טכנולוגיות למידה בעידן של בינה מלאכותית

הטלטלה שעברה מערכת החינוך וההסתגלות לעידן דיגיטלי של הוראה מרחוק הן כבר חדשות ישנות • כיצד תשפיע הבינה המלאכותית והיכולות של תוכנות כמו צ'אט GPT על היכולת שלנו ללמד וללמוד? • שיחה עם פרופ' יורם עשת-אלקלעי, בעבר ראש תוכנית הלימוד לתואר שני בחינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה וחבר בסגל תכנית הדוקטורט בטכנולוגיות במערכות למידה

סביר להניח שאם הכתבה שאתם קוראים עכשיו הייתה נכתבת באמצעות תוכנת צ'אט GPT, חלק ניכר מהמסרים שלה היה מתפספס בדרך. מדובר, אמנם, בפריצת דרך טכנולוגית מרשימה בתחום האינטליגנציה המלאכותית (AI), אבל דומה כי בכל מה שקשור להבעת רעיונות מורכבים, יש לנו עוד כברת דרך לעבור בטרם נוכל לפנות את מקומנו לבוטים. 

ואולי, בעצם, הדרך שנותרה לא כל כך ארוכה?

"בכל מה שקשור למערכות אוטומטיות לכתיבת טקסטים ממשפחת Chat GPT, אנחנו נחשפים כיום לטכנולוגיה ברמה מאוד גבוהה, שרק יצאה לדרך והפוטנציאל שלה לא ברור עדיין", אומר  פרופ' יורם עשת, חבר סגל בכיר במחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, שעמד בעבר בראש התכנית לתואר שני בחינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה וכיום הוא חבר סגל בתכנית הדוקטורט בטכנולוגיות במערכות למידה. "בתחום החינוך והלמידה יש לטכנולוגיה הזו פוטנציאל להשפיע באופן מרחיק לכת. האפשרות לייצר תוצרי למידה באופן אוטומטי, מבלי שהלומד (תלמיד או סטודנט) מעורב בעצמו ביצירתם או מעבד באופן פעיל את התכנים, מציבה אתגרים יוצאי דופן בפני מערכות החינוך".

                                                              

חוקי המשחק השתנו

תקופת הקורונה האיצה תהליכים הקשורים להטמעת טכנולוגיות למידה חדשניות במערכת החינוך, הן בבתי הספר והן באקדמיה, והובילה להכרה גוברת בצורך בארגז כלים טכנולוגי יעיל לשירות ההוראה והלמידה. "הטכנולוגיות עשויות להיות גורם משנה-משחק (game-changer) ברבות ממערכות חיינו", אומר פרופ' עשת. "בתקופת הקורונה, החדירה של טכנולוגיות תקשורת מרחוק כגון זום האיצה תהליכי שינוי מקיפים במערכות חינוך ובמקומות עבודה, וחייבה את המערכות האלה להתמודד עם האתגרים שהציבה בפניהן הטכנולוגיה, על מנת לתעל אותה לשימוש חיובי. כעת, טכנולוגיית ה-Chat GPT, פורצת הדרך, מגלמת פוטנציאל רב ביצירה אוטומטית של תכנים ייחודיים ברמה גבוהה: תוכנות כאלה מסוגלות, למשל, להשתמש בנתונים הרפואיים של אדם בשביל ליצור עבורו חוות דעת רפואיות והמלצות טיפול. אך בו בזמן, היא מעמידה בפנינו – לומדים ומלמדים – אתגרים מסוג חדש לחלוטין. האם מדובר בחדשנות טכנולוגית חיובית? שלילית? התשובה לכך מורכבת ותלויה, בראש ובראשונה, ביכולת שלנו להתמודד ביעילות עם אתגרים אלו ולתעל את הטכנולוגיה לשימושים חיוביים."

האתגר הראשון שפרופ' עשת מעלה עוסק בהיבט האתי: האם היושרה הסטודנטיאלית תעמוד בפרץ כשהאופציה לבצע מעשה הונאה מצויה במרחק הורדת תוכנה. "סטודנט יכול לבקש מהתוכנה לכתוב עבורו עבודה ולקבל תוצר מקורי ברמה שיהיה קשה, או בלתי אפשרי, לזהות שמדובר בטקסט שנכתב על ידי אלגוריתם. במקרה כזה, מקומה של הבינה האנושית יצטמצם לאדם שנותן למכונה הנחיות".

