אריאלה לונברג

מוסמכת בחינוך בהתמחות בטכנולוגיות למידה

אריאלה לונברג היא אשת שטח אמיתית — מדריכה ליישומי תיקשוב בחינוך במחוז חיפה ורכזת תיקשוב של מרכז פסג"ה קרית מוצקין, המשמש מרכז אזורי להכשרת מורים בתהליכי הטמעה של מחשבים בבתי הספר. היא הגיעה אל התכנית לתואר שני מכיוון שחשה צורך לבסס את הרקע התיאורטי אשר עומד בבסיס עבודת ההטמעה שבה היא עוסקת. "מעבר למיומנויות המחשב אותן צריכים לרכוש המורים, יש צורך להנחיל להם את חשיבות הנושא ואת ההיגיון הפדגוגי המניע את התהליך. היום, לאחר שסיימתי את התואר השני במסלול טכנולוגיות למידה, אני יכולה להעיד על עצמי שאני שלמה יותר עם מה שאני עושה. העבודה שלי היא פחות טכנולוגית ויותר פדגוגית".

עזרה מקצה העולם

אריאלה מספרת שהרומן שלה עם האינטרנט החל כבר בשנת 1995 , עם סיום לימודי התואר הראשון באמנות וקבלת תעודת ההוראה במכללת אורנים. "באותו זמן לא היה מלווה פדגוגי לפרחי ההוראה. הייתי צריכה להיכנס לשיעור הראשון שלי בכיתה, והיו לי הרבה שאלות שלא ידעתי למי להפנות. מצאתי באינטרנט רשימת תפוצה של מורים לאמנות, ושלחתי הודעה לקבוצה עם בקשה שמשהו יעזור לי וינחה אותי מה לעשות בשיעור הראשון. מורה מקרוליינה, שלא הכרתי, חזרה אלי עם טיפים ועצות. מאז, בכל פעם שנתקלתי בבעיה פניתי אל אותה אישה והיא עזרה לי מצִדו השני של העולם. זוהי מבחינתי העוצמה של האינטרנט".

בלוגים, טוויטר ופייסבוק

החוויה האישית של אריאלה הפכה עם הזמן גם למוקד עבודתה. בתהליכי ההטמעה של המחשבים בחינוך היא שמה דגש גדול בשימוש בכלים לשיתוף, ברשתות חברתיות ובקהילות וירטואליות. היא הקימה עבור המורים שבאחריותה רשת חברתית שמטרתה הפצת ידע ושיתוף ידע בין מורים. היא בוחנת, יחד עם מורים ותלמידים, כלים חדשניים כמן הטוויטר והפייסבוק ואת הפוטנציאל שלהם לשמש כסביבת למידה שיתופית.

אחד הפרויקטים המעניינים שיזמה והפעילה באזורה הוא כתיבה של תלמידים בבלוגים לשם שיפור הכתיבה ויכולת כתיבת משובי עמיתים משמעותיים. "המיומנות של מתן תגובה וקבלת תגובה," אומרת אריאלה, "היא מיומנות יסוד בסביבה של למידה חברתית. היכולת למתוח ביקורת באופן מנומק ומנומס ולהפיק תועלת ממשוב העמיתים, אינה עניין ברור מאליו והוא דורש התנסות והכוונה".

למידה מקוּונת א־פורמלית

גם עבודת התזה של אריאלה היא נגזרת של העניין שלה ברשתות חברתיות ובקהילות וירטואליות. אריאלה חקרה את נושא ההבדלים בתפיסת הלמידה של מורים בסביבות למידה פורמליות וא־פורמליות, מקוּונות ופנים־אל־פנים. היא מצאה, שתפיסת הלמידה הגבוהה ביותר היא בסביבות א־פורמליות מקוּונות, דהיינו בפורום מורים פתוח ולא־מחייב.

לשאלה, במה תרם לה התואר השני, עונה אריאלה ללא כל היסוס: "ביטחון מקצועי ושיפור עצמי. אני מרגישה שנכנסתי אדם אחד ויצאתי אדם אחר, עברתי 'שידרוג' כאדם, הלמידה השתלבה בכל מה שעשיתי, וכל דבר שלמדתי היה רלבנטי לחיי המעשה שלי ומיד שולב בעבודתי. היום אני יותר בטוחה במה שאני עושה, וזה מקרין באופן ישיר על עבודתי".