תואר ראשון דו חוגי: ליהנות מכל העולמות

האוניברסיטה הפתוחה מציעה שפע של מסלולים דו חוגיים לתואר ראשון • ד"ר שגית ליפץ אליאסי מסבירה למה מדובר בפתרון אידיאלי עבור רבים מהסטודנטים

החלטתם ללמוד תואר ראשון באוניברסיטה, אבל עדיין לא החלטתם על מסלול הלימודים? מתעניינים בשורה של תחומים וקשה לכם להתחייב על כיוון אחד בחיים? ההורים לוחצים ללמוד מקצוע פרקטי ואתם בכלל מחפשים גירוי אינטלקטואלי בשביל הנפש? אתם לא לבד.

לא רבים יודעים, אבל חלק ניכר מהמתעניינים בהשכלה גבוהה מגיע לשיחת הייעוץ המקדימה לתואר הראשון כשהם מתלבטים בשאלה "מה ללמוד". בלא מעט מקרים, הם יחליטו ללמוד במסלול דו חוגי כדי להרחיב את הידע ואף להשתמש בו בעתיד בלימודי המשך, או בשוק התעסוקה. 

מדובר בפרקטיקה אקדמית מקובלת, במסגרתה מפצלים הסטודנטים את תוכנית הלימודים שלהם לשני תחומים שונים – לעתים משלימים, אך במקרים אחרים ללא קשר מובהק ביניהם. היקף נקודות הזכות הנדרשות להשלמת התואר הראשון, ברוב המקרים, זהה לתואר חד חוגי. ובכל אופן, לימודי תואר ראשון דו חוגי הוא לא ארוך פי שניים.

אחד בשביל הכיס, ואחד בשביל הלב

"אפשר לחלק את המתעניינים בלימודים אקדמיים לשתי קבוצות מרכזיות", אומרת בהקשר זה ד"ר שגית ליפץ אליאסי, יועצת ללימודים אקדמיים באוניברסיטה הפתוחה ורכזת אקדמית לתואר שלישי בחינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה, "יש את הקבוצה הראשונה, של מה שאני מכנה 'מתעניינים מגובשים'. מדובר באנשים שיודעים בדיוק מה הם רוצים ללמוד. יש להם מטרה מוגדרת בחיים ולפיה נגזר הרצון שלהם בלימודים אקדמיים. מי שמעוניינים להיות פסיכולוגים, רואי חשבון, עובדים סוציאליים או עורכי דין, למשל, לא צריכים ייעוץ בנוגע לתחום שאותו הם ילמדו אלא רק סיוע בהכרת המערכת, בסידור תוכנית הלימודים ובסוגיות טכניות של רישום".

אבל יש גם קבוצה שנייה, שאצלה ההחלטה מה ללמוד לא לגמרי מובנת מאליה.

"בהחלט. אנחנו נתקלים בשיחות הייעוץ הללו בלא מעט מקרים, אנשים שהגיעו לשלב בחיים שבו חשוב להם להתחיל ללמוד. הם רוצים השכלה אקדמית – אבל כשמבקשים מהם לבחור כיוון כל הנושא הזה עדיין קצת עמום עבורם". 

במרבית המקרים הללו, מסבירה ד"ר ליפץ אליאסי, הסטודנטים לעתיד נקרעים בין נטיית הלב הטבעית שלהם ובין תכתיבים חברתיים: "לא פשוט לקבל החלטה שעשויה להיות בעלת השלכות לשנים קדימה, כשמצד אחד ישנם תחומי לימוד שהסטודנטים נמשכים אליהם באופן טבעי ומצד אחר עולות שאלות כמו 'מה עושים עם זה אחרי שמסיימים את הלימודים לתואר הראשון?' וגם מה אומרים ההורים והחברים". 

ואיך מגשרים על הפער הזה?

