מילון המונחים השלם ללימודי הוראה

מה זה מסלול M.Teach, איך רפורמת אופק חדש פועלת לטובתכם ומה מצופה מכם בסטאז'? • עושים לכם סדר במושגים מעולם ההוראה

מתעניינים בלימודי הוראה? שוקלים הסבה מקצועית לתחום שבו תמיד יש ביקוש? התוכנית ללימודי הוראה של האוניברסיטה הפתוחה הכינה לכם מילון מונחים מקיף עם מידע עדכני ומפורט על כל מה שצריך לדעת לפני שלומדים איך ללמד.

אופק חדש

מטרת רפורמת "אופק חדש", שהוצגה לראשונה בשנת 2008, היא להוביל שינוי גורף באופן ההעסקה של המורות והמורים בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים. הרפורמה נועדה להוביל לשיפור במעמדם ובשכרם של עובדי ועובדות ההוראה (עם עלייה ממוצעת של כ-20% בשכר) ולשינוי במבנה משרת ההוראה. הרפורמה הביאה לקיבוע מערכת השעות של המורה על 36 שעות שבועיות וחלוקתה לשעות הוראה פרונטליות, שעות הוראה פרטניות (ע"ע) ושעות שהייה. במקביל נועדה התוכנית לספק שיפור במרחבי הלמידה של התלמידים ובסביבות העבודה של המורות והמורים ולהוביל לפיתוח מקצועי של סגלי ההוראה. עובדי ועובדות הוראה והסגל המנהלי הביעו ביקורת על התוכנית שהובילה להעלאת עומס העבודה על המורות והמורים.

גמולי השתלמות

גמול השתלמות מגלם הטבה בשכר שמטרתה לקדם את עובדי ועובדות ההוראה באמצעות רכישת ידע והרחבת אופקים – ובמקביל, לתגמל אותם ברמה האישית והחומרית. מורות ומורים המועסקים במסגרת רפורמות "אופק חדש" (ע"ע) ו"עוז לתמורה" (ע"ע) נהנים מסוגים של גמולי השתלמות, ביניהם בגין לימודים (ובכלל זה לימודי תואר שני המקנה תוספת של 5% לשכר או קורסים שונים המוכרים על ידי משרד החינוך וצבירתם עשויה להביא לתוספת של עד 22.5% בשכר) או בגין פרסומים שביצע בעולם התרבות. חשיבות נוספת של גמולי ההשתלמות היא בהיותם גורם בסיסי המאפשר לעובדי ועובדות ההוראה להתקדם בדרגה.

דידקטיקה/מתודולוגיה

דידקטיקה - "תורת ההוראה" - היא ענף משנה של פדגוגיה שעוסק בפיתוח גישות ושיטות הוראה. הדידקטיקה עוסקת בפיתוח תאוריה של ההוראה, הנחלת מיומנויות וכשירויות ההוראה הטובה, פיתוח תוכניות לימודים, תכנון והערכת אסטרטגיות הוראה ושילוב אמצעי המחשה בהוראה.

דרגות באופק חדש

במסגרת רפורמת "אופק חדש" (ע"ע) נקבעו דרגות לחישוב מעמדם ושכרם של מורות ומורים, וזאת על פי פרמטרים שונים כגון ותק בהוראה, נתוני השכלה וסוג ההסמכה. קידום מדרגה לדרגה באופק חדש מותנה בעמידה בקריטריונים הבאים: פרק זמן נדרש (פז"נ), שעות פיתוח מקצועי (שפ"מ; ע"ע "גמולי השתלמות") והערכה.

הוראת עמיתים

שיטת הוראה אינטראקטיבית שפותחה באוניברסיטת הרווארד באמצע שנות ה-90. השיטה מתבססת על שילוב תלמידות ותלמידים בהעברת התוכן הלימודי כחלק מהפעילות הפדגוגית השוטפת. ב"הוראת עמיתים", פעילות הלמידה הראשונית מתבצעת בחשיפה מוקדמת של התלמידים לחומר הלימוד, כאשר בכיתה הלמידה מתבססת על שאלות מובנות שעליהן מתקיים דיון בין התלמידות והתלמידים, עם דגש על שילוב מלא של כלל תלמידי הכיתה. טכניקת "הוראת עמיתים" זוכה לפופולריות גוברת בעיקר בתפיסות למידה מקוונות, מה שהופך אותה לרלוונטית במיוחד בעידן הנוכחי.

