תואר שני במינהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך: "מנוף צמיחה לחיים המקצועיים"

פגשנו שלושה מבוגרי ובוגרות התואר השני במינהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך באוניברסיטה הפתוחה ושמענו מהם על הערכים הפדגוגיים שספגו במהלך הלימודים, היכולות האישיות שהתפתחו הודות למערכת והזינוק שהגיע בקריירה המקצועית

בעידן של תמורות בלתי פוסקות במערכת החינוך, קיימת דרישה לדור חדש של מנהיגים שינווט את הספינה. אז אם אתם מאמינים ומאמינות ששינוי חברתי הוא דבר שצריך לצמוח מהבסיס – ואם תרצו לקחת חלק בעיצוב הרפורמה הזו – התכנית לתואר שני במינהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך באוניברסיטה הפתוחה היא המקום עבורכן.ם. לצד תעודת ה-MA, תזכו לקבל כלים ניהוליים שיכשירו אתכם.ן להתמודד עם מכלול האתגרים שמציבה מערכת החינוך – בהיבט הפדגוגי, בפן האתי ובצדדים הארגוניים והכלכליים שנלווים לעשייה.

מוסמכי התואר ירכשו ידע בנוגע למגמות עדכניות בעולם החינוך המשתנה ויחקרו את התהליכים המעצבים את המגמות הללו. התואר, שעונה על אחד מתנאי הסף של משרד החינוך להגשת מועמדות למכרזי ניהול, יקנה לכם עמדת פתיחה משופרת בדרך לעתיד מקצועי במערכת החינוך או בשלל מסגרות בחינוך הבלתי פורמלי ובמוסדות ציבוריים בעלי זיקה חינוכית, החל ממתנ"סים ומוזיאונים וכלה במוסדות ציבור ובארגונים פרטיים בעלי מחלקות חינוך והדרכה.

"מדובר בתוכנית לימודים שמספקת הרבה מעבר להשכלה. זו תוכנית בונה אדם", אומר איהאב סברא, מנהל מקצוע המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך ובוגר התוכנית. "מי שמסיים את התואר הזה לא יוצא ממנו אותו דבר כמו שהגיע אליו. מדובר בתואר שמשנה את זווית הראייה שלך על העולם ומספק לך כלים מקצועיים שנשארים איתך הרבה אחרי שהלימודים מסתיימים".

לשלב בין ניהול לפדגוגיה

סברא נכנס ללימודי התואר השני כמורה למדעים בתיכון חיפאי, עם שאיפות גלויות לקידום מקצועי. כיום, שמונה שנים לאחר מכן, ניתן לקבוע שהקריירה שלו צמחה באופן מרשים במיוחד. "מדובר במנוף הצמיחה הכי גדול שהיה לי בחיים המקצועיים שלי", הוא קובע נחרצות.

סברא ממשיך בתפקידו כמחנך כיתה בבית הספר "נזירות נצרת" ומונה גם לרכז הפדגוגי, והתואר השני הוביל אותו לתפקידים נוספים. "אחרי שסיימתי תואר שני, הוזמנתי להרצאת אורח בטכניון", נזכר סברא, "ד"ר אהרון שחר ממשרד החינוך, שנכח בהרצאה, התרשם מהגישה שלי וגייס אותי לעבודה במשרד. הצטרפתי לצוות הפיתוח של מקצוע המדע והטכנולוגיה ותוך שנה הפכתי למנהל המקצוע, שממנה בוחנים בכל רחבי הארץ. זה תפקיד שמשלב בתוכו את הפן הניהולי עם הפן הפדגוגי וזה יישום מושלם של מה שלמדנו בתואר השני".

ניהול זמן ומשמעת עצמית

סברא מעיד על עצמו כעל אדם עסוק. עסוק מאוד, אפילו: "אני מעביר השתלמויות מקצועיות במרכזי פסג"ה ובטכניון בנושאים כמו הנדסה, כלכלה וניהול במערכת החינוך, או כלים דיגיטליים בהוראה. מעבר לזה, אני אחראי על תהליך ההכשרה של בעלי התפקידים במערכת החינוך של מזרח ירושלים – מערכת שלפני ארבע שנים עברה לפעול תחת משרד החינוך. וחוץ מזה אני גם חבר ועדת היגוי במרכז מורטק בטכניון".

- נשאר לך זמן לחיים עצמם?

"אחד הדברים שלקחתי מהאוניברסיטה הפתוחה הוא נושא ניהול הזמן. אני מאמין שאין 'יותר מדי עומס', אלא שזה נובע מהיערכות לא נכונה. אני חייב בהקשר זה תודה ליועצת שלי בתואר, ד"ר שירי נוסבאום, שסייעה לי להבין שאם יש ארגון זמן נכון ומשמעת לעמוד בזה, כמעט הכל אפשרי. לפני עשר שנים הייתי מורה בתיכון, והיום אני עדיין מורה אבל עושה במקביל את כל הדברים האלה ומוצא גם זמן לעשות ספורט ולטוס לחו"ל מספר פעמים בשנה. הרבה מזה בזכות הכלים שקיבלתי באוניברסיטה הפתוחה". 

