים שאנחנו מספקים לסטודנטים אלה דברים שהופכים להיות הכרחיים כדי להתקדם בעולם הדיגיטלי שבו אנו חיים".

לעבור לקריאה אלגוריתמית

המסלול יאפשר לתלמידי מדעי הרוח לאמץ תפיסה ביקורתית כלפי העולם הדיגיטלי, ובמקביל לפתח גישה שבוחנת את עולם הרוח דרך פריזמה עדכנית.  "אחד הדברים המרכזיים בלימודי המסלול הוא לבדוק איך חוקרים את מדעי הרוח בעולם הדיגיטלי", אומר ד"ר סגל, "מה השתנה באופי המחקר ויותר מזה, איך אנחנו ממנפים את המציאות החדשה הזו לטובתנו". לא פעם, הוא אומר, "התבוננות מרחוק על פרטים רבים מאפשרת לזהות תבניות וחריגות מהתבנית שאולי פספסנו. היכולת של העולם הדיגיטלי לייצר ייצוגים חדשים בלחיצת כפתור מאפשרת לחשוב מחוץ לקופסא, בלי להסתפק בסכמה הראשונה שיצרנו. עבודה דיגיטלית מחייבת גמישות ופתיחות כלפי התוצרים ובעיקר כלפי שאלות חדשות הנובעות מהם."

באיזה מקום זה פוגש סטודנט שמתחיל את דרכו האקדמית?

"זה מתבטא בעניינים בסיסיים, כמו גישה למקורות מידע בעידן שבו כמעט כל המידע עבר תהליכי דיגיטציה ומסודר בדאטה-בייס כזה או אחר - וזה מגיע למקומות של שאלות על אופי השימוש בדאטה. אם יש לי עשרות אלפי ספרים סרוקים בתחום המחקר שלי, אולי הגישה צריכה להשתנות ובמקום לשבת ולקרוא ספר אחר ספר, אני יכול לבצע קריאה אלגוריתמית? ואם זו הדרך, איך אני בונה את האלגוריתם שידע לאתר את המידע שרלוונטי למחקר שלי ויצליח לענות על שאלות המפתח הרלוונטיות? יש כאן שלל גורמים שמשתנים בעקבות היכולות הדיגיטליות שעומדות לרשותנו".

זה אומר שאנחנו בדרך להפסיד אפילו את מדעי הרוח לטובת המחשבים?

"להיפך. הגישה היא לנצל את היכולת הממוחשבת לטובת קידום מדעי הרוח. המחשב יכול לנתח מאגרי מידע עצומים ולעלות על הסתברויות כאלה ואחרות, אבל צריך חוקר שישב וינתח את המידע הזה, שיבחן אם יש משמעות לתופעה שעלתה מהניתוח הדיגיטלי ולהסביר מה המשמעויות שלה. הפרספקטיבה משתנה ברגע שאנחנו עוברים ממצב של חוקר שיושב צמוד לכתב יד למחשב שמבצע ניתוח קר ומרוחק – אבל השינוי הזה מסייע לנו לראות תמונה רחבה שמתפספסת במבט מבפנים. העולם משתנה וחלק מהעניין של עיסוק במדעי הרוח זה ללמוד לרתום את השינוי הזה לטובתנו".

 

סקרנים לשמוע עוד על תכנית הלימודים של מדעי הרוח הדיגיטליים? השאירו פרטים

 

מוקד מתעניינים

3500* או 09-7782222, שלוחה 2

ימים א-ה בין השעות 20:00-8:30
ימי ו בין השעות 12:30-8:30
למעט בימים שבהם אין קבלת קהל באוניברסיטה כמפורט כאן.

Op-interest@openu.ac.il

 

ככה לומדים באוניברסיטה הפתוחה

ככה לומדים באוניברסיטה הפתוחה

איך נראה יום באוניברסיטה הפתוחה? צפו

עוד כתבות שיעניינו אתכם

מה זה תואר רב תחומי?

מה זה תואר רב תחומי?

על המסלולים האקדמיים שיספקו לכם אתגר אינטלקטואלי ויעשירו את עולמכם

קראו את הראיון

"מה אפשר לעשות עם התואר הזה?"

רוצים להתחיל ללמוד באוניברסיטה אבל לא בטוחים מה?

למדריך המלגות

לא חייבים לשבור חיסכון: מלגות ללימודים

אילו מלגות תוכלו לקבל באוניברסיטה הפתוחה? ואילו עוד מלגות מוצעות לסטודנטים בארץ? כל הפרטים