האתגר השני שמציבה טכנולוגיית chat GPT בפני לומדים ומלמדים הוא האתגר הפדגוגי. "מחקרים מצביעים על כך שתהליכי למידה משמעותיים מתרחשים כשאנחנו לומדים באופן אקטיבי. למשל, הידע שנקלט אצל מי שמאזין להרצאה ומסכם את הדברים, איכותי יותר מהידע שנקלט אצל מי שמאזין בלבד ולא מסכם. זאת משום שבעת הסיכום אנחנו אקטיביים, מעבדים את דברי המרצה ומתאימים אותם לאופן המיטבי עבורנו. במקרה שבו מכונה יוצרת עבורנו את הידע, מדובר בלמידה פסיבית: הידע נוצר מבלי שהשקענו מאמץ בלמידה, הכנה ועיבוד של הידע, ולכן יש סיכוי מוגבל שנדע ליישם אותו בעתיד.

- אבל המידע עצמו נוצר בכל מקרה. לזה אין ערך?

"ברור שיש ערך בכך שהידע נוצר באופן יעיל יותר (למשל, עבור משפטנים או מתכנתים). מאידך גיסא, כאשר מכונות יחליפו את הלומד האנושי בתהליכי למידה או יצירה, זה יפגע בתוצרים שנובעים מהידע הזה. למשל, נתקשה ליישם את הידע או להשתמש בו לטובת המצאת משהו חדש. 

טכנולוגיה בשירות הלמידה - או טכנולוגיה שמכתיבה את אופי הלמידה?

ההשלכות האתיות, הפילוסופיות וגם היישומיות של טכנולוגיה חדשניות ופורצות דרך על מערכת החינוך, נחקרות באופן מתמיד ע"י הסטודנטים וסגל המרצים בתוכנית הלימוד לתואר שני, כמו גם בתוכנית הדוקטורט בחינוך: טכנולוגיות במערכות למידה, שהושקה באוניברסיטה השנה. 

- האם הלימודים נועדו להכשיר את אנשי החינוך להתמודד עם ההתפתחויות הטכנולוגיות, או שמדובר בניסיון לעבור לתפיסה חינוכית ששמה במרכז מחויבות לקדמה טכנולוגית?

"הלימודים מתמקדים בהבנה מעמיקה של מגוון הסוגיות הקשורות בשילוב טכנולוגיות בתהליכי למידה, הוראה והדרכה – במערכת החינוך, בהשכלה הגבוהה ואף בארגונים שונים. אנחנו חוקרים כיצד משלבים באופן יעיל טכנולוגיות אלה בשגרת העשייה החינוכית – בהיבטים קוגניטיביים, חברתיים, פדגוגיים  ואפילו ארגונומיים. זה עשוי לכלול עיסוק בשאלות "גדולות", כגון תהליכי הטמעה של חדשנות טכנולוגית בארגונים, וגם בשאלות "קטנות" יותר, כמו השוואה בין איכות הקריאה והלמידה מנייר מול הקריאה והלמידה ממסכי מחשב".

- או איך מורים שפתאום נדרשים ללמד מרחוק מתחברים לזום.  

"השימוש היעיל בטכנולוגיה אינו מתמצה רק בתפעולה הטכני. מעורבות בכך סוגיות חשובות נוספות. במקרה של זום, מדובר, למשל, באינטראקציה חברתית בסביבה שאין בה מפגש פנים אל פנים  - ויש הבדל דרמטי בינה לבין האינטראקציה  בכיתה, שבה המורה רואה את התלמידים, שומע אותם ומרגיש אותם. מכאן נגזרת השאלה איזו פדגוגיה מתאימה. איך בונים מערך שיעור שיענה על צרכי למידה שכזו". 

- ואת זה אתם מסבירים לסטודנטים בתואר שני בחינוך?

"אני לא מאמין בלהאכיל סטודנטים במתכונים של 'איך תלמד' או 'איך תעשה'. אנחנו מכשירים מעצבי הוראה (instructional designers) – אנשי מקצוע שמבינים לעומק את מהות הטכנולוגיה ומסוגלים לפתח וליישם מודלים ואסטרטגיות לשימוש יעיל בה לטובת עבודתם – כמורים, כמנהלים, או כרכזי טכנולוגיה במוסדות חינוך. הדבר רלוונטי אפילו לתחום השיווק, למשל, בפיתוח סרטוני הדרכה לשימוש במוצרים שקנינו. מדובר בתחום שהביקוש אליו מאוד גבוה".

