להתאהב בלימודים ולא לוותר על החיים
נושא ניהול הזמן חוזר על עצמו בשיחות עם רבים מבוגרי ומוסמכי האוניברסיטה הפתוחה. הילה ויצמן בן דוד, שסיימה תואר שני עם תזה בתוכנית למינהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך (וכיום נמצאת על סף סיום דוקטורט באוניברסיטת בר אילן), מעידה על עצמה שנכנסה ללימודים רק כשהתפנה לה זמן מעיסוקיה כמורה לשל"ח, במסגרת חופשת לידה. אופי הלימודים באוניברסיטה הפתוחה אפשר לה לחזור לעבוד ולהמשיך ללמוד במקביל להורות.
"האוניברסיטה הפתוחה מאפשרת גם וגם", אומרת ויצמן בן דוד, "גם להיות אמא, גם לעבוד כמורה וגם לרכוש השכלה גבוהה. הלימודים המקוונים, המקראות המיוחדות, האתרים המושקעים. זה מאפשר לימוד עצמי בזמן שלך, להשלים שיעורים שפספסת, לחזור על דברים שלא הבנת בשיעור והכי חשוב – להתעמק בחומר שמעניין אותך גם אם בשיעור עסקו בדברים אחרים".
- וזה משהו שמאפיין לדעתך דווקא את האוניברסיטה הפתוחה?
"אני מאמינה שכן. הגישה כאן מספקת מקום רחב לעצמאות בלמידה, ולפחות במקרה שלי זה משך אותי להעמיק, לרצות עוד, להתאהב באקדמיה. מתוך המקום הזה של הלימוד העצמי נמשכתי למחקר ושם, בעבודה הסמינריונית ובהמשך בתזה, התאהבתי בלימודים וממש גיליתי את עצמי מחדש".
ויצמן בן דוד לומדת לדוקטורט במקביל לעבודותיה כרכזת מצוינות בחווה החקלאית בבאר שבע וכמרצה למורים באקדמית חמדת, בחממת מורים מתחילים באופקים. "אני ילידת אופקים", היא אומרת, "ומבחינתי לחזור הביתה ולתת לעיר שלי מהכלים שרכשתי באקדמיה זה סגירת מעגל מושלמת. אני מלווה מורים מתחילים ועוסקת בדיוק בחומרים שבהם התמקדתי בלימודי המאסטר – ליווי מקצועי ורגשי".
- למעשה, יש קו ישיר בין התואר השני לא רק למחקר האקדמי שלך בדוקטורט אלא גם לעיסוק המקצועי שלך במערכת החינוך.
"בהחלט, וחשוב לי בהקשר הזה לתת קרדיט עצום למנחה שלי בתזה, פרופ' יצחק ברקוביץ'. תוכנית הלימודים עוסקת בגישות פדגוגיות וביחס הוליסטי שנועד להוביל את השינוי במערכת החינוך – והוא מיישם את זה בפועל. עצם העובדה שאני - דור ראשון להשכלה גבוהה, שגדלתי בעיירת פיתוח והיה עליי לנפץ תקרת זכוכית מוצקה במיוחד, סיימתי תואר שני בהצטיינות יתרה, פרסמתי מאמרים בכתבי עת בינלאומיים ומצויה על סף סיום דוקטורט - זה בזכות הכלים שרכשתי ממנו ובהנחייתו".