רשימת הקורסים היישומיים המוצעים בתכנית לתואר שני בפסיכולוגיה חברתית באוניברסיטה הפתוחה:

 

פסיכופתולוגיה בראי הפסיכולוגיה התעסוקתית-ארגונית-חברתית (14332)

מרצה: מירב רוזנפלד (פסיכולוגית תעסוקתית מומחית)

עיסוק מקצועי בתחומים הכוללים אבחון, ייעוץ והתערבות ברמת הפרט מצריך הבנה אישיותית ותפקודית רחבה, אשר מתייחסת להיבטים המשימתיים המתפקדים לצד היבטים פסיכולוגים ברובד עמוק יותר ובכלל זה מוטיבציה, חסמים, קונפליקטים תוך אישיים, ופתולוגיות. הקורס ידון בגישות שונות לאבחון, באבחנות מרכזיות בתחום הפסיכופתולוגיה, ובהשלכות האפשריות של אלה על תפקוד בעולם העבודה בנושאים כגון ויסות רגשי, מערכות יחסים, קבלת החלטות, יציבות, הסתגלות, ופרודוקטיביות. 

תכני הקורס כוללים: אבחנות של פסיכופתולוגיה, חרדה, OCD, דכאון, הפרעות אישיות, הפרעת אישיות גבולית, אישיות נרקיסיסטית, אישיות תלותית, אישיות המנעותית והפרעת קשב.

הקורס, המהווה חלק מדרישות משרד הבריאות להתמחות אחודה, מוצע החל מסמסטר 2024ב בתכנית התואר השני בפסיכולוגיה חברתית באוניברסיטה הפתוחה.

אתר הקורס

פיתוח ארגוני: תאוריות וכלים להתערבות אפקטיבית (14330)

 

מרצה: ד"ר מוטי קלנג (פסיכולוג ארגוני מומחה-מדריך)

שינויים מואצים ומועצמים בתחומים רבים (טכנולוגיים, כלכליים, פוליטיים, תרבותיים ובין-דוריים), אי ודאות, תחרות גוברת, מורכבות וכאוס הם חלק מהמאפיינים של הסביבה בה פועלים ארגונים כיום. היכולת של הארגונים להתמודד באפקטיביות עם האתגרים שלפתחם, להסתגל ולהתאים עצמם, לצמוח ולהתפתח מתוכם, להתחדש ולהשתנות בכדי לממש את ייעודם מבוססת בין היתר על תהליכי למידה, חשיבה ושינוי מתוכננים. תהליכים אלו הם לב ליבו של הפיתוח הארגוני, אשר משחק תפקיד מפתח באבחון מתמיד של ארגונים את עצמם ואת סביבתם, בהתאמה או בניה מחדש של אסטרטגיה, מבנים ותהליכים ארגוניים. הקורס פיתוח ארגוני: תיאוריות וכלים להתערבות אפקטיבית, יתמקד בלמידה של  תחום הפיתוח הארגוני ובהקניית מיומנויות להתערבויות מרכזיות ברמה המערכתית, הקבוצתית והאישית, המושתתות על  ידע תיאורטי, מחקרי ויישומי מתחומים של פסיכולוגיה חברתית, ניהול וסוציולוגיה ארגונית.  

אתר הקורס

 

טיפול וייעוץ תעסוקתי: גישות תיאורטיות ויישום הלכה למעשה ‏(14329)

מרצה: מירב רוזנפלד (פסיכולוגית תעסוקתית מומחית)

ייעוץ הקריירה בעולם המודרני מגיב לשינויים המהירים המאפיינים את שוק העבודה בן זמננו, ומשתנה בהתאם. שלא כמו בעבר, נותן הייעוץ כיום מענה רחב ואינטגרטיבי למגוון סוגי הפניות. מענה זה מבוסס על שילוב בין ידע ומודלים תיאורטיים בתחום הפסיכולוגיה התעסוקתית ובין עולם הטיפול הרגשי. מטרת הקורס היא לאפשר לסטודנטים היכרות עם גישות טיפוליות ובחינת השלכותיהן על תחום הייעוץ והטיפול התעסוקתי, במטרה להעמיק את ההבנה של מושג הטיפול בהקשר התעסוקתי ולרכוש מיומנויות רלוונטיות. הקורס הוא קורס שנתי, והוא סוקר גישות מרכזיות בפסיכותרפיה ובתחום הפסיכולוגיה התעסוקתית ומשלב ביניהן, לשם יצירת תמונה רחבה ומעמיקה של הטיפול התעסוקתי, מראשיתו ועד ימינו.