בין דטרמיניזם טכנולוגי להבניה חברתית של הטכנולוגיה

העיסוק בקשר שבין טכנולוגיות ולמידה נע על הציר שבין שתי גישות בסיס מנוגדות: הדטרמיניזם הטכנולוגי וגישת ההבניה החברתית של טכנולוגיה (Social Construction of Technology).

"לפי גישת הדטרמיניזם הטכנולוגי, מרחיב פרופ' עשת, הטכנולוגיה מגדירה את ההתנהלות החברתית (וכנגזרת מכך, גם את הלמידה וההוראה); בעוד שלפי גישת ההבניה החברתית של הטכנולוגיה, החברה היא זו שמובילה את הפיתוחים הטכנולוגיים כדי שיענו על צרכיה. אלה נושאים שאנחנו עוסקים בהם לא מעט בלימודי התואר השני והדוקטורט. באיזו מידה הטכנולוגיה מגדירה אותנו כחברה ואת מערכת החינוך בפרט - ובאיזו מידה החברה מגדירה את הטכנולוגיה בהתאם לצרכיה". 

- ואיפה, נניח, אתה ממקם את ההוראה מרחוק?

"יש כאן שילוב של שני הדברים. מצד אחד, רוב הטכנולוגיות שבהן אנו משתמשים להוראה ולמידה – (למשל זום, אינטרנט, רשתות חברתיות, ספרים אלקטרוניים, מעבדי תמלילים, כלי מצגות)  לא פותחו במקור לשם למידה והוראה, ועצם העובדה שהן מהוות כיום מרכיב מרכזי בלמידה והוראה ומגדירות אותה, מעידה על קיומו של דטרמיניזם טכנולוגי ברור. מצד שני,  המודלים והאסטרטגיות שאנו מפתחים לשם שימוש נבון בטכנולוגיות אלה, מהווים הבניה חברתית שלהן. בהקשר הקורונה, מעניין לראות כיצד המגפה, ש"נחתה" עלינו מבחוץ, הביאה לפריחה של טכנולוגיות, כמו זום, שעד אז היו בשימוש שולי, והובילה לשינויים משמעותיים בהתנהלות מערכות רבות בעולם – כולל מערכת החינוך ומקומות עבודה רבים".

- ומה בנוגע לצ'אט GPT ובכלל לבינה מלאכותית? 

"יש מי שמתייחס לזה כאל חידוש טכנולוגי שהופיע משום מקום. אבל הרי זה לא לגמרי פתאום – טכנולוגיות ה- AI קיימות אתנו כבר עשורים רבים. כעת, עם Chat GPT, הן מתקרבות ל'נקודה הסינגולרית" – אותה נקודה שבה האלגוריתמים הופכים חכמים מהאדם שיצר אותם. ואם נחזור לרמה הפילוסופית – ההגעה לנקודה הסינגולרית מייתרת לכאורה את הבסיס לקיומה של החברה האנושית. האם מכונה שתתעלה על האדם מבחינת בינה תצליח לפתח יצירתיות שתתעלה על המוח האנושי? האם באמת עבודה אקדמית שתיצור תוכנה תוכל לעמוד מול מחקר שעליו עמל בן אנוש?". 

"חשוֹב למשל על מקרה בו צ'אט GPT יכתוב עבורנו ספרים או שירים – אפילו אם מדובר ביצירות ברמה גבוהה, שנתקשה לזהות שנכתבו ע"י אלגוריתם. בתהליך כזה, עדיין יחסר דבר אחד מרכזי, והוא הסופר או המשורר (הרי בתהליך היצירה, היוצר עובר חוויה אנושית סובייקטיבית המשפיעה עליו ומוקרנת אל הקוראים). מצב היצירה האלגוריתמית, בעצם מייתר את הצורך ביוצרים, בממציאים ובחשיבה יצירתית, ובסופו של דבר הופך את תהליך היצירה לעניין טכני ואת התרבות האנושית לתרבות רובוטית. זה מזכיר לי את "עולם חדש מופלא" (Brave New World), ספרו האלמותי של אלדוס האקסלי, המתאר עולם דיסטופי, מכניסטי, חסר רגשות, יצירתיות ודמיון, בו מיוצרים בני אדם בתהליך תעשייתי. אני יודע שרבים מעמיתיי מתלהבים מהעולם המופלא הזה, אבל מודה שעולם כזה, בו בני האדם נשלטים בידי אלגוריתמים יעילים, העושים עבורם את עבודת היצירה – עולם כזה טורד את מנוחתי. אני בהחלט צריך מכונות שיסייעו לי לתפקד, תוך שמירה על האנושיות שלי. אבל אני ממש לא צריך מכונה שתחליף אותי".

