56095 - הדרכת הורים לילדים עם צרכים ייחודיים
              תוכנית הסמכה לאנשי מקצוע 

רכזת התוכנית: ד"ר עירית יניר

התוכנית מיועדת לאנשי מקצוע מתחום הטיפול, החינוך והייעוץ, והמקצועות הפרא - רפואיים המעוניינים להעמיק את הידע בתחום ולהגדיל את ארגז הכלים שלהם למתן מענה ייעוצי והדרכתי להורים בכלל, ולהורים לילדים עם צרכים ייחודים בפרט. 
במסגרת התוכנית יוקנו העקרונות המרכזיים התאורטיים והיישומיים בהדרכת הורים, תוך הכרת מאפייני האוכלוסיות הייחודיות והשלכותיהם על המערכת המשפחתית וצרכיה. בנוסף, יוקנו לאיש המקצוע מודלים, דרכים ומיומנויות לבניית תוכנית הדרכה מתאימה ומדויקת עם ההורים כדי להוביל להתנהלות מכילה של המשפחה ולהעצמתה. במסגרת התוכנית יתנסו הלומדים בניתוח מקרים וסימולציות, וכן התמחות מעשית בליווי סופרויז'ן .

בין נושאי הלימוד

עקרונות ומודלים בהדרכת הורים – פסיכולוגיה התפתחותית של הפרט, המשפחה כמערכת, רצף התפתחות המשפחה, פונקציונליות וחוסן משפחתי, גישות תיאורטיות שונות בעבודה עם משפחות והורים כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי, גישת אדלר, הגישה ההומניסטית
◾ הורות לילד עם צרכים ייחודים - מאפיינים ופרופיל תפקודי של מוגבלויות שונות, לקויות נראות ובלתי נראות, סוגיות בהיקשרות, הגנטיקה במשפחה 
◾ מיומנויות בהדרכת הורים - שפה כמייצרת מציאות מקדמת או מעכבת, סנגור עצמי להורה ולילד ככלי לתחושת מסוגלות ונוכחות בחיי היומיום, פיתוח סמכות ואסרטיביות הורית, יצירת תקשורת מחברת במשפחה, דרכים להתמודדות מיטיבה עם קונפליקטים במשפחה 
◾ הורות והמערכת החינוכית – הכרת המערכת החינוכית בהקשר של מענה לבעלי צרכים ייחודיים , הקשר בין ההורים והמערכת החינוכית . קבלת כלים להתמודדות ולשיתופי פעולה, ניהול אנשי מקצוע, מקורות תמיכה, הכוונת ההורים לקראת ועדות בית ספריות וועדות זכאות ואיפיון לאור עדכון חוק החינוך המיוחד
◾ אתיקה - הכרת העקרונות המרכזיים באתיקה של העבודה הטיפולית המקצועית. בירור של דילמות אתיות והתמודדות עם סוגיות אתיות ייחודיות המאפיינות עבודה של אנשי המקצוע עם משפחות של בעלי צרכים ייחודיים
◾ זהות אישית מקצועית - התבוננות ואינטרוספקציה על הזהות האישית המקצועית של איש המקצוע וההשלכות שלה על עבודתו עם ההורים, איפה היא עלולה לעכב וכיצד היא יכולה להוות מנוף חיובי בעבודה עם ההורים.
◾ עבודה מעשית: בשלב מתקדם של הלימוד יתנסו הלומדים בעבודה מעשית, במהלכה יעבדו עם הורים בליווי הדרכה.

שיטת הלימוד
למידה בתכנית משלבת למידה תאורטית ולמידה חווייתית ־התנסותית. לתוכנית אתר המלווה את תהליך הלמידה בשלביו השונים.
 
קהל היעד
יועצים חינוכיים, מטפלים בהבעה ובאומנויות, עובדים סוציאליים, מאבחנים/ות דידקטיים, סגלי הוראה הכוללים מורים/ות וגננות/ים, מרפאים/ות בעיסוק, קלינאיות תקשורת
 
תנאי הקבלה לתוכנית
◾ אנשי מקצוע בתחום הטיפולי/חינוכי בעלי תואר ראשון וניסיון תעסוקתי
◾ קורות חיים שיכללו פירוט קצר של לימודים קודמים והתנסות מקצועית
◾ מפגש תיאום ציפיות
 
היקף התוכנית ומועדה
210 שעות אקדמיות בלמידה הברידית (פא"פ ומקוונת) 166 שעות לימוד ו- 44 שעות התנסות וסופרויז'ן. ההכשרה כוללת שני ימי לימוד מרוכזים בחופשת החנוכה ובחופשת הפסח. מפגשי הלימוד יתקיימו בימי ראשון, בשעות 15:30 - 19:30, החל מ- 17 בנובמבר 2024, בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב.

התוכנית מקנה תעודת הסמכה מטעם האוניברסיטה הפתוחה.