הקורס מועבר במתכונת של מפגשי הנחיה פרונטליים בשילוב דיונים כיתתיים, תרגילים והתנסויות.

אתר הקורס

 

בסימן שאלה: תאוריה ויישום בפיתוח והערכת שאלונים‏ (14315)

מרצה: ד"ר חגי רבינוביץ' (פסיכולוג תעסוקתי מוסמך)

מטרת הקורס היא לספק ידע שיסייע בפיתוח והערכת שאלונים ובמתן פרשנות למידע המופק מהם. שאלונים משמשים כלי חשוב לקבלת מידע הן למחקר והן לצרכים יישומיים. הם משמשים בין היתר בסקרי דעת קהל, בהערכת עובדים, באיסוף מידע רפואי, ובזיהוי העדפות צרכנים. הסטודנטים בקורס ירכשו כלים לפיתוח שאלונים וילמדו לבחון באופן ביקורתי שאלונים שנכתבו בידי אחרים. יושם דגש על פרשנות לתוצאות סקרים, כמו גם לפרשנויות חלופיות של אותם נתונים. לצורך כך, הסטודנטים ילמדו על התהליכים הקוגניטיביים הכרוכים במתן תשובות לשאלות, על ההשפעה הרבה שיש לדרך ניסוח השאלות על סוג התשובות המתקבלות, על השפעות אפשריות של סדר השאלות על מתן התשובות, ועל הטיות שיטתיות שונות בתשובות לשאלונים. הקורס מורכב מהרצאות ומהתנסות מעשית. כמו כן, הסטודנטים ילמדו מודלים לניתוח נתוני שאלונים כגון ניתוח גורמים ו- MDS כולל התנסות כחלק מהעבודה המסכמת.

אתר הקורס

 

מבוא לניתוח נתוני עתק בפסיכולוגיה‏ (14327)

מרצים: ד"ר אבנר כספי, ד"ר אלישי עזרא צור ונהוראי כרמי

ניתוח נתוני עתק היא שיטת מחקר שצוברת תאוצה ותנופה בשנים האחרונות. שיטה זו מיושמת, בין היתר, במחקרים במדעי החברה והיא מציעה "ארגז כלים" חדשני ומרתק לחוקרים בפסיכולוגיה. הקורס יציג לסטודנטים את היסודות היישומיים של מדעי הנתונים באמצעות שפת Python, ברמה שמתאימה לידע של סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה. הקורס מבוסס מיומנויות ומתמקד בהפקת משמעויות ותובנות בהקשרים חברתיים על סמך ניתוחים סטטיסטיים, למידת מכונה, ובחינת היקף רחב של נתונים. הקורס יקנה לסטודנטים את היסודות הנדרשים לניתוח נתוני עתק בהם תכנות בסיסי, כריית מידע, ושימוש באלגוריתמים המשלבים בינה מלאכותית. תשומת לב מיוחדת תוקדש לאופן כריית מידע מרשתות חברתיות.

קצת על הקשר בין העולם התעסוקתי והארגוני לניתוח נתוני עתק אפשר לקרוא במאמר המצורף מתוך כתב העת "אדם בעבודה".

אתר הקורס

 

ניתוח נתוני עתק בפסיכולוגיה: מחקר ויישום (14328)

מרצים: ד"ר אבנר כספי, ד"ר אלישי עזרא צור ונהוראי כרמי

קורס זה הוא קורס המשך לקורס "מבוא לנתוני עתק בפסיכולוגיה". הקורס יחשוף את הסטודנטים למחקר עדכני בתחום ניתוח הנתונים בהקשר פסיכולוגי-חברתי ויקנה להם מצע לבחינת מיומנותם בתחום באמצעות חשיפה לחזית המחקר וביצוע פרויקט גמר בהיקף רחב. הקורס יתמקד בכריית מידע, שימוש באלגוריתמים המשלבים בינה מלאכותית, וניתוח נתונים. הקריאה המודרכת, הסמינר והפרויקטים יתמקדו בכריית מידע וניתוחו לצורך קבלת תובנות בעלות הקשרים חברתיים.

