אינה בלאו

מוסמכת בחינוך בהתמחות בטכנולוגיות למידה

אינה בלאו היא המוסמכת הראשונה של התכנית לתואר שני בחינוך. היא הספיקה לסיים את התואר בטכנולוגיות למידה (מסלול עם תזה) בהצטיינות יתרה תוך שנתיים וחצי, ושנתיים וחצי לאחר מכן היא הגישה לשיפוט את עבודת הדוקטורט שלה בחוג ללמידה, הוראה והדרכה באוניברסיטת חיפה.

זמן קצר לאחר מכך ובמקביל להוראה באוניברסיטת חיפה, חזרה אינה לאוניברסיטה הפתוחה, הפעם כחברת הסגל הבכיר במחלקה לחינוך ופסיכולוגיה. כיום אינה היא פרופ' לטכנולוגיות למידה ופסיכולוגיה במרחב הדיגיטלי, חוקרת שפרסמה מעל 60 מאמרים בכתבי עת בינלאומיים מובילים והציגה את מחקריה במאות כנסים מחקריים בארץ ובחו"ל. היא כותבת ספרי לימוד בקורסים מגוונים באוניברסיטה הפתוחה, מנחה עבודות תזה, ד"ר ופוסט-דוק ומשמשת כאחראית האקדמית על קורסים רבים בתכנית שאותה סיימה לפני כעשור.

כשאני מקלידה זה נראה כמו נגינה על פסנתר

אינה עלתה לארץ לפני כ-25 שנה, לאחר הלימודים באקדמיה למוסיקה בברית המועצות לשעבר. היא השתלבה בתחום הוראת המוסיקה בארץ, ושמשה כמרכזת מגמה אזורית למוסיקה באזור הצפון.

כחלק מהצורך לפתח את עצמה ולהשתלב בחברה הישראלית, מצאה אינה לנכון להשלים גם תואר ראשון ישראלי, ובחרה לעשות זאת באוניברסיטה הפתוחה. הבחירה באוניברסיטה הפתוחה נבעה מן העובדה שהיא גרה "בקצה העולם שמאלה" כפי שהיא הגדירה זאת, באצבע הגליל, היא אמא לשלושה ילדים והייתה מועסקת במשרה וחצי במערכת החינוך. הגמישות של הלימודים באוניברסיטה הפתוחה והיכולת ללמוד לבד ומהבית היו שיקול נכבד בהחלטתה.

עם סיום התואר הראשון שמעה אינה על פתיחת התכנית לתואר שני בחינוך בשלוחת קצרין והחליטה להמשיך בלימודיה. "זו הייתה זכות גדולה להיות חלק מהמחזור הראשון של התכנית," אומרת אינה "זה איפשר לנו להשפיע על החלטות שהתקבלו בזמנו ולקחת חלק בעיצוב התכנית. התארגנו יפה בקצרין כבר מן ההתחלה, היינו קבוצה מגובשת ומאורגנת, חילקנו בינינו תפקידים ותמכנו זה בזה. העובדה שלמדנו בקבוצה תרמה להצלחה של כל אחד מאיתנו".

למדתי לחשוב באופן ביקורתי

הלמידה באוניברסיטה הפתוחה ובעיקר בתואר השני, הייתה שונה באופן מהותי ממה שהכירה בלימודים בברית המועצות ופיתחה בה יכולות למידה עצמית, חשיבה ביקורתית ומקוריות. לדבריה, הלימודים הכשירו אותה להיות אשת מחקר חושבת וחקרנית. הקורסים המתקדמים של התכנית, שבהם יש לכתוב עבודות סמינריוניות, לחפש מאמרים במאגרי מידע, לוודא שהם רלבנטיים ולמתוח ביקורת עליהם, הם אלו שתרמו לה במיוחד. הלימודים פיתחו אצלה גם את יכולת ניהול הזמן, ואת השליטה בשפה האנגלית. "כשבסמסטר הראשון קיבלתי את ערכת הלמידה הביתה וראיתי את החומר באנגלית, הייתי בשוֹק וארגנתי את הקבוצה לחלוקת עומס התרגומים בינינו," מספרת אינה, "אבל החל מהסמסטר השני החלטתי שאני לא מסתמכת על תרגומים, והחלטתי להשקיע בקריאת האנגלית. תוך זמן קצר הקריאה באנגלית הפכה לטבע שני ואני רואה בכך רווח נוסף שקיבלתי מהתואר".

