Anne Vallayer-Coster, The Attributes of Painting (c. 1769)
לכאורה, תמונות שעניינן טבע דומם מציגות בדרך כלל אובייקטים (חפצים) מחיי היומיום, שאינם חורגים מגדר השגרה. אך לאמיתו של דבר התמונות האלה מקפלות בתוכן שלל נושאים רחבים ומקיפים הרבה יותר: היבטים היסטוריים, חברתיים, לאומיים, דתיים, פולחניים וסמליים.
באלה מתמקד הקורס טבע דומם: מייצוג של חפצים לחפצים ברשות עצמם (10675). בין היתר נסקרים בקורס הנושאים האלה:
• ההיסטוריה של הסוגה, החל בתפקודם הצנוע של האובייקטים כאביזרים נלווים (על פי רוב אנקדוטיים) לנרטיב המרכזי, דרך השתלטותם ההדרגתית על מרחב התמונה, וכלה בציור הקלאסי של טבע דומם.
• אובייקטים כאמצעי לציור דיוקן בעליהם – החפץ כמייצג את האדם הנעדר מן התמונה.
• גוף האדם כחפץ: הצגת מקטעים ממנו מאפשרת לאמן להעביר מסר של מחאה (פוליטית או חברתית) על הזוועות שמעולל האדם לזולתו.
• ההיבט הדתי: החפץ כאובייקט נצחי, לעומת האדם בן התמותה.
• ההיבט הלאומי: האובייקט עשוי לשמש כאמצעי לביטוי לאומיות או רגש לאומי (זאת במיוחד בציור האמריקני של המאה ה-19).
• ההיבט הסמלי: בתמונות סימבוליסטיות האובייקט מייצג דבר מה הנמצא מעֵבר לו.
למידע נוסף ולייעוץ: מרכזת ההוראה ד"ר דפנה שרף-דוידוביץ', דוא"ל: daphnasd@openu.ac.il.