לימודי ניהול ולימודי מנהל עסקים – הדרך הישירה לקומת ההנהלה

מחפשים להתברג בעמדות ניהול בתעשייה? מסלולי הלימוד לניהול ולמנהל עסקים יספקו לכם קרש קפיצה למהלך משדרג קריירה • פרופ' יורם קלמן מעיד מניסיון אישי על החשיבות של התואר האקדמי בדרך להצלחה

"ניהול ומנהל עסקים הם למעשה מושגים חלופיים, ​שבאים לציין את אותו תחום לימוד", אומר פרופ' יורם קלמן, בעבר ראש התכנית לתואר שני (MBA) במנהל עסקים באוניברסיטה הפתוחה, "כשאנחנו באוניברסיטה הפתוחה מדברים על לימודי ניהול אנחנו מדברים על התכנית לתואר ראשון, שהיא תכנית שנותנת דגש על התשתית התאורטית הרחבה שנדרשת למי שבוחר בעולם הניהול. מנהל עסקים הוא המסלול שמיועד לתלמידי תואר שני, מסלול שמלכתחילה נועד לספק גישה יישומית יותר של החומר הנלמד. מוסדות שונים משתמשים במושגים האלו בדרכים שונות".

תורת המשחקים, חשבונאות וניהול טכנולוגיה

לימודי התואר הראשון בניהול​ מספקים לסטודנטים היכרות מעמיקה עם שורת נושאים העומדים בבסיס העשייה של עולם העסקים, ובכלל זה שיווק, התנהגות ארגונית, מימון, חשבונאות וניהול טכנולוגיה. במקביל מספקים הלימודים לסטודנטים מבט על העולם המורכב של ניהול חברות גלובליות, על יישומים של תורת המשחקים בעולם האמיתי וגם מספקים מהלכים שיסייעו לבוגרי התואר לשפר את יכולות המשא ומתן שלהם. 

"התואר מיועד לכל מי שמגיע ללא רקע אקדמי ומעוניין להשתלב בעולמות הניהול", אומר פרופ' קלמן. "הוא כולל מצד אחד קורסים בתחומים כמו סטטיסטיקה, מיקרו כלכלה ומקרו כלכלה, שמספקים למנהלים כישורי יסוד, ומצד שני קורסים שעוסקים בדיסציפלינה של הניהול ומספקים מבט רוחבי יותר".

לימודי התואר הראשון בניהול יכולים להתבצע במסגרת דו-חוגית (לימודי ניהול המתווספים לחוג נוסף ממבחר עצום של תחומים הנלמדים באוניברסיטה הפתוחה) או במסלול חד-חוגי, המתמקד בניהול בלבד. סטודנטים שיבחרו להשתלם בניהול במסגרת חד-חוגית יוכלו לשלב גם חטיבת לימוד ששמה דגש על תחומים ספציפיים שמתמזגים בעולמות התוכן הניהוליים, ובכלל זה משפטים, לוגיסטיקה, משאבי אנוש ומדעי ההתנהגות. 

התמחות בניהול פיננסי, בשיווק, במשאבי אנוש או ביזמות וחדשנות

לעומת זאת, מסביר פרופ' קלמן, מי שכבר צלח את משוכת התואר הראשון – בכל תחום אקדמי ובכל מוסד מוכר (מי שמגיע ללא רקע בסטטיסטיקה או במתמטיקה עשוי להידרש לקורס השלמה) – ימצא במסלול לתואר שני במנהל עסקים קרקע פורייה לקידום אישי ומקצועי: "תואר שני במנהל עסקים בנוי באופן שנותן דגש על לימוד יישומי. מדובר בתואר שעוסק בתאוריות בניהול, אך שם דגש חזק גם על יישום של הדברים בשטח. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שמי שמגיע למסלול הזה מגיע מעמדת בשלות גבוהה: גם מבחינה אקדמית, כמובן, כי מדובר בסטודנטים שכבר השלימו תואר אקדמי בחייהם, אבל גם מבחינת היכרות עם עולם העבודה". 

כשאתה מדבר על בשלות מקצועית, כוונתך היא לאנשים שבאים עם רקע ניהולי?

"המסלול הזה מושך בדרך כלל מועמדים ומועמדות שכבר מצויים בתפקידי ניהול זוטר ומעלה ורוצים להשתלם כדי להשתפר ולהתמקצע, או שלכל הפחות מצאו לעצמם נתיב מקצועי ורואים בתואר MBA אמצעי להתקדם לתפקידים ניהוליים בכירים יותר בארגון שבו הם עובדים. אולם, יש גם מועמדים שמגיעים ללא נסיון ניהולי, ויש מועמדים שמגיעים עם נסיון ניהולי בכיר עשיר".