הכנה לבגרות

מתכונת הלימודים הגמישה והמקוונת באוניברסיטה הפתוחה מותאמת במיוחד לסטודנטיות וסטודנטים בעלי משפחות ולכאלה שעובדים במקביל. במקביל ללימודי ההוראה, סטודנטיות וסטודנטים יוכלו להשלים הכנסה בהוראה פרטית שמסייעת לבני ובנות נוער בהכנה לבגרויות – אפיק הכנסה זמין ונח גם עם כניסתם למערכת החינוך הפורמלי או הבלתי פורמלי.

הסבת אקדמאים

בוגרי ובוגרות תואר ראשון המעוניינים לחשב מסלול מקצועי מחדש ימצאו באוניברסיטה הפתוחה מסלול אקדמי קצר וממוקד להכשרת אקדמאים ללימודי תעודה בהוראה. הסבת אקדמאים להוראה היא הדרך המומלצת לבעלי ובעלות B.A המעוניינים להשתלב בתחום החינוך, להשתלם במקצוע שהביקוש אליו תמיד קיים ולהשאיר חותם על הדורות הבאים.

הרחבת הסמכה (תעודת הוראה לבעלי תעודת הוראה)

בעלי ובעלות תואר אקדמי שכבר השתלמו בהוראה ומעוניינים לקבל תעודת הוראה נוספת (בתחום הוראה שונה או במסלול גילאי אחר מזה שאליו הוסמכו), מוזמנים לתוכנית לימודים מיוחדת המותאמת לידע הדיסציפלינארי הקודם ולניסיונם בהוראה.

התנסות מעשית

במסגרת הלימודים לתעודת הוראה באוניברסיטה הפתוחה הסטודנטיות והסטודנטים מתנסים בתחום ההוראה באופן מעשי. ההתנסות מאפשרת למורים והמורות לעתיד ליישם הלכה למעשה תיאוריות פדגוגיות וליהנות מחניכה על ידי אנשי מקצוע בתחומם. במהלך לימודי התואר נדרשים הסטודנטיות והסטודנטים לפרקטיקום (הכולל צפייה בעבודת המורה בתחום ההשתלמות שלהם והתנסות בהוראה ובפעילויות בית ספריות נוספות) ובסמינר דידקטי שבו יעברו תהליך של עיבוד וניתוח חווית ה‏פרקטיקום.

למידה מקוונת

תוכנית הלימודים באוניברסיטה הפתוחה שמה דגש על אפשרויות דיגיטליות לקידום הסטודנטיות והסטודנטים, מתוך הכרה בצורך שלהם לנהל במקביל לשעות הלימודים גם חיים מקצועיים וחיי משפחה ופנאי. 

למידה משמעותית

"למידה משמעותית" הינה גישה חינוכית שמהווה השראה לתוכנית לאומית שהוטמעה בשנת 2014. בין מאפייני הגישה: הקניית כלים לימודיים המעוררים את התלמידים והתלמידות לסקרנות, לשאילת שאלות, לאיתור מקורות מידע, לעיבוד אינפורמציה – תהליך לימודי בסיומו מפיקים התלמידים והתלמידות ידע הרלוונטי לחייהם בעידן טכנולוגי.

מסלול M.Teach

בוגרי ובוגרות תואר ראשון המעוניינים להרחיב את ההכרה האקדמית שלהם לתואר שני ולרכוש מקצוע בתחום ההוראה, ימצאו בתוכנית "מוסמך בהוראה "M.Teach מענה לקידום אישי ומקצועי. המסלול נוצר לטובת פיתוח כוחות ההוראה בישראל באמצעות הכנסה למערכת החינוך שלל מורות ומורים איכותיים ומקצועיים בעלי תואר שני בהוראה ותואר ראשון במקצוע ההוראה אותו הם עתידים ללמד.