אתר הקורס

 

אבחון תעסוקתי ומיון עובדים‏ (14312)

מרצה: שושי סורקיס (פסיכולוגית חברתית מומחית)

תהליכי מיון עובדים נפוצים כיום במרבית הארגונים לצורך קבלת עובדים חדשים לארגון. קורס זה נועד למי שייטלו חלק בגיוס עובדים במסגרת עבודתם בארגון, בין אם כאנשי צוות בתחום משאבי אנוש, כיועצים או כמנהלים מקצועיים. מטרת הקורס היא להקנות למשתתפים ידע תאורטי ופסיכומטרי בתחום, וכן מיומנויות אישיות-מעשיות בסיסיות המשמשות לאבחון עובדים כגון, ריאיון, תצפית על התנהגות, ניתוח קורות חיים ועוד. במהלך הקורס מוצגים מרבית הכלים המשמשים לאבחון מועמדים לעבודה ומגוון שיטות מיון ונדונים היבטים של הוגנות ואתיקה בתהליכי פיתוח ויישום מבחני אבחון. לקורס היבט תאורטי והיבט התנסותי-אישי.

אתר הקורס

 

אבחון ארגוני: תאוריה ויישום‏ (14321)

מרצה: שושי סורקיס (פסיכולוגית חברתית מומחית)

מטרתו של כל ארגון לממש את חזונו ולהשיג את יעדיו. לצד זאת, ארגונים נדרשים להתמודד ולהתאים עצמם לתנאי סביבה משתנים, לנהל עובדים ותהליכי עבודה רבים ולהתמודד עם אתגרים רבים. בשלבים שונים בחיי הארגון נדרשים מנהלים לחזק מחד נקודות יתרון ולקדם תהליכים של צמיחה ארגונית ומאידך לקדם שיפור תהליכים ולטפל במוקדים בעייתיים. כל תהליך של התערבות, פיתוח ושינוי ארגוני חשוב שיבוא לאחר אבחון ארגוני אפקטיבי ובסיועו של איש מקצוע. מטרת הקורס להקנות לסטודנטים ידע תאורטי ומיומנויות מעשיות בביצוע תהליך מלא של אבחון ארגוני. הקורס יעקוב אחר שלבי תהליך האבחון הארגוני (‏‏סיבות לאבחון, מטרות האבחון, כניסה לארגון, תוצרי האבחון), יציג את כלי האבחון (ראיונות, תצפיות, סקרים, דוחות ועוד) וידון במודלים ובתאוריות ארגוניות לניתוח ולהבנת היבטים ארגוניים מגוונים. במהלך הקורס יידונו אתגרים ודילמות באבחון ארגוני כמו גם האמצעים לביצוע תהליך אבחון אפקטיבי ומשמעותי לפיתוח ולשינוי ארגוני.

אתר הקורס

 

דיאגנוסטיקה: אבחון תעסוקתי באמצעות ניתוח ופרשנות מבחנים ושאלונים פסיכולוגיים‏ (14326)

מרצה: שושי סורקיס (פסיכולוגית חברתית מומחית)

ליבת העשייה בפסיכולוגיה חברתית-תעסוקתית עניינה הקשר בין אדם ותפקיד ואדם וארגון. תהליכים רבים עוסקים באבחון האדם מצד אחד ובאבחון הארגון מצד אחר, ובבדיקת הקשרים וההלימה ביניהם. קורס זה יתמקד באבחון פסיכולוגי-תעסוקתי של הפרט, לעומת דרישות מגוונות של תפקידים ועיסוקים. מטרת הקורס להקנות לסטודנטים ידע תאורטי ומיומנויות מעשיות בביצוע תהליך מלא של אבחון פסיכולוגי של מועמדים לתפקידים שונים ולמקצועות שונים. הקורס יעקוב אחר שלבי תהליך האבחון (הגדרת דרישות תפקידים, הגדרת ממדי אישיות להערכה, בחירת כלי הערכה פסיכולוגיים רלוונטיים לדרישות העיסוק, העברת האבחון והגדרת תוצרי האבחון); יציג את כלי האבחון (מבחנים, שאלונים, סימולציות, ראיונות, תצפיות ועוד) ויאפשר לימוד והתנסות מעשית של ניתוח, הערכה ופרשנות של תוצאות האבחון ועיבודם לדו"חות אבחון מלאים שכוללים אינטגרציה של מכלול הנתונים והמלצות ליישום. במהלך הקורס ייבחנו גם אתגרים ודילמות באבחון תעסוקתי. נוסף על האמור לעיל, הקורס מבקש גם ולגשר בין התכנים המדעיים, המחקריים והתאורטיים שנלמדים במרוצת התואר ובין הידע היישומי שהסטודנטים נדרשים אליו בבואם להשתלב בעבודת ה"שטח". אשר על כן , מהותו של הקורס תהיה התנסות מקצועית-מעשית.

אתר הקורס