מחשבות ומחקרים על הוראה מרחוק

כנס צ'ייס לחקר חדשנות טכנולוגית נערך ב-15 בפברואר • פרופ' יורם עשת ופרופ' אינה בלאו מהאוניברסיטה הפתוחה, שפרסמו מחקרים עדכניים בתחום, בשיחה על האופן שבו משבר הקורונה והמהפכה הטכנולוגית שנבעה ממנו משפיעים על מערכת החינוך בישראל

פעם, לא כל כך מזמן אבל בעידן אחר לגמרי, כשדיברנו על לימודים, חשבנו על השילוב המקובל של  מורה, כיתה ותלמידים – פורמט ישן ששרד במשך עשרות דורות ונדמה היה שיישאר איתנו לנצח. מגפת הקורונה, הסגרים והשינויים בהרגלים החברתיים שבאו יחד איתה, גרמו לתפיסה הזו להשתנות. שיעורים בזום, מפגשי וידאו, לימוד היברידי ושילוב של טכנולוגיות מתקדמות בהוראה הפכו בן לילה לחלק אינטגרלי משגרת חיינו.

כנס צ'ייס ה-17 – כנס ארצי לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה, שנערך ב-15 בפברואר 2022 (והועבר, כיאה לרוח התקופה, באופן מקוון), הקדיש נפח משמעותי מהדיונים ומהמושבים שלו לעיסוק בנושא. בכנס הוצגו מחקרים שערכו חברות וחברי סגל של שלל מוסדות אקדמיים, ביניהם האוניברסיטה הפתוחה, ועוסקים בסוגיות הנגזרות מהשינויים של עידן הלמידה מרחוק ובהשלכות של משבר הקורונה על מערכת החינוך בישראל.

"הטכנולוגיה שמשמשת ללימוד מרחוק אינה חדשה", אומר ראש המרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה, פרופ' יורם עשת, "אצלנו באוניברסיטה הפתוחה השתמשנו במערכת של זום להוראה ולמידה שנים רבות לפני הופעת הקורונה. מאידך, במערכת החינוך הבית ספרית ובאקדמיה, כמעט שלא נעשה שימוש בטכנולוגיה זו. היא לא הייתה ערוכה לכך שיום אחד תתקבל החלטה גורפת להעביר את כולם ללמוד בזום, מהיום למחר. מדובר במהלך חסר תקדים וההשלכות שלו מרתקות".

המציאות כמעבדת מחקר

פרופ' עשת וד"ר יעל סידי מהמחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה הגישו לאחרונה למדען הראשי של משרד החינוך דו"ח מחקר, שעסק בהיבטים השונים של הוראה מרחוק בתקופת הקורונה. הדו"ח התבסס על מחקר קצר-טווח שנערך בימי הסגר הראשון בקרב מורים בכיתות ד' עד י' ובחן היבטים חברתיים, קוגניטיביים, פדגוגיים ורגשיים של ההוראה בזום.

"המציאות סיפקה לנו מעבדה שמאפשרת לראות כיצד מתבצעת הטמעה מערכתית, רחבת-היקף של חדשנות טכנולוגית ללא תהליך קליטה מסודר, במהלך שמוכתב מלמעלה", אומר פרופ' עשת, "מדובר בתהליך יוצא דופן שהתרחש בשל הנסיבות המיוחדות שהכתיבה המגיפה, מבלי שהיה לארגון זמן להיערכות מיטבית לקראתו – ללא עקרונות עבודה ברורים, 'תורת לחימה', כללי עשה ואל תעשה והבנה פדגוגית וטכנולוגית מספקת של המדיום הטכנולוגי: בוקר בהיר אחד התעוררו המורים וגילו שמעתה עליהם ללמד בזום – וכשהגיעו לשיעור, גילו שאינם יודעים כיצד ללמד במדיום הזה ושהם נדרשים להשתמש בו בצורה מאולתרת".

המחקר של פרופ' עשת וד"ר סידי מראה, כי עבור מורים רבים המפגש עם הטכנולוגיה הוביל לעלייה ברמות המתח והתסכול – בעיקר בגלל ההכשרה הלקויה, ההשקעה הרבה שנדרשה מהם להכנת השיעורים, הקשיים בניהול השיעור והמחסור בתמיכה טכנית.

בהקשר זה, אומרת דיקנית הפיתוח האקדמי וטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה, פרופ' אינה בלאו, כי מחקר מאוחר יותר שביצעה ביחד עם פרופ' אורית אבידב-אונגר וד"ר תמר שמיר-ענבל מגלה כי חלה התקדמות ברמת הליווי המערכתי שניתן למורים לאורך תקופת הקורונה – דבר שהתבטא בתחושת הרווחה והמסוגלות של אנשי הצוות בבואם להתמודד עם הטכנולוגיות החדשות שהוטמעו במערכת.