להתאהב בלימודים ולא לוותר על החיים

נושא ניהול הזמן חוזר על עצמו בשיחות עם רבים מבוגרי ומוסמכי האוניברסיטה הפתוחה. הילה ויצמן בן דוד, שסיימה תואר שני עם תזה בתוכנית למינהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך (וכיום נמצאת על סף סיום דוקטורט באוניברסיטת בר אילן), מעידה על עצמה שנכנסה ללימודים רק כשהתפנה לה זמן מעיסוקיה כמורה לשל"ח, במסגרת חופשת לידה. אופי הלימודים באוניברסיטה הפתוחה אפשר לה לחזור לעבוד ולהמשיך ללמוד במקביל להורות. 

"האוניברסיטה הפתוחה מאפשרת גם וגם", אומרת ויצמן בן דוד, "גם להיות אמא, גם לעבוד כמורה וגם לרכוש השכלה גבוהה. הלימודים המקוונים, המקראות המיוחדות, האתרים המושקעים. זה מאפשר לימוד עצמי בזמן שלך, להשלים שיעורים שפספסת, לחזור על דברים שלא הבנת בשיעור והכי חשוב – להתעמק בחומר שמעניין אותך גם אם בשיעור עסקו בדברים אחרים".

- וזה משהו שמאפיין לדעתך דווקא את האוניברסיטה הפתוחה? 

"אני מאמינה שכן. הגישה כאן מספקת מקום רחב לעצמאות בלמידה, ולפחות במקרה שלי זה משך אותי להעמיק, לרצות עוד, להתאהב באקדמיה. מתוך המקום הזה של הלימוד העצמי נמשכתי למחקר ושם, בעבודה הסמינריונית ובהמשך בתזה, התאהבתי בלימודים וממש גיליתי את עצמי מחדש".

ויצמן בן דוד  לומדת לדוקטורט במקביל לעבודותיה כרכזת מצוינות בחווה החקלאית בבאר שבע וכמרצה למורים באקדמית חמדת, בחממת מורים מתחילים באופקים. "אני ילידת אופקים", היא אומרת, "ומבחינתי לחזור הביתה ולתת לעיר שלי מהכלים שרכשתי באקדמיה זה סגירת מעגל מושלמת. אני מלווה מורים מתחילים ועוסקת בדיוק בחומרים שבהם התמקדתי בלימודי המאסטר – ליווי מקצועי ורגשי".

- למעשה, יש קו ישיר בין התואר השני לא רק למחקר האקדמי שלך בדוקטורט אלא גם לעיסוק המקצועי שלך במערכת החינוך. 

"בהחלט, וחשוב לי בהקשר הזה לתת קרדיט עצום למנחה שלי בתזה, פרופ' יצחק ברקוביץ'. תוכנית הלימודים עוסקת בגישות פדגוגיות וביחס הוליסטי שנועד להוביל את השינוי במערכת החינוך – והוא מיישם את זה בפועל. עצם העובדה שאני -  דור ראשון להשכלה גבוהה, שגדלתי בעיירת פיתוח והיה עליי לנפץ תקרת זכוכית מוצקה במיוחד, סיימתי תואר שני בהצטיינות יתרה, פרסמתי מאמרים בכתבי עת בינלאומיים ומצויה על סף סיום דוקטורט - זה בזכות הכלים שרכשתי ממנו ובהנחייתו".

לחפש אלטרנטיבות חינוכיות להוראה

עבור ליטל זקס יוסיף אור מעפולה, אף היא מוסמכת התואר השני במינהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך, העבודה החינוכית הייתה הגשמה של חלום ילדות. "תמיד חלמתי להיות מורה", היא אומרת, "מגיל צעיר הייתי משחקת עם הבובות שאני המורה בכיתה. תמיד אהבתי ילדים, אהבתי לעזור ולדאוג להם. לכן מיד אחרי הצבא הלכתי ללמוד הוראה. היה ברור לי שזה העתיד שלי".

אלא שההשתלבות במערכת החינוך גילתה לה שחלומות לא מתגשמים תמיד באופן המיטבי. "אני עדיין אוהבת ללמד ועדיין אוהבת ילדים, אבל לפעמים מה שמסביב מוציא את החשק", היא אומרת.

בניסיון לשנות, יצאה זקס יוסיף אור ללימודי תואר שני בחינוך – בתחילה באוניברסיטת תל אביב, אך חוסר היכולת להתחשב בסיטואציה שלה כמורה פעילה וכאמא הביאו אותה לעבור לאוניברסיטה הפתוחה. היא אומרת שמדובר באחד הצעדים הטובים ביותר שיכולה הייתה לעשות: "אחרי שהתמודדתי מול מערכת שלא גילתה שום גמישות לצרכים שלי, להגיע לאוניברסיטה הפתוחה היה עולם אחר. קיבלו אותי בזרועות פתוחות וסיפקו לי את כל הכלים שנדרשו כדי שאוכל להשקיע בלימודים בזמן שלי -  וזה בהחלט עזר". זקס סיימה את התואר השני בהצטיינות, מה שיוכל לפתוח בפניה אפשרויות מקצועיות נוספות, במערכת החינוך או מחוצה לה.



אולי יעניין אותך גם:

הסבת אקדמאים להוראה

הסבת אקדמאים להוראה

בוגרי האוניברסיטה הפתוחה מספרים על המהלך ששינה את חייהם – לטובה

תנאי קבלה לתואר שני

מהם תנאי הקבלה לתואר שני?

המדריך המלא לתנאי הקבלה למסלולי התואר השני באוניברסיטה הפתוחה

תואר שני - עם או ללא תזה?

תואר שני - עם או ללא תזה?

דיקן הלימודים האקדמיים באוניברסיטה הפתוחה עונה על כל השאלות ובעיקר, עושה סדר