"כשאני נתקלת בדילמות כאלו אני נוטה להציף שאלות שיסייעו בבירור הצרכים האמיתיים שלהם, מהן היכולות, מהן החוזקות ומהן הכוונות לעתיד של הסטודנט שניצב מולי. אנחנו מנסים לנתח יחד איך בוחרים מה ללמוד ומה המשמעות של כל החלטה. במקרים רבים הפתרון הנכון יהיה לשלב בין שני תחומים, לעתים אפילו מעולמות תוכן מנוגדים כביכול, באופן שמצליח לספק מענה לצרכים השונים".

תוכלי לתת לנו דוגמה לשילוב של בחירה בתואר דו חוגי שהצליחה לספק מענה על צרכים מנוגדים שכאלה?

"היה אצלי מישהו שהיה לו ברור שהיעד הראשון שהוא חייב לעמוד בו הוא בניית קריירה, כדי ליצור לעצמו רשת ביטחון כלכלית לעתיד. לכן הוא בחר בלימודי כלכלה, שזה חוג שרבים מהבוגרים שלו מפלסים ממנו דרך לתפקידים מתגמלים בשוק העבודה. מצד שני, כשניסינו להבין מהם התחומים שבאמת מעניינים אותו מבחינה אקדמית, הוא דיבר על היסטוריה. לכן הוא שילב חוג נוסף בתחום הזה. מדובר בשילוב של שני נושאים מאוד רחוקים כביכול - אחד מהם נועד לספק פתרון לצורך תעסוקתי, השני לספק מענה לצרכים נפשיים אינטלקטואליים".

בחירה שכזו, בין מסלול בעל אפיל תעסוקתי יותר למסלול שנותן מענה לסנטימנט האישי, היא תופעה מקובלת: "בין הסטודנטים במסלולים דו חוגיים קיימת פופולריות לתואר בניהול המשלב תחומים מעולם מדעי הרוח, כמו קולנוע, פילוסופיה או תאטרון. הרעיון הוא פשוט: אנשים רוצים לרכוש כלים שיסייעו להם להגיע לעמדות ניהוליות בעתיד ומצד שני מקווים להשתלם בתחומים שקרובים ללבם. בחלק מהמקרים ככה צומחים המנהלים של גופי התרבות, אבל כמובן שזה לא מחייב. הרי לא חייבים ללמוד ניהול כדי לנהל. הנה, ניקח למשל את מנכ"לית פייסבוק ישראל – היא בכלל בוגרת לימודי משפטים".

תואר ראשון – כרטיס הכניסה לעולם התעסוקה

ד"ר ליפץ אליאסי מכירה את הדילמה בפניה עומדים הניגשים לבחירת המסלול האקדמי על בסיס אישי. גם במקרה שלה, היא אומרת, כשהתחילה ללמוד, הבחירה במסלול לא הייתה מובנית מאליה. בסופו של דבר היא עצמה החליטה לשלב שני חוגים: החוג לתנ"ך והחוג ללשון עברית (שבו המשיכה גם לתארים מתקדמים). 

ד"ר ליפץ אליאסי מספרת שניסיון החיים שלה מסייע לסטודנטים לעתיד המעוניינים ללמוד בתחומים שנחשבים אטרקטיביים פחות: "כשחבריי שאלו אותי 'אבל מה תעשי עם תואר בלשון?' עניתי להם: 'אל תדאגו, מובטלת אני לא אהיה'. וזה מסר שאני משתדלת להעביר גם למי שמגיעים לייעוץ אצלי".

לא לכולם מובטחת קריירה אקדמית כמו שלך.  

