תכנית הלימודים כוללת מגוון רחב של תחומי לימוד, חלקם כקורסי בחירה, החל מנושאים כגון פריון וסוגיות ביו-אתיות, דרך בחינה מושכלת של טאבואים כמו מגדר ומיניות בטקסטים חז"ליים וכלה במבט עדכני על סוגיות מגדריות בקולנוע ובתיאטרון. התכנית נפרסת על פני שנתיים, כדי לא ליצור עומס יתר - וזאת מתוך הבנה כי מדובר בלמידה שמיועדת בראש ובראשונה למי שכבר השתלבו בשוק העבודה ומעוניינים בתעודה כדי לחזק את מעמדם המקצועי ולהעמיק את השכלתם בתחום.
לימודים אקדמיים מעמיקים ללא המחויבות של התואר
"זיהינו מהשטח צורך בתכנית לימודים כזו, שתאפשר להשתלם מקצועית, להרחיב אופקים ולזכות בכלים מחקריים בתחום המגדר", אומרת פרופ' עופר. "למעשה, בנינו את תכנית הלימוד הזו מתוך מחשבה על אוכלוסיות היעד שנדרשות לתכנית כזו. למשל, יועצות בתחומים של הוגנות מגדרית או של הטרדות מיניות, שני תחומים שבשנים האחרונות הפכו לנושא מנדטורי בארגונים ציבוריים. למעשה לא רק במוסדות ציבוריים, כי מדובר בתחום צומח שכיום נותנים לו ביטוי גם בארגונים פרטיים רבים".
ומה בנוגע למי שלא מגיעים מעולם התוכן הזה, האם הם יוכלו להשתלב בלימודים?
"בהחלט. התכנית הזו פונה גם למי שלא מגיעים ממדעי הרוח והחברה. לצורך העניין, ניתן לעשות שימוש בתחומי הידע של התכנית ולתרגם אותם לטובת לימוד מגדר בבתי ספר על יסודיים, תחום שההכשרה הזו מתבצעת גם מחוץ למשרד החינוך. מדובר בלימודים שיוכלו לתרום לתחום משאבי האנוש, השיווק והפרסום, לפעילות חברתית ועוד. ואלה רק דוגמאות בולטות. אני משוכנעת שיש תחומים רבים נוספים שיוכלו ליהנות מההיצע הנרחב של הקורסים הכלולים במסגרת התעודה. דווקא בגלל הפורמט של לימודי תעודה, שהוא מצד אחד אקדמי ומעמיק ודורש יכולות אינטלקטואליות – אולם מצד שני אינו מחייב כמו לימוד לתואר".
לדברי פרופ' עופר, פרופיל הנרשמות (והנרשמים) עד כה ללימודי התעודה מעיד כי ההחלטה שלא להרחיב את המסגרת לפורמט של תואר היוותה שיקול משמעותי ברישום: "מדובר אמנם בתכנית חדשה יחסית אבל מהמחזורים שכבר נרשמו ניתן להתרשם שמדובר באוכלוסייה שחלקה לא הייתה מגיעה ללימודים אם היה מדובר בתואר שלם, שכן מדובר בסטודנטיות ובסטודנטים שלרובם המוחלט יש תואר שני ואפילו דוקטורט. סביר להניח שאם היינו מציעים תכנית לימוד בהיקף של תואר אקדמי הם מראש היו נמנעים מכך".