ארבעה דוקטורנטים ודוקטורנטיות של האוניברסיטה הפתוחה השתתפו בביה"ס של הקיץ  JTELSS 2024 , שהתקיים השנה ב- Gabicce Mare שבצפון איטליה. בכנס השתתפו  כ- 70 דוקטורנטים ודוקטורנטיות מכל רחבי אירופה וכ- 30 מרצים מהתחום. הכנס מהווה מסורת ארוכת שנים של הקהילה. מתוכנית הדוקטורט בחינוך: טכנולוגיות במערכות למידה השתתפו בכנס דורון אברמוב, נורית דובז'ינסקי, אסתי שוורץ ויעל צור בחסות האוניברסיטה הפתוחה, רשות המחקר, והמרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה. 

ימי הלימוד בכנס נפתחו ונסגרו בהרצאות של חוקרים מובילים בתחום ומיד לאחר מכן התקיימו מגוון סדנאות בשלושה תחומים מרכזיים: TEL-Technology Enhanced Learning, כישורי מחקר וכישורי כתיבת מאמרים, כל אלו שולבו עם פעילויות חברתיות לחיזוק הקשרים בין החוקרים השונים מתוך מטרה ליצור קהילת מחקר שתפעל בשיתופי פעולה גם בהמשך.

הכנס אירח מספר הרצאות מאת חוקרים מובילים בתחום וביניהם:

  • "מערכות הדרכה חכמות ומידול תלמידים להתאמה אישית" מאת פרופ' אירנה אנג'ליקה חונטה, מאוניברסיטת דויסברג-אסן, בגרמניה, שבה הודגש הפוטנציאל של בינה מלאכותית בחינוך לשיפור תהליכי הלמידה וההוראה. פרופ' חונטה תארה את מחקרה המתמקד בפיתוח מערכות הדרכה לתלמידים אשר משתמשים בבינה מלאכותית לתמיכה ומתן פיגומי למידה מותאמים אישית לכל תלמיד.

  • "Can TEL Save the Planet?" מאת פרופ' סיימון באקינגהאם-שום, מהאוניברסיטה הטכנולוגית של סידני, אוסטרליה, התייחס לאתגרים הגלובליים שעומדים בפנינו והעלה את השאלה האם TEL יכולה לתרום להתמודדות עם משברים אקולוגיים, פוליטיים, פיננסיים ועוד.

  • בהרצאה "למידה מוטמעת באמצעות מציאות רבודה" פרופ' פרידולין ווילד,  מהאוניברסיטה הפתוחה באנגליה, עסק בסקירת ההישגים של השנים אחרונות בחזית המחקר של למידה מוטמעת עם מציאות רבודה, תוך שיתוף תובנות מתקדמות בתחום האינטראקציה בין אדם למחשב, בינה מלאכותית ולמידה חווייתית. הוא הדגים זאת באמצעות מחקרים ממעבדת המציאות הרבודה במכון לטכנולוגיה חינוכית של האוניברסיטה הפתוחה בבריטניה ושותפותיה. בהמשך להרצאה ניתנה למשתתפים הזדמנות להכין אוואטרים עצמיים ולתכנת אותם עם תנועות מוכנות באמצעות האפליקציה שפותחה במעבדה.




בין ההרצאות התקיימו סדנאות ופרויקטים מעשיים שהציגו מחקרים של חוקרים, חוקרות, דוקטורנטיות ודוקטורנטים מהכנס:

  • PMM - The Edtech Game Where Music Meets Mathematics: סדנה אשר הציגה פרויקט לימוד המשלב בין מתמטיקה לבין מוזיקה, והדגישה את הקשר בין שני התחומים. הכלי שהוצג בסדנא מיועד לילדי בית הספר היסודי ומתמקד בקשר שבין לימוד שברים פשוטים ואורך התווים במוסיקה. חלק משמעותי שכלי שפותח משלב את התלמידים הצעירים בתיפוף לפי הקצב הנכון וזאת בשילוב הלמידה התאורטית של שברים.

  • Uncharted minds in digital realms: Introducing the evaluation of metacognitive processes in TEL: התנסות בשיטות ואסטרטגיות שונות למדידה והערכה של תהליכי מטה-קוגניציה של לומדים הפועלים בסביבת למידה דיגיטלית אינטראקטיבית. הסדנה הציגה את השיקולים המנחים לבחירת שיטות המדידה וכיצד הטכנולוגיה יכולה לסייע בכך.

  • "עצי מיומנויות במשחקים דידקטיים": סדנה זו נערכה במטרה להשלים את הידע בנושא שילוב עצי מיומנויות במשחקים דידקטיים המיועדים לתהליכי למידה (משחקים רציניים). במהלך הסדנה, התקיימה פעילות חווייתית אשר במסגרתה המשתתפים יצאו למשימה אינטראקטיבית ברחבי המתחם, חיפשו ומצאו תחנות מחשב שעליהן הוצגו סרטונים המסבירים על עצי המיומנויות. תהליך זה אפשר הבנה מעמיקה כיצד ניתן ליישם את הכלים הללו בפועל. כל זאת תוך שילוב של עקרונות תיאורטיים ומעשיים.

  • שתי סדנאות רצופות עסקו בהתאמה אישית של בוטים מבוססי בינה מלאכותית. במסגרת הסדנאות, חוקרים מהולנד ולטביה הדגימו אסטרטגיות שונות לניסוח שאלות ופרומפטים, והמשתתפים תרגלו הגדרה של אפיון בוטים באמצעות הנחיות מפורטות מהחוקרים.