ניהול כיתה

עובדי ועובדות הוראה חדשים לרוב מתייחסים לסוגיית "ניהול הכיתה" כאל התחום המאתגר ביותר הניצב בפניהם. ניהול יעיל של הכיתה הוא תנאי בסיסי לעמידה ביעדי ההוראה – החל מתחומים טכניים כגון טיפול בבעיות משמעת וארגון השולחנות ועד לליבת העשייה הפדגוגית כמו בניית תוכנית הלימודים, שיטות ההוראה, רמת המוטיבציה ופיתוח הכיתה כקהילה לומדת.

סטאז' בהוראה

מקצוע ההוראה דורש תרגול וניסיון, הן בעמידה מול כיתה, הן בהכנת מערכי שיעור והן מול גורמי ההנהלה במוסדות החינוכיים. לכן, לפי החלטת משרד החינוך, על בוגרי ובוגרות תעודת הוראה ותואר ראשון באוניברסיטאות ובמכללות, חלה חובה להתמחות בהוראה (סטאז') בשנת עבודתם הראשונה.

הסטאז' הוא תנאי הכרחי לקבלת רישיון הוראה קבוע ומאפשר התמחות בשכבת הגיל הקדם-יסודי, היסודי, חטיבות הביניים והעל-יסודי, בכל מקצועות ההוראה. השיבוץ בכיתות ובתחומי הדעת יהיה בהתאם להכשרה.

מתמחי ההוראה מועסקים ישירות על ידי משרד החינוך ומחויבים לעבוד בבתי ספר המוכרים על ידי משרד החינוך בהיקף של לפחות שליש משרה, בתמורה לשכר כמובן.

סימולציות בחינוך והוראה

מגמה התופסת תאוצה בשורה של תחומים ונכנסה בשנים האחרונות גם לעולם החינוך וההוראה היא שימוש במתודולוגיית הסימולציה. השימוש בסימולציות המדמות מצבים בחיי היומיום התגלה כמקדם יעיל ומשמעותי ללימוד ההוראה, באופן המאפשר לחזק את הממד הבסיסי לקשרי המורה והתלמיד - הממד הבין-אישי. סדנאות סימולציה בהשתתפות שחקנים מקצועיים שעברו תדרך מיוחד מציבות את המשתלמים והמשתלמות בהוראה במצבי קונפליקט, על פי סיפורי מקרה אמיתיים. משרד החינוך מתקצב את הפעלת מרכזי הסימולציה לטובת סטודנטיות וסטודנטים בשלב ההכשרה, מתמחות ומתמחים בשלב ההתמחות, מורות ומורים חדשים בשלב הכניסה להוראה, מורות ומורים ותיקים, צוותי ההערכה ובעלי תפקידים בשלב הביסוס המקצועי.

עוז לתמורה

רפורמת "עוז לתמורה", שנחתמה לפני כעשור, יצרה שינוי משמעותי בחטיבות העליונות מבחינה פדגוגית וניהולית והביאה לשינוי מהותי בתנאי העסקת המורות והמורים. הרפורמה הביאה לכך שעובדי ועובדות ההוראה עברו לשבוע עבודה של 40 שעות ונהנו מעלייה ממוצעת של 42% בשכרם. הרפורמה הסדירה את מתווה הפיתוח והקידום המקצועי של עובדות ועובדי ההוראה ומיסדה תחומים כמו מבנה מערכת השעות של המורה בכך שחילקה את שבוע העבודה לשעות פרונטליות מול הכיתה (24 שעות שבועיות), שש שעות הוראה פרטנית (ע"ע) ועשר שעות תומכות הוראה (המוקדשות בין היתר לישיבות צוות, השתלמויות, בדיקות מבחנים וכיו"ב).