לימודי תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטה הפתוחה מציעים ארבע תכניות התמחות הנוגעות בארבעה תחומי ניהול מרכזיים: מימון וניהול פיננסי, שיווקהתנהגות ארגונית וניהול משאבי אנוש, והחל משנת תשפ"ג (2023) גם יזמות וחדשנות. ניתן לבחור בהתמחות אחת, לשלב בין שתי התמחויות או ללמוד תואר רב תחומי ללא התמחות.


מעבר לכך, מדגיש פרופ' קלמן, "אנחנו מספקים שורה ארוכה של התנסויות מעשיות, אקדמיות וחוץ אקדמיות. אנחנו מפעילים מועדוני סטודנטים, מקיימים מפגשים עם אנשי מפתח בתעשייה, מספקים שפע של ימי עיון והרצאות על ידי מומחים מהתחום. מעבר לזה, גם המטלות בקורסים יישומיות ברבים מהמקרים וזה מספק לסטודנטים אפשרות לקבל ליווי והדרכה צמודים בזמן שהם מתמודדים עם מקרי אמת, שיכולים להגיע גם מתחום העיסוק בחיים המקצועיים שלהם. מטלות אלו מאפשרות לסטודנטים לבנות תיק עבודות כבר במהלך התואר, עבודות שהם יוכלו להציג בראיונות עבודה ובראיונות קידום".

"הלימודים האקדמיים מאפשרים לייצר נטוורקינג"

אחת הקלישאות הגדולות של עולם הניהול גורסת שמנהל טוב יצליח לעשות את העבודה גם בלי ללמוד – כי עם כל הכבוד לתאוריה, הלימוד האמיתי מתבצע בשטח. חסידי ההנחה הזו ימהרו לשלוף את קורות חייהם של סטיב ג'ובס וביל גייטס, שניים מגדולי המנהלים בדורנו, שעשו את המכה מבלי לסיים תואר ראשון​. 

אז נכון שאין תחליף לעבודת שטח, אבל האמת היא שגייטס וג'ובס הם היוצאים מהכלל שממש לא מעידים על הכלל. באותה מידה שמוצרט כתב יצירות מופת כבר בגיל שש אבל לא כל ילד יכול לחבר סימפוניות, ההצלחה של שני המטאורים הניהוליים הללו בפירוש לא משליכה על היכולות שלנו למצות את עצמנו כמנהלים ללא השכלה פורמלית.

"זו אמירה שאני שומע לא מעט", אומר פרופ' קלמן, "והבסיס שלה אולי נכון: לא חייבים שום תואר בשביל לעסוק בניהול ויש מנהלים מצטיינים שלא למדו ניהול מימיהם. אבל, וזו תופעה מאוד מוכרת, יש שכבה גדולה מאוד של מנהלים באמצע החיים, שכבר התחילו לבסס את עצמם בקריירה, שמחליטים במקביל לעבודה להשתלם בניהול. כראש התכנית במנהל עסקים אני נתקל בזה המון". 

בהקשר זה, מדגיש פרופ' קלמן, ישנן שתי מגמות שמניעות את הנהירה של מנהלים ומנהלות באמצע הקריירה ללימודי ניהול ולמסלול לתואר שני במנהל עסקים באוניברסיטה הפתוחה. המגמה הראשונה היא הרצון של אותם מנהלים ליהנות מהיתרונות הכרוכים בהכרה הפורמלית בלימודי ניהול – דהיינו, מהתואר עצמו: "במקרים רבים יש צורך שעולה מהשטח לזכות בהכרה המקצועית כי יש המון דלתות שלא ייפתחו בפניך בסקטור הניהולי של שוק העבודה ללא התעודה". 

מאידך, גם מי שכבר עבר את הסינון הראשוני ולא נדרש לתואר כדי להתקבל לעבודה או לחילופין, לעמוד בתקינה כדי להתקדם בעבודה, ימצא בלימודי מנהל עסקים קרקע פורה לפרוח בה: "במקרים רבים מי שמגיע ללימודים הם מנהלים שמרגישים שחסר להם ידע בסיסי והשכלה ניהולית שתוכל להפוך אותם לאנשי מקצוע טובים יותר".