"המחקר שעשינו בדק את ההבדלים בפיתוח המקצועי של סגלי הוראה להוראה מקוונת בין הסגר הראשון לסגר השני", אומרת פרופ' בלאו, "וגילינו שהיה הבדל מהותי. בסגר הראשון המורים הרגישו שהשאירו אותם להתמודד לבד עם המציאות המשתנה. הם מתארים סיטואציות שבהן הם נאלצו לחפש תשובות לשאלות בסיסיות על תפעול המערכת באינטרנט וברשתות חברתיות".

וזה השתנה בהמשך?

"בהחלט. בסגר השני משרד החינוך התאושש וניכרה בשלות רבה יותר בהתמודדות עם המציאות המשתנה. המורים זכו להדרכה והנחיה, הכל הלך לכיוונים הרבה יותר מובְנים. מי שרצה ללמוד איך עושים דברים נכון יכול היה לקבל הדרכה מסודרת ממשרד החינוך וזה שינוי משמעותי".

המיוט הוא בשביל המורה

ממחקרם של פרופ' עשת וד"ר סידי עולה כי הביטחון העצמי של המורה ותחושת המסוגלות שלו (מה שמכונה חוללוּת עצמית בשפת המחקר) השפיעו בצורה דרמטית על חוויית ההצלחה בפעילות ההוראתית. וכך, המורים שלקחו סיכונים והעזו להתעמת עם המציאות המשתנה, לחדש ולהמציא את עצמם מחדש, דיווחו כי הלימוד בזום מיטיב עמם יותר ממורים בעלי רמת חוללות עצמית נמוכה. 

"כמובן שניתן לדבר על יתרונות רבים הנובעים מתנאי ההוראה מרחוק בזום", אומר פרופ' עשת, "אבל לצד אלה היתרונות, במחקר שלנו גילינו רשימה ארוכה של חסרונות, שמובילים לאינטראקציות חברתיות, קוגניטיביות ולימודיות מוגבלות, כגון בעיות קשב, המקשות הן על המורים והן על התלמידים".

אתה יכול לפרט?

"מורים שרגילים לעמוד במרכז חדר ולנהל אינטראקציה פנים-אל-פנים עם תלמידים, מוצאים את עצמם בסיטואציה שבה הם נדרשים לחלק קשב בין עשרות תמונות קטנות של תלמידים על המסך. הם מתקשים בזיהוי מצב התלמידים, האם הם קשובים לחומר שמועבר בשיעור, האם הם רדומים או עוסקים בכלל במשהו אחר, וזה עוד לפני שדיברנו על כך שרבים מהתלמידים סוגרים מצלמה. היו מורים שהתנחמו בזה שהם יכולים להשתיק את התלמידים, אבל זה שעשית להם מיוט לא אומר שהם שותפים ללמידה בשיעור. אז אולי הם כבר לא מפריעים לך לדבר, אבל הם גם לא שואלים שאלות ולא משתתפים בשיעור. ומכיוון שלמידה משמעותית מתרחשת בתהליך אינטראקטיבי בו שותפים התלמידים, יש כאן פגיעה אנושה באיכות הלמידה".

כדי להתמודד עם השינוי במרחב, ממליצה פרופ' בלאו לאמץ פדגוגיה שונה, שתאפשר לנצל את יתרונות המדיום לעשייה שלא ניתנת למימוש בשיעורים פרונטליים. "אם מורה ישב מול המסך וידקלם את החומר הלימודי במשך שעה וחצי, או אפילו 45 דקות, זה כמובן לא יעבוד", אומרת פרופ' בלאו, "השינוי הטכנולוגי קורא לאימוץ מתכונת של למידה פעילה תוך כדי שיעור".

מה הכוונה ב"למידה פעילה"?

"כשעובדים בזום ניתן לחלק תלמידים לחדרים בצורה פשוטה. התלמידים נחלקים לקבוצות עבודה קטנות, מקבלים משימה, מחפשים מידע באינטרנט, בונים תוצרי למידה דיגיטליים חדשים מתוך מרכיבים שאיתרו ברשת, מנהלים שיח עמיתים ולמידת עמיתים והמורים עוברים בין החדרים, נותנים דגשים ומכוונים. לימוד בזום יכול לספק תוצרים מאוד אפקטיביים אם עושים את זה נכון".

אני מניח שגם בכיתה רגילה חלוקה לקבוצות והפעלה שמעניקה תכנים וגירויים נוספים עשויה להשפיע לטובה.

"בכיתה רגילה פעילות כזו הרבה יותר מורכבת, בראש ובראשונה בגלל סיבות לוגיסטיות. אין מקום להושיב כמה קבוצות, ואם תעשה את זה באותה הכיתה ייווצר רעש שיפריע לעבודה. יש גם מחסור בטכנולוגיה לכל תלמיד, בעוד שבזום אתה מראש עם מחשב לכל ילד כך שמתאפשר לתלמידים בקלות לחקור ולעצב תוצרים. כשהתלמידים חוקרים בקבוצות נושאים שמעניינים אותם ואחר כך מציגים את זה מול אחרים, מובלים שיח עמיתים ובכך מלמדים את שאר תלמידי הכיתה, מדובר בלמידה משמעותית ומעמיקה הרבה יותר, בה התלמידים לוקחים אחריות על תהליך הלמידה. אז אולי המשמעות תהיה ויתור על היקף התוכן שמנסים להספיק כיום בשנת לימודים, אבל אם נדע לאמץ את הצדדים הנכונים של הטכנולוגיה, נזכה לייצר תהליכי עומק של למידה שתישאר עם התלמידים לאורך שנים".