"זה נכון, אבל מה שניתן להבטיח זה שמי שיצא לשוק העבודה עם תואר ראשון, יזכה מלכתחילה לנקודת פתיחה טובה יותר. אני נתקלת לא פעם בשאלות כמו 'בשביל מה להשקיע עכשיו זמן וכסף בתואר שאין מה לעשות אתו?' ועל זה אני עונה שהשקעה בלימוד של נושאים מעניינים תגרום לסיפוק במהלך הלימודים וזה בוודאי יסייע לצלוח את המשימה ולסיים את הלימודים עם תואר אקדמי. ואז, ברגע שזה קיים, זה כרטיס הכניסה לעולם התעסוקה. הרי במרבית התחומים אין דרישה לבוגרי תואר ספציפי, אבל יש תהליך סינון כשהבסיס הוא תואר ראשון. מעסיקים מחפשים אנשים עם חשיבה ביקורתית אינטגרטיבית, יכולת קריאה והבנה של טקסטים, יכולת כתיבה, וזה סנן מקובל למעסיקים".

מסלולים חופפים ותקדימים למי שמתעקש

בין השילובים הנפוצים באוניברסיטה הפתוחה קיימים גם מסלול דו חוגי בניהול וכלכלה ומסלול דו חוגי בפסיכולוגיה וחינוך. בשני המקרים מדובר בתחומים בעלי נקודות ממשק ברורות, שמאפשרים להתחיל בלימודי התואר תוך התמקדות בקורסים חופפים (שקיימים במסגרת שני החוגים). כך, סטודנטים שיחלו במסלול דו חוגי ויגלו לאחר תקופה מסוימת כי יש בהם משיכה מיוחדת דווקא לתחום אחד, יוכלו לבצע חישוב מסלול מחדש ולהתביית על תואר חד חוגי או תואר חד חוגי עם חטיבה בנושא נוסף. 

עם זאת, מדגישה ד"ר ליפץ אליאסי, יש מקרים ששני החוגים יכולים להגיע מעולמות תוכן שונים למדי. "לעומת מסלולים דו חוגיים בהם יש בין החוגים נקודות ממשק ודימיון, יש מסלולים דו חוגיים שכל אחד מהחוגים שייך לדיסציפלינה שונה לגמרי. יכולים להיות שילובים שבהם חוג אחד שייך למדעי החברה (למשל: תקשורת) והחוג השני שייך למדעי הרוח (למשל: פילוסופיה)".

מדובר בעשרות רבות של חוגים המייצרים מאות אפשרויות לשילוב. מעבר לכך, במקרים מיוחדים, שבהם יש רצון לייצר שילוב שלא קיים באופן שגרתי, המנגנון הגמיש של האוניברסיטה הפתוחה מאפשר הגשת בקשה חריגה: "נניח שיש מישהו שמעוניין ללמוד מסלול דו חוגי ביהדות ובכימיה. אין כזה שילוב באוניברסיטה הפתוחה אבל להערכתי, אם יקום הסטודנט שיעלה בקשה להרכיב עבורו מסלול דו חוגי כזה, סיכוי סביר שהוא ייענה בחיוב ויהפוך לתקדים. השורה התחתונה שלנו היא שהאוניברסיטה הפתוחה מעודדת השכלה גבוהה בישראל והמטרה שלנו היא להביא כמה שיותר סטודנטים מרוצים לקו הגמר".

מוקד מתעניינים

3500* או 09-7782222, שלוחה 2

ימים א-ה בין השעות 20:00-8:30
למעט בימים שבהם אין קבלת קהל באוניברסיטה כמפורט כאן.

[email protected]

 

עוד כתבות שיעניינו אתכם

מה זה תואר רב תחומי?

מה זה תואר רב תחומי?

על המסלולים האקדמיים שיספקו לכם אתגר אינטלקטואלי ויעשירו את עולמכם

קראו את הראיון

"מה אפשר לעשות עם התואר הזה?"

רוצים להתחיל ללמוד באוניברסיטה אבל לא בטוחים מה?

למדריך המלגות

לא חייבים לשבור חיסכון: מלגות ללימודים

אילו מלגות תוכלו לקבל באוניברסיטה הפתוחה? ואילו עוד מלגות מוצעות לסטודנטים בארץ? כל הפרטים