אינה מוקירה במיוחד את ההזדמנות שניתנה לה להציג את פירות לימודיה בכנס צ'ייס, אותו מארגנת האו"פ פעם בשנה ובו מציגים חוקרים מן השורה הראשונה וכן סטודנטים לתארים מתקדמים את מחקריהם בתחום טכנולוגיות הלמידה. כנס צ''יס היה הבמה הראשונה שבה הייתה לאינה הזדמנות להתנסות בפרזנטציה אקדמית. במהלך לימודי הדוקטורט כבר הציגה אינה בכנס צ'ייס ארבעה מאמרים בעת ובעונה אחת.

בין טכנולוגיה לפסיכולוגיה

אינה כתבה את התזה שלה בנושא "נוכחות חברתית בפורומים של האוניברסיטה הפתוחה והשפעותיה על תפיסת הלמידה של הסטודנטים" בהנחיית ד"ר אבנר כספי. כסטודנטית שהשתמשה בפורומים כאמצעי תומך למידה היא הרגישה שיש קשר בין תחושת השייכות, הלכידות והתמיכה שנותן הפורום לבין תפיסת הלמידה של הלומד. בעבודת התזה שכתבה היא הצליחה להראות קשר זה באופן אמפירי .

השותפות המחקרית עם ד"ר כספי התרחבה מעבר להנחיית התזה. עוד במקביל לכתיבת התזה היא הייתה מעורבת בפעילות מחקרית בנושאים נוספים וגם לאחר סיום לימודיה באו"פ ממשיכה אינה לשתף פעולה עם אבנר ולבצע ִעִמו מחקרים משותפים. שלושה ממחקרים אלה זכו במענקי מחקר חיצוניים — מאיגוד האינטרנט הישראלי ומקרן מיט"ל. כמו כן השתלבה אינה בהוראה באו"פ כמנחה בקורסים בהם הייתה עד לא מזמן סטודנטית בעצמה.

הקול חשוב גם באינטרנט

עם סיום התואר השני החליטה אינה להמשיך בלימודי הדוקטורט בתחום זה. היא פנתה לפרופ' עזי ברק מאוניברסיטת חיפה, אחד החוקרים המובילים בתחום פסיכולוגיה של האינטרנט והוא ניאות להיות המנחה שלה לדוקטורט. אינה המשיכה במחקר הנמצא בתפר שבין טכנולוגיה לפסיכולוגיה של האינטרנט וחקרה את התנהגות המשתתפים בדיונים קבוצתיים בסביבות טכנולוגיות סינכרוניות שונות: צא'ט טקסטואלי, שיחת קול ושיחה פנים־אל־פנים כמושפעת מאישיותם של המשתתפים ומנושא הדיון. כצפוי נמצא, כי אנשים מתנהגים באופן שונה בדיונים בנושאים שונים וכי התנהגות אנשים מוחצנים באינטראקציה מקוּונת שונה מזו של המופנמים. אך להפתעתה היא גילתה, שאנשים מתקשים להעריך כראוי את אופן התנהגותם העתידית בסביבות אלו והערכתם את התנהגותם אינה תואמת את התנהגותם בפועל .

כמו כן, היא מצאה שהמדיום משפיע על ההתנהגות. ישנו הבדל גדול בין שיחה המתקיימת בצ'אט טקסטואלי לבין שיחה המתקיימת בסביבת קולית. למרות היעדר תקשורת חזותית, שיחות קוליות דומות יותר בהיבטים רבים באופיין לשיחה פנים־אל־פנים. לעומת זאת, שיחה בצ'אט מעוררת התנהגויות שונות, מעודדת הסרת עכבות, וממריצה יתר מוכנוּת של האדם לחשיפה. המחקר של אינה מעיד על כך, שבתקשורת מתוּוכת־מחשב יש לקול האנושי תפקיד חשוב בתקשורת בין־אישית אף יותר מהרמזים החזותיים שעוברים באינטראקציה פנים־אל־פנים.

בכך סוגרת אינה מעגל שהתחיל בעיסוק במוסיקה ובקול, והתפתח לעיסוק בקול בתיווך מחשב. מורה, ד"ר או פרופ' - מוסיקאית נשארת מוסיקאית, אחרי ככלות הכל.