המעוניינים להוציא תעודת הוראה נדרשים להגיע עם תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בציון ממוצע של 75 ומעלה (ניתן להתקבל כבר במהלך לימודי שנה ג' ולהשלים את התואר הראשון במקביל ללימוד תעודת ההוראה). יש לציין שאין הכרח לחפיפה מלאה בין תחום הלימוד בתואר הראשון לבין תחום ההכשרה להוראה, אולם מי שמגיע מתחום שונה ולא עמד ברף מינימום של קורסים אקדמיים בתחום, יידרש לבצע לימודי השלמה. "הרעיון הוא להבטיח שכל מורה יבוא עם רקע דיסציפלינרי מהתחום שאותו הוא מתעתד ללמד", אומר ד"ר נאמני, בנוסף "סטודנט שלמד במסגרת התואר קורסים מתוך תעודת ההוראה יקבל פטור מקיום של עד שני קורסים".
במסגרת הלימודים לתעודת הוראה יזכו הסטודנטים ללמוד ארבעה קורסים בתאוריות חינוכיות, שני קורסים מתודולוגיים שעוסקים בהוראת המקצוע וקורס נוסף באוריינות מחקרית. כמו כן כחלק מהשלמת המטלות האקדמיות יעברו הסטודנטים התנסות מעשית במסגרתה יתלוו למורה בבית ספר ויחשפו לנעשה בעולם האמיתי - בשטח.
לימודים המתאימים למסלול החיים
"אנחנו מודעים לכך שרבים מהמעוניינים בתעודת הוראה הם אנשים עובדים", אומר ד"ר נאמני, "והמסגרת הגמישה של האוניברסיטה הפתוחה מספקת להם התאמה מצוינת, שכן עיקר הלימוד נעשה באופן מקוון ללא חובת נוכחות. ישנן קבוצות פרונטליות ויש אפשרות להתחבר לשיעור עם המרצה בזום. כמובן שלא כל החומר יועבר אונליין ויש גם שני קורסים עם חובת נוכחות פעם בשבועיים. כשמדובר בקורס הוראה פרקטי, שהוא בעל אופי סדנאי-מעשי, נדרשת נוכחות. וכמובן שאת ההתנסות המעשית אין אפשרות לבצע מרחוק".
כמה זמן בממוצע אורכים הלימודים?
"זה תלוי בקצב של כל אחד ואחת. בדרך כלל אנחנו מדברים על שניים או שלושה סמסטרים לפני שזוכים לקבל תעודת הוראה שאחריה מתחילים שנת סטאז' שבה עובדים בתשלום כמורים ובסיומה ניתן לקבל קביעות כמורים מן המניין בבית ספר".
ומה לגבי מלגות?
לפי סיכום עם ארגון המורים העל יסודיים, כל סטודנט שיסיים את תעודה ההוראה, יחל לעבוד בהוראה בשנה שלאחר מכן ויצטרף לארגון המורים העל יסודיים – יהיה זכאי למלגה בגובה של 3,000 ₪ מהארגון.
אתה מדבר על הוראת ילדים אבל אתה עצמך מלמד באוניברסיטה.
"גם כשהשתלבתי באקדמיה ובהמשך זכיתי להתקדם בתחום, המשכתי ללמד בני נוער ואני עדיין מלמד בחטיבות ביניים ובתיכונים, כבר 18 שנה. זו שליחות שאני לא מוכן לוותר עליה כי מדובר בהוראה מסוג שונה לגמרי. באקדמיה מדובר בהוראה ממוקדמת למידה לחלוטין. בעבודה עם בני נוער מתקיים תהליך רחב, שכולל היבטים רגשיים ואישיים, קצב הלימוד אחר לחלוטין והמוטיבציה שמניעה את העשייה הפדגוגית שונה לגמרי".
ומה התחום המועדף מבחינתך, הוראה באקדמיה או בבתי ספר?
"מדובר בעולמות שונים וכל אחד מהם מעניין, מאתגר ומספק בדרכו. האתגרים פשוט שונים וגם הסיפוק שונה. בעבודה עם ילדים הכל דרמטי ודורש טיפול של כאן ועכשיו. עם סטודנטים העשייה מכוונת לעתיד והגישה הלימודית בהתאם. לשמחתי אני לא נדרש לבחור ויכול ללמד במקביל גם באוניברסיטה וגם בתיכון".