האוטוריטה נשארה בכיתה

הצד הפדגוגי שכרוך בהתמודדות עם הטכנולוגיה הוא רק קצה הקרחון. הן פרופ' עשת והן פרופ' בלאו מכירים בבעיות החברתיות שהריחוק החברתי מייצר – בין התלמידים עצמם וגם בין התלמידים למורה. "בתנאים כאלה, כשאין קרבה ואין מגע אנושי, האוטוריטה של המורה נפגעת באופן טבעי", אומרת פרופ' בלאו, "ואם לא יהיה ניצול נכון של הטכנולוגיה כדי לשקם אותה אז זו אכן בעיה".

"במסגרת המחקר שלנו, שמענו מלא מעט מורים שהתראיינו, על איך בזמן השיעור בן הזוג של המורה עבר ברקע בלי חולצה", מספר פרופ' עשת. "מעבר לזה שיש כאן הסחת דעת שיכולה להרוס שיעור, יש כאן פלישה למרחב האינטימי של המורים. פתאום התלמידים שקיבלו את המורים שלהם כדמויות סמכותיות בבית הספר מקבלים אותם בקונטקסט אחר, רואים איך נראה המטבח שלהם, איך נראה חדר העבודה. רבים מהמורים ציינו כי הם חשים שבזום, המורה כבר אינו דמות 'מורמת מעם' – דבר הפוגע במידת הסמכותיות שלו בעיני התלמידים וביכולתו ללמד.

"פועל יוצא של המציאות הזו, של הוראה ולמידה מרחוק מזה שנתיים", אומר פרופ' עשת, "היא מצוקה גדולה בה מצויה מערכת החינוך: מערכת שיצאה משיווי משקל בגלל הקורונה, ובכל פעם שיש תחושה שהיא חוזרת לשגרה מסוימת, מגיע הווריאנט הבא ויוצר כאוס מחדש: בידודים ומאומתים וחצי מתלמידי הכיתה לא מגיעים. מורים מתקשים לתפקד בחוסר ודאות כזה קיצוני. מערכת החינוך במצוקה קשה, אנחנו פועלים במוֹד הישרדות – השאלה מה עושים כדי לשרוד. האם לנסות לחכות עד יעבור זעם או שאולי זה הזמן לפתח רעיונות חדשים ולהיתלות בטכנולוגיה שתספק לנו דרך מוצא".

ואתה לא חושב שהטכנולוגיה תוכל להציל אותנו?

"טכנולוגיות יכולות להיות סוס טרויאני. אם אנחנו בוחנים את נושא הלימודים בזום, אז אני סבור שלא ניתן לקיים מערכת שלאורך זמן פועלת מרחוק. לצד הבעיות שגילינו בנושאים חברתיים, פדגוגיים, רגשיים וקוגניטיביים אני חושש גם לעתיד שלנו כחברה. אני חושש מהיום שבו מנהלי מערכות כאלה או אחרים ממשרד החינוך יחליטו שאפשר להסתפק בלימודי זום וזהו. וזה נכון גם באוניברסיטאות. אני מפחד מהיום שיגידו 'למה ללמד קורס מבוא בפסיכולוגיה, שיש לו סילבוס בסיסי די אחיד, בכל האוניברסיטאות בישראל? למה לא ניקח את המרצה הכי טוב בתחום, שיעביר בזום את הקורס לכל התלמידים בארץ?'. זה כמובן חסכוני, המרצה הוא אולי גאון, אבל זה נוראי. זה רעיון שמזהם את ההוויה שלנו כחברה, שיש בה מגוון תפיסות וסגנונות למידה, לחברה רובוטית. ההאחדה הזו עלולה להוביל לאיבוד אחת התכונות האנושיות  החשובות ביותר – השוֹנוּת. היכולות ליצור וריאציה".

הטכנולוגיה מתפתחת, המציאות משתנה. אתה רואה דרך שתוכל להתמודד מול הדטרמניזם הטכנולוגי?

"מול הדטרמניזם הטכנולוגי חייבת להיות הבניה חברתית של הטכנולוגיה. החברה מגדירה את צרכיה ובונה טכנולוגיות שיענו על הצרכים. גם כשהעולם משתנה יש דברים שנשארים קבועים ותפקידנו לשאול עד כמה אני נותן לטכנולוגיה לנהל אותי. האתגר הגדול שלנו הוא לא להיכנע, לא להיגרף לתוך הזרם. יש לזה השלכות חברתיות, קוגניטיביות, אלה סוגיות שמשפיעות עלינו באינספור תחומים".

 

כנס צ'ייס ה-17 לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה נערך ביום שלישי, יד באדר א' תשפ"ב, 15 בפברואר 2022.

לאתר הכנס >>