כמובן, המחקר הדיגיטלי מאפשר לנתח באופן דומה גם טקסטים ספרותיים: למשל מיפוי מקומות בספרו של אמיל חביבי אח'טיה, המזכיר ענן תגיות: גודל התגית מושפע מכמות האזכורים, כאשר מקומות שמוזכרים בסמיכות מחוברים בקווים. כך נוצרת מעין "מפה מנטלית" של הספר וגיבורו, המשתרעת על פני אזורים שונים בעיר חיפה אך מגיעה גם לנצרת, לכנרת, ואף לקפריסין ולים הכספי.
מה הסיכוי של מי שמגיע בלי רקע במתמטיקה או במחשבים להשתלב במסלול?
"אין שום בעיה, המסלול מיועד גם למי שמגיע בלי ידע אנליטי ובלי רקע בתחום. אני כן מצפה ממי שיגיע ללמוד את התחום לפתיחות, לגישה מקבלת לעולם הדיגיטלי. אבל בהנחה שמעטים כיום עדיין כותבים עם נוצה ודיו על קלף וכמעט כולם משתמשים על בסיס יומיומי במחשבים, בסלולר ובאינספור גאדג'טים דיגיטליים אחרים, אני מניח שהדרישה הזו היא כמעט מובנת מאליה".
עד כמה הלימודים יסייעו לבוגרים לפתח קריירה בעולמות שנשענים על תחומים דיגיטליים?
"הלימודים הללו הם לא תחליף ללימודי מדעי המחשב אבל הם בפירוש יאפשרו לאלו שבאו ללמוד תואר במדעי הרוח או הרוח והחברה לצאת לעולם עם הבנה מעמיקה של מה זה שפת קוד, כיצד מנתחים מאגרי מידע, איך מתקשרים עם אנשי מחשבים, מה מניע את העולם הדיגיטלי ואיך רותמים את הכלים הדיגיטליים לטובת העשייה שלהם. זה נכון למחקר האקדמי ובזה אנחנו עוסקים בלימודי התואר, אבל זה נכון כמובן גם כשמדברים על עיסוק מקצועי, בכל תחום כמעט – גם בעולמות מקצועיים בעלי אוריינטציה הומניסטית. הכלים הדיגיטליים שאנחנו מספקים לסטודנטים אלה דברים שהופכים להיות הכרחיים כדי להתקדם בעולם הדיגיטלי שבו אנו חיים".
לעבור לקריאה אלגוריתמית
המסלול יאפשר לתלמידי מדעי הרוח לאמץ תפיסה ביקורתית כלפי העולם הדיגיטלי, ובמקביל לפתח גישה שבוחנת את עולם הרוח דרך פריזמה עדכנית. "אחד הדברים המרכזיים בלימודי המסלול הוא לבדוק איך חוקרים את מדעי הרוח בעולם הדיגיטלי", אומר ד"ר סגל, "מה השתנה באופי המחקר ויותר מזה, איך אנחנו ממנפים את המציאות החדשה הזו לטובתנו". לא פעם, הוא אומר, "התבוננות מרחוק על פרטים רבים מאפשרת לזהות תבניות וחריגות מהתבנית שאולי פספסנו. היכולת של העולם הדיגיטלי לייצר ייצוגים חדשים בלחיצת כפתור מאפשרת לחשוב מחוץ לקופסא, בלי להסתפק בסכמה הראשונה שיצרנו. עבודה דיגיטלית מחייבת גמישות ופתיחות כלפי התוצרים ובעיקר כלפי שאלות חדשות הנובעות מהם."
באיזה מקום זה פוגש סטודנט שמתחיל את דרכו האקדמית?
"זה מתבטא בעניינים בסיסיים, כמו גישה למקורות מידע בעידן שבו כמעט כל המידע עבר תהליכי דיגיטציה ומסודר בדאטה-בייס כזה או אחר - וזה מגיע למקומות של שאלות על אופי השימוש בדאטה. אם יש לי עשרות אלפי ספרים סרוקים בתחום המחקר שלי, אולי הגישה צריכה להשתנות ובמקום לשבת ולקרוא ספר אחר ספר, אני יכול לבצע קריאה אלגוריתמית? ואם זו הדרך, איך אני בונה את האלגוריתם שידע לאתר את המידע שרלוונטי למחקר שלי ויצליח לענות על שאלות המפתח הרלוונטיות? יש כאן שלל גורמים שמשתנים בעקבות היכולות הדיגיטליות שעומדות לרשותנו".