לימודים כדרך חיים

מדוע השכלה אקדמית חשובה כל כך וכיצד עולם ההשכלה התאים את עצמו לסטנדרטים החברתיים של המאה ה-21

השכלה גבוהה הפכה לסטנדרט קבלה בכמעט כל תפקיד בשוק העבודה. מרבית המכרזים והמשרות בשירות הציבורי לא פתוחים בכלל למי שלא מגיע עם תואר ראשון - ואם אתם מתכננים על פוזיציה ניהולית, שווה לחשוב ברצינות גם על לימודי המשך לתואר שני

בתחילת המאה ה-20 מקצועות בודדים בלבד דרשו השכלה אקדמית וקרוב ל-80% מהמקצועות בשוק היו כאלה שניתן למדוד בהתאם לתפוקה של העוסקים בהם (כמה נעליים ייצר הסנדלר, כמה מכנסיים תפר החייט וכד'). בהתאמה, המורים שנועדו להעביר את סודות העבודה היו בעלי המקצוע עצמם. 

כיום המציאות אחרת לגמרי. אנשים חיים במציאות דיגיטלית מבוססת טכנולוגיה שבה יותר מ-80% מהמקצועות בשוק הם כאלה שלא ניתן לקיים בהם יחס ישיר בין העשייה ובין התוצר. ולכן, בהנחה שאתם לא מתכוונים להסתפק בעבודה מזדמנת בשכר מינימלי, סביר להניח שהמקצוע שתרצו להשתלב בו בשוק העבודה ידרוש מכם השכלה אקדמית.

אקדמאים מרוויחים יותר ומפוטרים פחות

תקופת הקורונה סיפקה לנו המחשה כואבת לחשיבות ההשכלה האקדמית למי שמחפש להבטיח את עתידו הכלכלי. הגזרות, הסגרים והמשבר הכלכלי הביאו לגלי פיטורים ולהוצאה המונית לחל"ת (חופשה ללא תשלום), שחלק מהעובדים לא שבו ממנה. כמעט שאין משפחה בישראל שלא סבלה מהמשבר – אבל יש פלח באוכלוסייה שהושפע הרבה פחות: האקדמאים.

ימי המגפה העולמית היוו קרקע פורה לשלל מחקרים שבחרו לנצל את ימי הקיצון שעברו על האנושות כדי לבחון תמורות והסתגלות לתרחיש יוצא הדופן שהיווה את שגרת חיינו. מחקר שכזה נערך על ידי פרופ' ליאת קוליק מאוניברסיטת בר אילן ובחן את השפעות הקורונה על שוק העבודה. מהמחקר עלה, כי אחד הפקטורים המרכזיים שהגנו על עובדים בתקופת הקורונה הוא השכלה גבוהה. כך, למשל, אחוז העובדים החיוניים במשק עלה ככל שעלתה רמה ההשכלה: 39% בלבד מהאנשים שלא למדו באוניברסיטה הוגדרו חיוניים והמשיכו לעבוד כרגיל גם בימי הסגרים, לעומת 57% מהעובדים בעלי תואר ראשון ולא פחות מ-69% מהעובדים בעלי התואר השני. 

יתרה מכך, המחקר גילה כי ככל שעלתה רמת ההשכלה – ירדה הפגיעה הכלכלית, שיעור המפוטרים הצטמצם ואפילו האופציות לעבודה מהבית עלו. 

עתיד החדשנות הטכנולוגית בלמידה כבר כאן

השינוי המערכתי הגורף שעבר על עולם החינוך וההשכלה הוביל לתהליך הפנמה בנוגע לצורך לעדכן את דרכי הלימוד כדי שיתאימו לסטנדרטים החברתיים של המאה ה-21. 

הקורונה תפסה חלק ניכר ממוסדות החינוך ברחבי העולם לא מוכנים לקראת המעבר החד לשיטות לימוד אינטראקטיביות. יתרה מכך, ברבים מהמקרים דווקא המוסדות האקדמיים – שאמורים לשמש תו תקן לחדשנות טכנולוגית – מצאו את עצמם מפגרים מאחור.

האוניברסיטה הפתוחה שימשה בתקופה הזו דוגמה חיה לכך שאפשר גם אחרת, עם תוכניות לימודים במסלולים מגוונים הכוללים בין היתר מערכי למידה אינטראקטיביים, מבוססי טכנולוגיות.  המערכים הללו, שמאפשרים לסטודנטים גמישות מרבית בבניית תוכנית הלימודים, אפשרו לסטודנטים בתקופת המגפה ליהנות ממערך אקדמי המותאם לאופי הלימוד מרחוק, תוך הישענות על מאגרי מידע רחבים ועל שיטות הוראה אפקטיביות המותאמות למציאות המשתנה בעידן הדיגיטלי.

האוניברסיטה הפתוחה עומדת בחזית הטכנולוגית


 

החדשנות הטכנולוגית – אחד המאפיינים הבולטים של ההוראה באוניברסיטה הפתוחה – לא נעצרת באופי העברת המידע לסטודנטים. הבשורה החדשה שיוצאת מהמוסד האקדמי נוגעת בליבת הנושא הזה ממש: לאחר שנים של פיתוח אישרה המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) את השקתו של מסלול לימודים חדש באוניברסיטה הפתוחה – מסלול לתואר שלישי (דוקטורט) בחינוך הנותן דגש על פיתוח טכנולוגיות במערכות למידה. 

וכך, האוניברסיטה הפתוחה, שמזה שנים ניצבת בחזית הטכנולוגית של ההשכלה הגבוהה, מיישמת את הניסיון האקדמי והדיגיטלי שנרכש במשך אלפי שעות לימוד לטובת הנחלת המידע הפדגוגי והטכנולוגי לדורות הבאים. בין אם מדובר בתוכניות ללימודי תעודה ובמערך הלימוד להסבת אקדמאיים להוראה (תעודת הוראה), ובין אם מדובר במסלולי הלימוד המגוונים לתארים ראשון, שני ושלישי, האוניברסיטה הפתוחה מספקת לרבבות הסטודנטים שלה הוויה אקדמית וטכנולוגית כדרך חיים. 

מוקד מתעניינים

3500* או 09-7782222, שלוחה 2

ימים א-ה בין השעות 20:00-8:30
ימי ו בין השעות 12:30-8:30
למעט בימים שבהם אין קבלת קהל באוניברסיטה כמפורט כאן.

Op-interest@openu.ac.il

 

אולי יעניין אותך גם:

להחליט מה ללמוד לתואר ראשון

איך להחליט מה ללמוד?

מנהלת מחלקת הייעוץ ללימודים אקדמיים באוניברסיטה הפתוחה חולקת את העצות שלה

"מה עושים עם התואר הזה?"

"מה עושים עם התואר הזה?"

בחירת תחום לימודים משפיעה גם על הקריירה בהמשך. כך תקבלו החלטה מושכלת

למדריך המלגות

מדריך המלגות המלא

כך תמצאו את עצמכם בתוך אלפי המלגות המוצעות לסטודנטים מדי שנה