איך, למה ומתי: תואר שני בימי קורונה

עד כמה מגפת הקורונה שינתה את העולם האקדמי והמקצועי? • האם אפשר להתחייב ללימודים בעולם של אי-ודאות? • תתפלאו לשמוע, אבל מחקרים מגלים שבוגרי תואר שני נפגעו פחות מהמשבר הכלכלי

שנת 2020 תיזכר כנקודת מפנה שהובילה לשינוי דרמטי באורחות החיים בכל רחבי תבל. בעבור רבים התגלו ימי הקורונה כהזדמנות לצמוח מתוך המשבר ולחשב מסלול מחדש: אנשי עסקים שעברו טלטלה וחיפשו אופק חדש לחייהם המקצועיים; עובדים שנשלחו לחל"ת וביקשו תחליף ראוי למילוי הזמן האבוד; וגם רבבות מבודדים שנסגרו בבית, לבד עם המחשבות, וחיפשו אחר נתיב התפתחות אישי. אחדים גילו כי הם מעוניינים באתגר אישי, אחרים ביקשו לייצר לעצמם רשת ביטחון תעסוקתית וכלכלית – אבל נדמה שהרוב כבר מתכנן את היום שאחרי.

מחקר שנערך על ידי פרופ' ליאת קוליק, מומחית לחקר העבודה מאוניברסיטת בר אילן, גילה כי אחד הפקטורים המרכזיים ש"הגנו" על עובדים בתקופת הקורונה הוא השכלה גבוהה. בימי הסגר, בזמן ש-61% מהעובדים חסרי ההשכלה האקדמית נאלצו להיפרד ממקום עבודתם, לא פחות מ-69% מהעובדים בעלי התואר השני הוגדרו כ"עובדים חיוניים" והמשיכו בשגרת יומם המקצועית. יתרה מכך, המחקר גילה כי ככל שרמת ההשכלה הייתה גבוהה - הפגיעה הכלכלית ירדה, שיעור המפוטרים הצטמצם ואופציות העבודה מהבית עלו. לא פלא, אם כך, שחזרה לספסל הלימודים הולכת ומסתמנת כאופציה המתבקשת בעידן הנוכחי.

הפתרון - לימודים מרחוק

אלא שלצד התועלת לטווח ארוך והחיפוש אחר אתגר אקדמי, עולה שאלת אי-הוודאות שמרחפת בימים טרופים אלה. מה יקרה עם בואו של גל נוסף שיכניס את כולנו לסגר? האם ניתן להתחייב בימים כאלה לשגרת לימודים?

האוניברסיטה הפתוחה מובילה כבר שנים מגמה של דיגיטציה בתוכניות הלימודים, מה שסייע לרבבות הסטודנטים לצלוח את תקופת הקורונה בצורה חלקה יחסית. בימי משבר או בימי שגרה, שיטת הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה מאפשרת לסטודנטים החפצים בכך ללמוד באופן מקוון לחלוטין, מכל מקום, דרך כל מחשב או טלפון חכם.

"לא היינו צריכים את הקורונה כדי לקדם תוכנית למידה דיגיטלית", מסביר פרופ' אורן סופר, המכהן כדיקן לפיתוח וטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה. "מדובר בתהליך שהבשיל אצלנו כבר מזמן. מערך ההוראה אצלנו מתאפיין בהיברידיות המשלבת בין שיעורים פרונטאליים לבין הרצאות מוקלטות וחומרי עזר דיגיטליים. אנחנו עורכים שיעורים ב'זום' כבר מ-2015 וגם בימי שגרה כ-35% עד 40% מהסטודנטים רשומים ללימודים בתנאי למידה מרוחקים. כשהמגפה פרצה נאלצנו כמובן לבצע התאמות שיאפשרו לנו לעבור ללימוד מקוון באופן מלא, אבל מאחר שהצוותים שלנו מתורגלים בכך, התהליך היה הרבה פחות מורכב".

