שמי לילך אלון, נשואה לרוני, מחנך ורכז תקשוב בבית ספר יסודי, אמא לשני, יונתן ואלה ומתגוררת בכרמיאל. בימים אלו אני בשלבים האחרונים של עבודת הדוקטורט בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, בהנחיית פרופ' רפי נחמיאס, ומתכוננת ליציאה לפוסט-דוקטורט באוניברסיטת קורנל בניו יורק.
הלימודים - מקום של הנאה
האוניברסיטה הפתוחה אפשרה לי לממש את אהבתי ללמידה גם כאשר לא יכולתי להתפנות לה באופן מלא. המפגש שלי עם האוניברסיטה הפתוחה החל בתואר הראשון בו למדתי פסיכולוגיה וספרות במסגרת תואר במדעי החברה והרוח. במהלך התואר עבדתי עם ילדים בסיכון בתיכון וילדתי שני ילדים, וגם הצלחתי ללמוד ולסיים בהצטיינות את התואר.
נהניתי מאוד מהלמידה המעמיקה והמעניינת והחלטתי להמשיך לתואר שני בטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה אשר גם אותו סיימתי בהצטיינות. נוסף ללמידה המרתקת ולהכרות עם תחום בו אני עוסקת עד היום, הספקתי במהלך התואר להביא לעולם את בתי השלישית ולהיות אם אומנה, יחד עם בעלי, ל-13 ילדים בכפר הילדים בכרמיאל. הלימודים באוניברסיטה הפתוחה היו עבורי הפוגה, הנאה והמקום בו יכולתי להתמקד בעצמי וללמוד.
שלבי העולם האקדמי
אחד מהשלבים המשמעותיים עבורי בהתקדמות בעולם האקדמי היה העבודה עם ד"ר אבנר כספי. זכיתי לכתוב את עבודת התזה בהנחייתו ולהתנסות בעיצוב, תכנון והוצאה לפועל של מחקר ניסויי. עבודת התזה שלי בחנה את כיצד למידה עם אוואטר משפיעה על פערי העצמי של לומד ועל המסוגלות העצמית שלו ללמידה.
במסגרת המחקר נבדקים למדו את משחק ה"ספיד-סטאק" תוך צפייה באווטאר, התנסו בו ומילאו שאלונים על תהליך הלמידה שלהם. את ממצאי העבודה הצגתי בכנס צ'ייס, וכך התנסיתי לראשונה בהצגה בכנס אקדמי מהמובילים בארץ.
עם סיום עבודת התזה התחלתי במסע אל הדוקטורט ופניתי אל פרופ' רפי נחמיאס, ראש המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. פרופ' נחמיאס ראה את הייחודיות של הלמידה באוניברסיטה הפתוחה ואת הכישורים שתהליך זה העניק לי, וזכיתי ללמוד תחת הנחייתו המופלאה. לאחר שנים של לימודים ועבודה בו זמנית, הצלחתי להתפנות למחקר בדוקטורט בזכות המלגה שקיבלתי בתכנית לדוקטורנטיות מצטיינות של הברונית אריאן דה-רוטשילד.
בעבודת הדוקטורט בחנתי את יחסי הגומלין של אנשים עם מידע והתמקדתי בהיבטים הרגשיים של ניהול מידע אישי. "ניהול מידע אישי" הוא תחום הבוחן כיצד אנשים אוספים, שומרים, מנהלים ומאחזרים פריטי מידע דיגיטליים ומבוססי-נייר שהם אוספים לאורך חייהם. משימה שהייתה פשוטה יחסית בעבר, הפכה למאתגרת עם התפתחות טכנולוגיות המידע וצמיחת כמויות המידע. מציאות זו מעלה תחושות מורכבות שאנחנו לא תמיד ערים להן ושלא נבדקו באופן עקבי לפני המחקר שלי.
להטמיע את הידע והכישורים גם בחו"ל
עבודתי זכתה להתעניינות רבה ובמהלך הדוקטורט פרסמתי ארבעה מאמרים בכתבי עת מובילים, והצגתי במעל ל-10 כנסים מרכזיים בתחום החינוך בישראל ובעולם, בהם גם בשני כנסי צ'ייס.
במשרת פוסט הדוקטורט אליה התקבלתי במחלקה למדעי המידע באוניברסיטת קורנל, אזכה לשלב את הידע והכישורים שצברתי בתואר השני ובדוקטורט, ואעסוק בהטמעה ובמחקר של למידה חדשנית וטכנולוגיות הלמידה בתחום מדעי המידע.