לשאול שאלות שלא הייתה דרך לקבל עליהן מענה
המרח"ב הדיגיטלי הוא מרכז ייחודי למחקרים פורצי דרך בתחום מדעי הרוח והחברה המשלבים מתודולוגיות וטכנולוגיות מתקדמות. המרח"ב הוקם בשנת 2022 מתוך מטרה לקדם שיתופי פעולה בין-תחומיים בין עולמות מדעי הרוח ומדעי החברה ובין כלי מחקר טכנולוגיים. הנחת העבודה הייתה כי עצם השילוב בין כלי בינה מלאכותית לבין מגוון טכנולוגיות נוספות בתחומי מחקר אלו יביא עמו שינוי בגישה המחקרית – שינוי שעתיד להשתקף בנקודות מבט רעננות על תחומי המחקר ובמסקנות שלא הייתה אפשרות להסיק עד כה באמצעות מתודולוגיות העבודה המסורתיות.
"המחקר בתחום מדעי הרוח והחברה הדיגיטליים מאפשר להסתכל אחרת ולשאול שאלות שלא הייתה להן תשובה בעבר. למשל, להזין למחשב את כל כתבי ש"י עגנון, ובאמצעות בינה מלאכותית לאתר נושאים שמאפיינים את הכתיבה שלו", מסבירה מנהלת המרח"ב הדיגיטלי, דפנה קניג, אשת הייטק בעברה שזה שנים ארוכות מקדמת חדשנות ותשתיות דיגיטליות באוניברסיטה הפתוחה.
"השינוי באופי המחקר והשילוב של כלים דיגיטליים מצריכים צורת חשיבה אחרת בנוגע למושא המחקר", אומר בהקשר זה גוטמן. "שיטות המחקר משתנות, אופן שאילת השאלות אחר, וזה משנה את נקודת המבט המחקרית. התשובה והפרשנות יהיו בעלי צורה אחרת בשל האופן שבו עונים על השאלה. אם לנסות לפשט לרגע – זה אחרת אם אנחנו נבחן את צבע השמים על פי מה שנראה בעיניים, או אם אנחנו נבחן את צבע השמים באמצעות מכשירי מדידה, כמו ספקטרופוטומטר, למשל. ברגע שתהליכי החשיבה והעיבוד משתנים – אתה עוסק במחקר שונה".
"אחד היעדים המרכזיים שעמדו מאחורי הקמת המרח"ב הדיגיטלי הוא עידוד והרחבה של המחקר הזה", מסבירה קניג, "והדרך אל היעד עוברת בשפע של פעילויות המסייעות לחוקרות וחוקרים לשלב בין תחומי המחקר לבין הכלים הטכנולוגיים".
המרח"ב מציע ייעוץ מתודולוגי והדרכה אקדמית, מספק מעבדות מחקר, מגבש קבוצות חקר, מסייע בהגשת הצעות מחקר, וכמובן – מסייע לחוקרים לגייס תקציבי מחקר ומענקים.
ימי שיא – לא רק לחוקרי האוניברסיטה הפתוחה
הסיוע שמציע המרח"ב הדיגיטלי אינו מוגבל לחוקרים וחוקרות מהאוניברסיטה הפתוחה. קניג: "המרח"ב פונה לחוקרות ולחוקרים בתחום מכל הקהילה האקדמית בישראל. רבים מחוקרות וחוקרי האוניברסיטה הפתוחה מצויים בממשק קבוע אתנו, אבל ניתן לראות שיתופי פעולה שלנו עם חוקרות וחוקרים מכלל האוניברסיטאות, וזה בא לביטוי בין היתר בכנסים משותפים שלנו עם אוניברסיטאות אחרות, בסמינרים, בסדנאות ובימי לימוד מרוכזים שאנחנו עורכים בתחום".
הסדנאות שהזכירה קניג הן אבן שואבת לסטודנטיות וסטודנטים מכל רחבי הארץ. כך לדוגמה, בקיץ האחרון, לפרויקט "בית ספר קיץ" - שלושה ימי לימוד מרוכזים בסוגיות של בינה מלאכותית - שיועד מלכתחילה ל-40 סטודנטים וסטודנטיות בתחום מדעי הרוח והחברה הדיגיטליים, נרשמו יותר מ-100 מתעניינים, ורבים מאלה שלא זכו להירשם לפרויקט, השתתפו בסדנה חד-יומית בחודש דצמבר. סדנאות דומות ייפתחו גם בהמשך.
ימי שיא אלו של סדנאות מעשיות נועדו לשמש בסיס לפעילות עתידית: להכיר לחוקרות ולחוקרים, וכן לתלמידות ולתלמידי המחקר את מדעי הרוח והחברה הדיגיטליים, להציג בפניהם את דרך החשיבה המחקרית של התחום, ולספק להם אפשרות להתנסות בשימושים המגוונים של הבינה המלאכותית. זאת לצד ההזדמנות להציג את המחקרים שכבר נעשים, וליהנות מחוכמת ההמונים בפורום המורכב מעמיתים בעלי תחומי עניין משותפים במרחב הצומח של מדעי הרוח והחברה הדיגיטליים.
"עיקר האימפקט של המרח"ב הדיגיטלי עוסק ביצירת מסגרת שמאפשרת לחוקרות ולחוקרים ולמחקרים להתפתח ולצמוח", מסכם פרופ' שגיב, "לשם כך אנחנו כאן".