המשמעות האופרטיבית הנובעת מהדברים ברורה: בין אם מדובר בימי משבר ובין אם בימי שגרה, האוניברסיטה הפתוחה ערוכה ללימודי תואר שני ובכלל, עם מערך טכנולוגי שלם שבנוי לספק אפשרויות לימודיות מלאות. "יש לנו צוות של כ-50 אנשי ליבה העוסקים בנושאים כמו תכנות, עיצוב, טכנולוגיות וכו', שתפקידם לתפעל את המערך הזה", מסביר פרופ' סופר, "ולצדם משהו כמו 50 אנשי מעטפת שמספקים שירותי גרפיקה, עריכה, שרטוט ועוד. יש לנו אולפנים ברעננה, בחיפה וירושלים. יש לנו מרכז שליטה ושרתים. מדובר באופרציה שפעילה על בסיס קבוע לטובת המערכת".

אבל עם כל הכבוד לאנשי הטכנולוגיה, מדגיש פרופ' סופר, הסיפור האמיתי הוא התכנים הפדגוגיים: "חשוב להדגיש – כשרוצים לעבור להוראה דיגיטלית, לא לוקחים את השיעור שתכננת ומשדרים אותו מהבית ב'זום'. אנחנו מדברים כאן על מערך שלם שמתעסק רק בזה. זה כרוך בבניית מערכים פדגוגיים וחשיבה על אופי העברת התכנים בשיעורים ובסביבה הדיגיטלית התומכת. כשאנחנו נערכים להעביר מסלול לימודי או אפילו קורס מסוים ללימוד דיגיטלי, מתבצע שידוד מערכות שלם כדי לשנות את הפרדיגמה ולספק תכנים שיאפשרו למי שבוחר בלימוד הדיגיטלי לקבל תמורה מלאה להשקעה שלו". 

מתחילים ללמוד מהבית - בהמשך כל האופציות פתוחות

הצוותים הפדגוגים והטכנולוגים של האוניברסיטה הפתוחה עמלים על בסיס קבוע כדי להגדיל את ההיצע התומך במערכי הלמידה המקוונים. במקביל, נערכים לפתיחת שנת הלימודים הקרובה במתכונת מקוונת שתאפשר לסטודנטים לתואר שני להיכנס לתוכנית הלימודים בצורה מלאה, בגמישות מירבית, מבלי להחסיר מאום.

ומה יהיה בהמשך?

בהקשר זה, מעריך פרופ' סופר, סביר להניח שההצלחה של הלימוד המקוון בימי הקורונה תבוא לביטוי בנתוני ההרשמה: "עדיין מוקדם לדעת מתי יחלוף המשבר אבל אני מניח שנראה גידול משמעותי ברישום ללמידה מקוונת גם כשנחזור לשגרת לימודים שמאפשרת פתיחת כיתות לימוד. מצד שני, ברור לי שיש לא מעט סטודנטים שבעבורם אין תחליף לאינטראקציה האנושית וללימוד פנים אל פנים בכיתות. אני יכול להתחייב שהמערך הפדגוגי שלנו ערוך לזה שעם סיום משבר הקורונה הם יוכלו לחזור לשגרת הלימודים המוכרת להם בצורה חלקה".

מרגישים שזה הזמן להמשיך ולהתקדם בחיים? הירשמו לאחת מהתכניות לתואר שני, בשיטת לימוד גמישה ובמגוון מסלולי לימוד. השאירו פרטיכם ונציגינו יחזרו אליכם עם כל המידע הרלוונטי.

לתיאום שיחת ייעוץ והכוונה ללא עלות

 השאירו פרטים או פנו למוקד המתעניינים:

מוקד מתעניינים

3500* או 09-7782222, שלוחה 2

ימים א-ה בין השעות 20:30-8:30
ימי ו בין השעות 12:30-8:30
למעט בימים שבהם אין קבלת קהל באוניברסיטה כמפורט כאן.

Op-interest@openu.ac.il

 

מפריכים מיתוסים

מה באמת קורה באוניברסיטה הפתוחה?

מה באמת קורה באוניברסיטה הפתוחה?

אולי יעניין אתכם גם:

התכונות שבאמת חשובות למעסיקים

לקריאה

לא רק כישרון: אילו מיומנויות יעזרו לכם להתקבל לעבודה?

לקריאה

המדריך לחיפוש מלגות

לקריאה

אלפי מלגות סיוע כלכלי מוצעות מדי שנה לסטודנטים - כך תמצאו אותן

לקריאה

"המחקר הוא הבית שלי"

לקריאה

הכירו את רחל גץ סלומון, בוגרת תואר שני בלימודי תרבות

לקריאה