"ומה יהיה בעתיד? את זה, ימים יגידו. ועד אז, אנחנו, החוקרים, המורים והמפתחים, נותרים להתמודד עם השאלות האתיות, הפילוסופיות והפדגוגיות שהטכנולוגיות מציבות בפנינו."

נתיב התפתחות חד סטרי 

החשש מפני התמורות שתביא הקידמה הטכנולוגית פירנס אינספור מאמרים, ספרים וסרטים – שהיוו, כל אחד בדרכו, יצירה חד פעמית ותזכורת מרתקת לייחודיות הטמונה בכל אדם. מאידך, האם יתכן ואנחנו חיים על זמן שאול שבסופו נהפוך לגרסה חיה של בלייד ראנר, שבה המכונות יסגלו בינה, תודעה ורגשות וישלטו בנו?  

"אי אפשר ולא צריך למנוע מהטכנולוגיות להתפתח", מצהיר פרופ' עשת. "אבל בהחלט מוטלת עלינו החובה לבחון את ההתפתחות הזו, ללמוד ממנה ולעשות בה שימוש לטובתנו. לשם כך אנחנו צריכים להבין את הטכנולוגיה לעומק, להכיר כיצד היא פועלת, כיצד ניתן לרתום אותה לטובתנו וכיצד לשים מגבלות לשימוש בה. הדברים הללו מצויים בליבת העשייה בתואר השני ובדוקטורט באוניברסיטה הפתוחה.

- ומה בדבר שלל הסוגיות הפילוסופיות והאתיות שהעלית כאן? גם זה חלק מהסילבוס?

"אלה בהחלט נושאים שהסטודנטים עוסקים בהם במסגרת עבודות המחקר שלהם, בין אם בתזה ובין אם בעבודות הדוקטורט. אני מניח ומקווה שבמקביל להתפתחויות הטכנולוגיות גם השאלות הללו ימצאו מקום משמעותי בתוכן הלימוד - אם כי בסופו של דבר, גם אם הטכנולוגיה מתחדשת, יש היבטים שלא משתנים".

- למשל?

"אם נחזור למקום שבו התחלנו, היכולת לבצע הונאה באמצעות תוכנה שתכתוב עבודות, הרי שמדובר בתחום שעסקתי בו לא מעט, במחקרים משותפים עם פרופ' אינה בלאו. במחקרים אלה בחנו, בין השאר, באיזו מידה הטכנולוגיה משפיעה על עצם  ביצוע הונאה. אחד הממצאים המעניינים היה שלמרות הנטיה להאשים את הטכנולוגיה בפריחת מעשי ההונאה בלמידה כיום, יש להיבט האתי מקום נכבד. כלומר, לצד המאבק בהונאה באמצעות משטור וחוקים, ראוי לפתח אצל הסטודנטים גם תפיסות אתיות ואמון הדדי". 

- אז לא צריך לפחד מהטכנולוגיה שמשתלטת על מערכת החינוך?

"מובן שלא. צריך ללמוד אותה. העניין הוא פשוט: אם לא נבין מה המשמעות של הטכנולוגיה, מה הטכנולוגיה עושה ללומדים או ללמידה, לא נדע לנצל את היתרונות שלה וניכשל בשימוש בה. מצד שני, אם נדע לנצל אותה לטובתנו, נרוויח". 

מוקד מתעניינים - תואר שני ושלישי

3500* או 09-7782222, שלוחה 2

ימים א-ה בין השעות 20:00-8:30
ימי ו בין השעות 12:30-8:30
למעט בימים שבהם אין קבלת קהל באוניברסיטה כמפורט כאן.

op-interest-ma@openu.ac.il

 

אולי יעניין אתכם גם:

הסבת אקדמאים להוראה

הסבת אקדמאים להוראה

בוגרי האוניברסיטה הפתוחה מספרים על המהלך ששינה את חייהם – לטובה

תנאי קבלה לתואר שני

מהם תנאי הקבלה לתואר שני?

המדריך המלא לתנאי הקבלה למסלולי התואר השני באוניברסיטה הפתוחה

תואר שני - עם או ללא תזה?

תואר שני - עם או ללא תזה?

דיקן הלימודים האקדמיים באוניברסיטה הפתוחה עונה על כל השאלות ובעיקר, עושה סדר