הרצאה במעבדת המדיה: שכחה קולקטיבית של פרקטיקות רפואיות - מעקב חישובי ואיכותני: המקרה של לידות העכוז בישראל.

ציפי לזר-שואף - אוניברסיטת בר-אילן
יום שני י"ח כסלו תש"פ, 16 דצמבר 2019 | | דרך האוניברסיטה 1, רעננה    נווט

תכנית

המעבדה הפתוחה למדיה ומידע מארחת הרצאה בנושא: שכחה קולקטיבית של פרקטיקות רפואיות - מעקב חישובי ואיכותני: המקרה של לידות העכוז בישראל מרצה: ציפי לזר-שואף, התכנית למדע, טכנולוגיה וחברה, אוניברסיטת בר-אילן תקציר: In this lecture, I present an initial theoretical approach for investigating mechanisms by which medical knowledge is lost. Drawing on theories in the sociology of knowledge and STS, I will describe these mechanisms, in a preliminary way. “Forgetting” has mostly been seen as the province of psychology, seeking to understand how individuals shed knowledge. Collectives are more than the sum of their parts, of course, and the processes by which institutions, disciplines, and fields of practice forget demand their own attention. To understand how the skills required for vaginal breech delivery were forgotten, I track changes in guidelines, curriculums, hospital policies, scholarly articles, medical school syllabi, continuing medical education, and much more. These macro-factors diminished the clinical practice of vaginal breech delivery, reframed it as a taboo, and more. Investigating the mechanics of collective forgetting in medicine will increase our understanding of how medicine progresses and will make a case for the study of collective forgetting in other institutional contexts, as well.