פדגוגיה חדשנית

אחת הדרישות הבסיסיות שמעמיד משרד החינוך בפני בתי הספר בעשור האחרון הוא הטמעת "פדגוגיה חדשנית" שתתאים את מערך הלימודים למציאות הדינמית של המאה ה-21. המושג "פדגוגיה חדשנית" מתאר מבנה לימודים גמיש, מותאם לתהליכי שינוי חברתיים-תרבותיים, כלכליים וטכנולוגיים. התכנים מזמנים עיסוק בסוגיות אקטואליות ובדילמות המפתחות מודעות חברתית-סביבתית, והעיסוק בהם נעשה בסביבה לימודית שבה יש שילוב של טכנולוגיה בתהליכי ההוראה, הלמידה והערכה תוך טיפול בנושאים שבליבת ניהול מוסדות החינוך כגון ארגון זמן, ארגון לומדים וארגון צוות.

שילוב טכנולוגיות בהוראה

אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפני עובדות ועובדי הוראה במאה ה-21 הוא התאמת תוכנית הלימודים לעידן הדיגיטלי, והמעבר הגורף ללימוד מקוון בתקופת הקורונה המחיש את הנושא. במסגרת לימודי ההוראה באוניברסיטה הפתוחה, נחשפים הסטודנטים והסטודנטים להיכרות עם המורכבות הטכנולוגית שממתינה להם בעידן ההוראה הנוכחי ויזכו להתעמק בנושאים כמו טכנולוגיות דיגיטליות בתהליכי למידה, הוראה ותכנון לימודים.

שעות פרטניות

במסגרת רפורמות "אופק חדש" (ע"ע) ו"עוז לתמורה" (ע"ע) ניתן דגש מובנה על הצורך בשעות הוראה פרטניות - שעות עבודה עם קבוצות שיח מצומצמות (לרוב עד 3-5 תלמידים). הקבוצות הללו אמורות לספק מענה אינדיווידואלי לתלמידות ותלמידים על בסיס הישגים ותחומי עניין. השעות הפרטניות מנוצלות בראש ובראשונה לתגבור, העמקה והעשרה בנושאים לימודיים, אך גם לטיפוח היבטים חברתיים ורגשיים. בנוסף מוקדש במסגרתן גם זמן לשיחות אישיות.

תואר ראשון בשילוב תעודת הוראה

הפתרון המושלם למי שרוצה להשתלם בתחום ההוראה ולהיכנס לעולם האקדמי. במקביל ללימודי תואר ראשון, הסטודנטים והסטודנטיות ישתלמו בעולם ההוראה ויעמדו בדרישות משרד החינוך, כך שיזכו לסיים את לימודיהם הן עם תואר בוגר בחינוך (B.Ed) או במדעי החברה (B.A) והן עם תעודת ההוראה המעניקה סמכות לעסוק בהוראה ומציינת את תחום ההתמחות.

מוקד מתעניינים

3500* או 09-7782222, שלוחה 2

ימים א-ה בין השעות 20:00-8:30
ימי ו בין השעות 12:30-8:30
למעט בימים שבהם אין קבלת קהל באוניברסיטה כמפורט כאן.

Op-interest@openu.ac.il

 

איך זה ללמוד באוניברסיטה הפתוחה?

פתיחת שנת הלימודים תשפ"א באוניברסיטה הפתוחה

פתיחת שנת הלימודים תשפ"א באוניברסיטה הפתוחה

אולי יעניין אותך גם:

קראו את הסיפורים

הסבת אקדמאים להוראה

בוגרי האוניברסיטה הפתוחה מספרים על המהלך ששינה את חייהם – לטובה

הכירו את מסלולי תואר שני בחינוך

הכירו את מסלולי תואר שני בחינוך

"מדגדג" לכם להוביל לשינוי? תואר שני בחינוך יכול להיות שער לקריירה מספקת וחשובה

למדריך המלגות

איך אפשר לקבל מלגה ללימודים?

כך תמצאו את עצמכם בתוך אלפי המלגות המוצעות לסטודנטים מדי שנה