  • טכנולוגיות רב-מודאליות לפיתוח מיומנויות: סדנה זו עסקה באופן בו ניתן לפתח מיומנויות קוגניטיביות, רגשיות ופסיכומוטוריות באמצעות מערכות מולטי-מודאליות ואימרסיביות, המופעלות על-ידי AI וחיישנים, כמו מציאות מדומה ורבודה. הסדנא עסקה בשאלה איך ניתן ללמד מיומנויות אלו, כאשר המומחה (המורה) אינו נמצא ומוחלף על-ידי הטכנולוגיה? הסדנא הציגה חלק תיאורטי שעסק בהיבטים שונים של AI בחינוך, סקירה הסטורית ועתידית של AI בחינוך, והרציונל שבשימוש ב-AI בחינוך לצורך פיתוח מיומנויות, תוך הצגת דוגמאות מהמחקר שערכו המציגים. כמו כן, הוצג בסדנא מהי חוויית למידה רב-מודאלית, יישומי חיישן, משוב אוטומטי באמצעות AI וסביבות למידה אימרסיביות. המשתתפים בסדנא חולקו לקבוצות וניסו ליישם על המחקר שלהם באמצעות שאלות כמו: האם המחקר שלך עוסק בפיתוח מיומנויות? אילו סוגי מיומנויות המחקר מפתח? באיזו מידה מיומנויות אלו שייכות לתחומים פסיכומוטוריים, רגשיים, קוגניטיביים, חברתיים של למידה? האם המחקר מפתח היבטים חינוכיים מעבר ל"פיתוח מיומנויות"? כמו למשל "הבנה"? האם המחקר שלך כולל מולטי-מודאליות?


בנוסף להרצאות התוכן התקיימו מספר סדנאות מתודולוגיות אשר נועדו להקנות לדוקטורנטים ולדוקטורנטיות כלים מעשיים במחקר.

  • Computer assisted qualitative and quantitative analysis of qualitative data: בסדנה הוצג הכלי MAXQDA, כלי שנועד לרישום, קידוד, ניתוח והצגה של נתונים כמותיים ואיכותניים במחקר משולב (Mix Method). הכלי מסקרן ונראה שכדאי יהיה למי מאיתנו שעוסקים במחקר משולב לבדוק לעומק את נושא התמיכה בעברית בכלי.

  • Making Academic Writing easy: סדנה זו עסקה בכתיבת מאמרים אקדמיים ונתנה כלים להבנת המטרות והשיטות הנכונות לכתיבה יעילה. היכולת להבין כיצד שופטים בחונים מאמרים ועלמה הם שמים דגש בבואם להעריך את הכתיבה האקדמית, מאפשרת לדוקטורנט לשפר ולכן את הכתיבה לתוצאות טובות יותר. 

  • שיחה פתוחה עם פרופסור מוטלו צ'וקורובה, עורך כתב העת "British Journal of Educational Technology", אשר הסביר את השיקולים שמאחורי פרסום מאמרים אקדמיים והתהליך הנלווה.

  • במהלך הערב השלישי התקיים אירוע Speed mentoring: כל מרצי הכנס התכנסו בחדר אחד והדוקטורנטים עברו ביניהם עם זמן קצוב של 10 דקות למפגש בכדי להציג את המחקר ולהעלות שאלות. המפגש אפשר קבלה של מגוון רחב של רעיונות ועצות שימושיות למחקר.

הכנס הציע הזדמנות ייחודית להיפגש, לשתף, להבין וללמוד על מחקרים במדינות שונות ולקבל משוב יקר ערך על תוכניות המחקר של המשתתפים. בהקשר למחקרי הדוקטורט שלנו, באופן פרקטי, קיבלנו כלים לסיוע ניתוח נתונים, לכתיבה אקדמאית ולפרסום מאמרים. בנוסף, נחשפנו למחקרים בחזית הטכנולוגית הלימודית החינוכית ובנושאים נרחבים בנושאים הקשורים לדוקטורט שלנו מה שאפשר מבט אחר על הנושאים שאנחנו חוקרים. המפגשים עם מומחים בתחום וההרצאות המרתקות העניקו לנו תובנות חדשות ורעיונות ליישום טכנולוגיות חדשניות במחקרים שלנו. לדוגמה, נורית יצרה קשר עם מילנה, חוקרת בתחום המטה קוגניציה ולמידה עם טכנולוגיה, וגם עוסקת במדידה של תהליכים מטה-קוגניטיביים באמצעות כלים טכנולוגיים, תחום הדומה לתחום שאותה חוקרת נורית, מה שאפשר שיתוף חומרים ומחקרים ויעל הוסיפה להצעת המחקר שלה תחום מחקרי אליו נחשפה בכנס (משחקים רציניים). במהלך הכנס הצגנו מספר פעמים את מחקרי הדוקטורט שלנו בפני המשתתפים, וקיבלנו משוב מועיל על נושאי המחקר ושיטות המחקר.

חשיבות נוספת להשתתפות בכנס הוא הפיכת הדוקטורנטים והדוקטורנטיות לשותפים בקהילה, שעל פניו נראית מאוד פעילה ומגובשת. הקהילה מציעה באון קבוע הזדמנויות רבות לשיתוף פעולה אקדמאי בין החוקרים השונים וביקור בבית הספר של הקיץ הופך את המשתתף בו לחלק מקהילה זו.