ולא פחות חשוב, לימודים כאלו מהווים גם הזדמנות ליצירת קשרים מקצועיים שימשיכו לשרת אתכם שנים רבות אחרי סיום הלימודים שלכם: "אחד הרכיבים החשובים ביותר בלימודי תואר שני במנהל עסקים הוא הפעילות החוץ-אקדמית שלנו. מועדונים כמו מועדון היזמות ומועדון האסטרטגיה שבהם הסטודנטים פוגשים סטודנטים אחרים מסקטורים שונים במשק, ונמצאים בשיח ישיר עם מנהלות ומנהלים בכירים מהשטח; הרצאות ומפגשים עם בכירים במשק; והרצאות על נושאים יישומיים חשובים לארגז הכלים של כל מנהלת ומנהל".

ומה הלימודים האקדמיים יכולים לתרום למי שכבר השתלב בשוק העבודה?

"במקרה של סטודנטים לתואר ראשון, מדובר במסלול שמספק הבנה רחבה של הדברים שעומדים בבסיס של עולם הניהול. אם מדברים על התואר השני, הרי שבנוסף ללימוד התאורטי ולהתנסויות המעשיות, הלימודים והמפגשים החוץ אקדמיים מספקים קשר בלתי אמצעי עם גורמים בתעשייה ומאפשרים לייצר נטוורקינג עם אלפי סטודנטים, בוגרים ומוסמכים של האוניברסיטה הפתוחה שחיים את העולם הזה".

אין חכם כבעל ניסיון

דומה שבמקרה של פרופ' קלמן, הוא לא צריך ללכת רחוק כדי לאתר דוגמה למי שכבר החל את דרכו המקצועית ובעזרת לימודי ניהול הצליח להתקדם בעולם העסקים התחרותי והמאתגר – שכן הוא עצמו הגיע לתחום רק בשלב יחסית מאוחר, מתוך רצון להתקדם מקצועית כמנהל. "בזמנו, התחלתי את המסע שלי באקדמיה בתחום אחר לגמרי. למדתי לתואר ראשון ושני בביולוגיה וגנטיקה ובמקביל, עבדתי בסקטור הפרטי והגעתי לתפקיד ניהול זוטר בקבוצת קידום, שעסקה במגוון תחומים של הדרכה ולימוד". 

ההשתלבות כמנהל בסקטור הפרטי גרמה לפרופ' קלמן לשנות גישה לחיים ולצאת להשתלם במנהל עסקים: "אחרי שהשלמתי תואר שני במנהל עסקים הייתי שותף להקמת סטארטאפ שעסק במיזם בינלאומי ללימודים – מהתוכניות האקדמיות המקוונות הראשונות בעולם, אותה יזמנו באמצעות שיתוף פעולה ישראלי בריטי והולנדי".

ואתה רואה בלימודי מנהל עסקים מנוף להתקדמות הזו שלך?

"בהחלט. המקרה שלי הוא הסיפור הקלאסי על אדם בלי שום רקע בניהול והלימודים פתחו לי את העיניים. גיליתי שניהול זה תחום שיש הרבה מה ללמוד בו, והניסיון האקדמי שצברתי נתן לי ביטחון ואומץ לקחת פרויקטים גדולים, לחפש אתגרים, וזה בנוסף לקשרים שיצרתי ואפשרו לי ליישם את התוכניות הללו. גיליתי תחום מופלא ומשמעותי ובמקביל המשכתי בלימודי הדוקטורט. אז, לפני כ-12 שנים, אחרי שנים של תפקידי ניהול בכירים בסקטור הפרטי בארץ ובעולם, חזרתי לעולם האקדמי. עכשיו אני נהנה ללוות את אלפי הסטודנטים והמוסמכים שלנו במסלולי הקריירה האישיים שלהם".​

מוקד מתעניינים

3500* או 09-7782222, שלוחה 2

ימים א-ה בין השעות 20:00-8:30
ימי ו בין השעות 12:30-8:30
למעט בימים שבהם אין קבלת קהל באוניברסיטה כמפורט כאן.

Op-interest@openu.ac.il

 

עוד כתבות שיעניינו אתכם

לנהל בהייטק - ולא משנה מאיפה באת

לנהל בהייטק - ולא משנה מאיפה באת

תכנית ה-MBA תגשים לך את החלום לעבודה בהייטק, ולאו דווקא במקצועות טכנולוגיים

קראו את הראיון שיעשה לכם סדר

"מה אפשר לעשות עם התואר הזה?"

בחירת תחום לימודים משפיעה על עתידכם - כך תקבלו החלטה מושכלת

מה זה תואר רב-תחומי?

מה זה תואר רב-תחומי?

קראו על המסלולים שיספקו לכם אתגר אינטלקטואלי ויקדמו אתכם לשוק העבודה ההיברידי